Jump to content

2´er feil eu-kontroll på Parkbrems

DizZy
 Share

Recommended Posts

Hei, har nettopp hatt min bmw x3 på eu-kontroll og fikk følgende feil: -1.2.3: Parkbrems for dårlig bremsevirkning: venstre side. -Forskjellig i bremsekraft>50% av høyeste verdi.

Må jeg bytte noe for og få dette fikset eller er det nok og få strammet opp brekket? Noen tips?

Må ta av hjulet, justere håndbrekket helt av og ta av caliper og bremseskive for å se hvordan ting ser ut. Man sjekker da tilstand på håndbrekksko, overføring og vaier.

Er relativr vanlig at overføringsmekanismen fra vaier til sko er rustet fast, evt også vaier.

Kan jo prøve å bare justere ut bånda også. Dette gjøres gjennom et av hullene til hjulboltene. Da justerer man ut til det sitter fast og så justerer man tilbake til det slipper taket igjen.

Jekk opp bilen så begge hjula er opp i lufta, dra på brekket et hakk om gangen men du sjekker begge hjul hvor lett dem går rundt. Når det ene begynner og ta og bli treigt, mens det andre fortsatt er litt løst så justerer du på den siden (kan gjøre dette inn i bilen) til de er ca like tunge å snu rundt..

Gjorde dette selv på eu i mai, jeg justerte på feelingen først, og fikk som eneste feil på kontrollen, for stor forskjell på bremsevirkning.. :P Hadde jeg bare gidda og jekka opp og sjekka så hadde jeg fått 0 feil.. :P

Virker jo egentlig ganske simpelt og fikse så lenge jeg har mer bremsebelegg og gå på, takk for svar! skal sjekke dette i morgen:) Vet jo at venstre side trenger mer, står jo på kontroll seddelen. Hvor kan jeg justere det inne i bilen Alpejohn?

Det er ikke justering inni bilen på X3. Det er en automatisk strammer. Hender disse ikke fungerer som de skal. Skal uansett ikke justere brekket inni bilen. Justeringa der er bare for å ta opp slakken i vaieren.

Juster ute ved hjula. Er det som blir mest riktig. Finnes masse DIYer på dette. Er likt prinsipp på stort sett alt av BMW med skiver bak.

Jeg har justert på brekket inni bilen jeg for å få de helt like, det er helt OK å småjustere der.

Dra til brekket, sett bilen i revers og kjenn hvilken side den løfter seg først når du forsiktig prøver å rygge, juster og prøv igjenn, da får du en parkbrems som er 100 % riktig justert.