Jump to content

bytte kjølevæske e39


tenic
 Share

Recommended Posts

Hei

Trenger en liten veiledning på bytte av kjølevæske på min bmw e39 1998 mod ai.

Hvordan tappe og fylle på ny kjølevæske på enklest mulig måte? Kan eg flushe med reint vann uten og demontere for mye siden jeg ikke har tilgang på grop?

Og luftingen som sitter på motoren må den også skruest ut?

Kan jeg så enkelt bare åpne tappeskruen på radiator og tappe ut, kansje flushe noe ? og etterpå fylle på ny væske og lufte ?

Hva gjør dere på en enkel måte for å ihvertfall bytte ut d meste av kjølevæsken? Har dere en enkel prosedyre?

Jeg har funnet gode prosedyrer på lufting av kjølevæske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å åpne lufting og påfyllingslokket, skru ut tappeskruen på radiator, og så renner det en liten stund før det omtrent stopper helt opp.

Så holder jeg en blåsespiss mellom tommel og pekefinger, sikter ned i påfyllingshullet og tetter litt med resten av hånden. Så blåser jeg litt og litt, veldig forsiktig. Lar det renne oppi en bøtte med målestreker, og så fyller jeg samme mengde på igjen. Pluss litt ekstra som tilsvarer sølt mengde. Ser det an på peilepinnen hvis jeg kjører hjem fra verkstedet og peiler vannet, dagen etter, med kald motor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å åpne lufting og påfyllingslokket, skru ut tappeskruen på radiator, og så renner det en liten stund før det omtrent stopper helt opp.

Så holder jeg en blåsespiss mellom tommel og pekefinger, sikter ned i påfyllingshullet og tetter litt med resten av hånden. Så blåser jeg litt og litt, veldig forsiktig. Lar det renne oppi en bøtte med målestreker, og så fyller jeg samme mengde på igjen. Pluss litt ekstra som tilsvarer sølt mengde. Ser det an på peilepinnen hvis jeg kjører hjem fra verkstedet og peiler vannet, dagen etter, med kald motor.

Supert,hvor mye kjølevæske sånn ca får du ut på denne metoden ?

Vil den også tappe kjølevæske som går inn på motoren ?

Link to comment
Share on other sites

Sånn ca alt :) Det høres ut som når man er ferdig å pisse, men presser ut noen stråler til her og der. Bare fortsett, så blir det tomt! Husker ikke hvor mange liter, men det blir noen liter.

Når det ikke kommer mer, måler du mengden og blander ny væske i samme mengde. Så er det som sagt bare å se det an med peiling og etterfylling.

Du bør ha en del ekstra til luftingen. Når motoren er kald igjen etter lufting, peiler du og fyller på igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...