kabeldeigen Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Noen som har peiling på Ac system på e39? Problemstilling.... Fikk etterfylt gass på systemet, etter en dag blåste det gass ut igjen. Så lurer på hvorfor dette kan skje.. Gassen blåste ut når jeg stod i ro på tomgang hjemme på tunet, og ikke spesielt varmt ute. Temp. var innstilt på 16 grader på varmeapparatet. Ser ut som at gassen blir blåst ut rundt Ac-kompressor, sikkerhetsventilen? Dette har jeg sjekket. AUX vifta går, systemet er tett, kompressor sviver og varmeapparatet regulerer fint inni kupeen (både varmt & kaldt) Er det noe jeg er oversett? eller må det ny kompressor til? Noen som har skiftet denne før? Del gjerne erfaringer.
Alpejohn Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Har du INPA kan du koble på og lese av trykk og slikt i systemet Men kanskje litt vanskelig om gassen har blåst ut nå.. Lenge siden du bytta tørkefilter da? Eller tørkeflaska, kalles vel mye rart Kanskje systemet er tett slik det ikke får sirkulert skikkelig? Det ville du sikkert sett med diagnose, om trykke stiger, og hvor det stiger..
kabeldeigen Skrevet Juni 8, 2013 Forfatter Skrevet Juni 8, 2013 Lite med diagnoseutstyr er i gården, så for ikke testet dette på egenhånd. Har ikke skiftet tørkefilter.Har hørt litt om dette,og det er blitt sagt at så lenge systemet ikke har hatt noen store lekkasjer eller inntrengning av fuktighet så trengs man ikke å skifte tørkefilteret
Alpejohn Skrevet Juni 8, 2013 Skrevet Juni 8, 2013 Det skal byttes annen hvert år sies det.. En del av den fuktigheten kan holdes fast av tørke-filteret i klima-systemet. Men etter to års drift er metningsgraden nådd. Hvis ikke tørke-filteret skiftes ut regelmessig, fører den høye andelen vann i systemet iil korrosjon. Ekstra stor slitasje og mekaniske skader på systemkomponenter er en sikker følge av dette. Det er også fare for ising i ekspansjonsventilen. Det kan føre til alt fra betydelige driftsforstyrrelser til at hele klimaanlegget blir ødelagt. Kilde Jeg fikk bytta mitt i fjor, har ikke bytta det før det selv, og hadde eid bilen i 2,5 år.. Sikkert lenge siden det var bytta. (Jeg kjøpte i tyskland, MYE billigere en i Norge!) Kan jo bare få utført en service på anlegget, så vil dem sikkert finne ut av det, + at anlegget bare har godt av ettersyn. Og så kan du få desinfisert luftekanalene og slikt i samme slengen. Dette bør også gjøres av og til for og forhindre sopp dannslse og dritt.. EDIT: Se gjerne "oversikt over klimaanlegg" også
kabeldeigen Skrevet Juni 8, 2013 Forfatter Skrevet Juni 8, 2013 Det skal byttes annen hvert år sies det.. En del av den fuktigheten kan holdes fast av tørke-filteret i klima-systemet. Men etter to års drift er metningsgraden nådd. Hvis ikke tørke-filteret skiftes ut regelmessig, fører den høye andelen vann i systemet iil korrosjon. Ekstra stor slitasje og mekaniske skader på systemkomponenter er en sikker følge av dette. Det er også fare for ising i ekspansjonsventilen. Det kan føre til alt fra betydelige driftsforstyrrelser til at hele klimaanlegget blir ødelagt. Kilde Jeg fikk bytta mitt i fjor, har ikke bytta det før det selv, og hadde eid bilen i 2,5 år.. Sikkert lenge siden det var bytta. (Jeg kjøpte i tyskland, MYE billigere en i Norge!) Kan jo bare få utført en service på anlegget, så vil dem sikkert finne ut av det, + at anlegget bare har godt av ettersyn. Og så kan du få desinfisert luftekanalene og slikt i samme slengen. Dette bør også gjøres av og til for og forhindre sopp dannslse og dritt.. EDIT: Se gjerne "oversikt over klimaanlegg" også Se der ja, enkelt å grei oversikt
Alpejohn Skrevet Juni 8, 2013 Skrevet Juni 8, 2013 Jepp, mye god info der Har selv en ulende lyd fra kompressor, tror det må være lager som er gåen.. Fryktelig irriterende vertfall.
kabeldeigen Skrevet Juni 8, 2013 Forfatter Skrevet Juni 8, 2013 Den ser jeg.....kun rekke 6 lyd som gjelder nede i panseret.. Ikke andre tussa lyder Skiftet du tørrflasken selv? Hvor står denne? Ser på tegningen at den ser ut som en dil.., men må ærlig si at jeg ikke har sett ned. Må vel tappe systemet for å skifte denne? Tørrflaske/tørrfilter....samma greiene det? Ser GS og schmidemann opererer med forskjellige navn, og ikke minst priser
Alpejohn Skrevet Juni 8, 2013 Skrevet Juni 8, 2013 Jeg hører heldigvis ikke lyden utvendig, kun i kupeen når AC er slått på. Og det høres ganske godt, so føler hele tiden på at "det er noe galt her".. Alt virker fint da.. Men VELDIG irriterende og kjøre rundt med en ulyd.. Jeg hadde bilen på verksted for hjulstilling, og tok da service på klima samtidig. Så verkstedet bytta denne for meg. Man må tappe systemet, og så bytter dem vel olje og slikt i samme slengen. De desinfiserte også hele systemet, alle luftekanaler og slikt.. På min sitter tørrflaska/tørrfilter/tørkefilter/tørkeflaska bak høyre frontlykt, under den plast skjermen som ligger i bunn, du ser toppen på den der, går et par rør inn på den og mener der sitter en sensor også. Kan anbefale car-parts24.com i tyskland, skal du ha andre ting samtidig kan det lønne seg. 40 euro i frakt uansett hva du bestiller. Og dem trekker fra 19% VAT, og du betaler norsk moms i stedet. Handla for nesten 15000,- der i fjor
lagunilla Skrevet Juni 8, 2013 Skrevet Juni 8, 2013 Kjøpt deg UV lys og UV briller. Da finner du feilen med engang. Du kan eventuelt låne om ikke du bor langt unna Oslo. Edit: Bergen?! Nevermind
Alpejohn Skrevet Juni 8, 2013 Skrevet Juni 8, 2013 Hvordan kan uv lys og uv briller finne ut om systemet er tett?
Alpejohn Skrevet Juni 8, 2013 Skrevet Juni 8, 2013 Regner med man ser lekkasjer osv. Og sikkert en stor sprut der kompressor blåste ut.. Men må jo få sjekket systemet innvendig også. Kunne tenkt meg og sett hvordan det så ut rundt motor der den har blåst ut igjennom uv briller med lys
kabeldeigen Skrevet Juni 8, 2013 Forfatter Skrevet Juni 8, 2013 Så spormiddel som kom ut etter utblåsning, og regner det var sikkerhetsventilen som blåste på kompressoren. Grønn gugge søl
lagunilla Skrevet Juni 8, 2013 Skrevet Juni 8, 2013 Regner med man ser lekkasjer osv. Og sikkert en stor sprut der kompressor blåste ut.. Men må jo få sjekket systemet innvendig også. Kunne tenkt meg og sett hvordan det så ut rundt motor der den har blåst ut igjennom uv briller med lys Med UV briller ser man ørlite lekkasje på systemet. Stikk et lite høl på slangene dine med nål så ser du det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå