superpoint Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 Hei, Kjøpte meg en 523ia touring nå i helga. På veien fra Bergen til Oslo oppdaget jeg plutserlig at tempen begynte å øke når jeg satt i spiste i bilen, stoppa motorn og sjekka kjølevæska, og den var som forventa, tom. Fylte på med vann og prøvde å få lufta systemet så godt som mulig og kjørte videre. Stoppa flere ganger å sjekka om det så greit ut oppi der, og det virka greit, brukte ikke noe nevneverdig med vann. Har nå kjørt rundt 20-30 mil og ser at den har brukt litt vann, ikke mye, men litt. Kan ikke se no særlig hvit eksos når motor er varm, men merker at kjølevæska er litt seig på en måte, er dette riktig? Kan det være olje i kjølevæska? Ser at det svetter litt olje rundt toppen. Bilen nærmer ser 300 0000km og ser fra tidligere kvitteringer at den har vært inne og byttet ekpansjonstankt som var gåen, og da har bilen gått varm. Er fint drag i den, fusker ikke, lett å starte. Er det en enkel måte å finne ut om toppen er ok eller ikke? kompresjonstest ellernoe sånt? Får kjøpt komp. test verktøy på biltema til par hundre kr. Er dette en grei måte å sjekke om toppen er ok på? Hvilken kompresjon skal denne motoren ligge på? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 frostvæske er jo på en måte litt seig. napp ut alle plugga, så ta komp test å se om det er noe nevneverdig differanse mellom cyl,men husk at alle plugga bør være ute når du skal ta komp test,å ja det biltema greiene funker,om de ikke er så nøyaktige med tanke på verdier,så er nesten det viktiske å sjekke om det er noen differansje fra cyl til cyl, sjekka das wasserpump ??? ikke at pumpa er deffekt men om den ikke lekker ut av et sladrehull eller noe sånt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superpoint Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2013 Ok. Da skal jeg gå til innkjøp av en sånn og sjekke. Nei har ikke sjekka das wasserpump. Vanlig at denne kan lekke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 ja,hvis pumpa er gammal så lageret i pumpa er litt slitt,så siver kjølevæske igjennom et lite hull på unnersia for å indikere at pumpa må byttes,pumpa i seg selv pleier fortsatt å funke fint,men at lageret inni pumpa begynner å bli dårlig. eller så er det vel lurt å sjekke ekspansjonstank for lekasjer under,å radiator i kantene da disse å hender at blir litt skralle med tia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris11slett Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 vannpumpe gåen, termostat eller radiator / vakuumslanger lekker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 Om det svetter olje rundt toppen kan det være gåen toppdekselpaking, er vanlig at disse ryker på disse motorene pga tett veivhusventilasjon. En annen vanlig feil er at radiator buler ut og sprekker også ekspansjonstank er en svakhet på disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå