JonasFB Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 Hadde mistanke om brudd i ledningene i overgangen til bagasjerommet. Som dere ser på bildet gjettet jeg riktig. Da er spørsmålet; Hvordan reparere dette på best mulig måte? Min plan er å lage ledningene lenger, lodd og sette krympestrømpe over. Men kan jeg bruke denne ledningen fra biltema som forlenger, med tykkelse 0,75mm^2? Forsøkte i dag, og det virket rimelig umulig å lodde dette sammen på en skikkelig måte. Men er jo tross alt første gang jeg prøver. Noen anen måte å gjøre dette bedre på? Nekter å kjøpe nytt lednings-sett da det koster en formue. Legger til bilder her:
hsd Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 Du har brukt for lite varme/varmet feil. Du skal varme selve kobberen, så skal du smelte tinnen mot kobberen slik at den trekker inn. Du skal bare ha litt tinn på loddebolten slik at varmen lettere trekker over til kobberen. Rett fram ellers, ville ikke forlenget noe selv, du får se om det er bedre eller ikke. NB: Når du lodder, må/bør du ha min 6-7cm fra loddepunktet til strømpa, grunnen til det er at dersom du lar den hvile for nærme, vil varmen spre seg og gjøre at den krymper på feil plass. eksempel:
JonasFB Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Skrevet Juni 11, 2013 Skjønte at jeg hadde gjort det feil.. Dro hjem og så på youtube. Har øvd med litt på stuebordet og får det til bra nå. Men hva tror du om ledningen fra biltema? Vil den fungere å skjønte med?
Reef89 Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 Eller bare gjøre det utrolig enkelt og sette på skjøte kabelsko med krympestrømpe rundt? en slik rød
JonasFB Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Skrevet Juni 11, 2013 Men jeg vil gjerne få plass til ledningene inn i det originale hylsteret, og kabelsko tar mye plass, i hvert fall om jeg skal fiske flere av ledningene. Men kan jeg bruke denne biltema-ledningen som skjøt? Vil lage ledningene litt lenger for å unngå nye brudd. Hørt at det er den beste løsningen.
JonasFB Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Skrevet Juni 11, 2013 kan bruke 0.75 ledning ja, med flertrådet Flertrådet? Er helt blank på dette området? Altså ledning med menge kobbertråder? Haha. Det jeg har i så fall.
D.Toft Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 flertrådet: mangen små tynne tråder. biltema kabler funker fjell husk loddevann når du lodder, da er det forbannade mye enklere å lodde. tvinne kablene sammen, ta på loddevann, loddebolt med litt tinn på føres bort og holdes mot kablene, ta vekk loddebolt når tinnet har trekkt seg fint inn
JonasFB Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Skrevet Juni 11, 2013 flertrådet: mangen små tynne tråder.biltema kabler funker fjell husk loddevann når du lodder, da er det forbannade mye enklere å lodde. tvinne kablene sammen, ta på loddevann, loddebolt med litt tinn på føres bort og holdes mot kablene, ta vekk loddebolt når tinnet har trekkt seg fint inn Ahh, takker for tips! Er loddevann noen man får tak i på biltema? Søkte det opp, men fant det ikke.. Eventuelt andre steder?
D.Toft Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 jeg kjøpte på clas ohlson i sin tid, finner ikke i katalogen eller på nett. er lodde vann eller loddeveske det heter. er noe syregreier.
LK Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 Jeg gjorde samme jobben på e36n jeg hadde. Jeg fikk ei kabelpakke fra en kamerat som hogde sin,slik at alle farger og slik stemte. Du kan jo stikke en tur på hoggeren og få tak i lignende for en billig penge. Jeg klipte av orginalledningene på forskjellige steder,slik at skjøtene ikke ble til en klump med skjøter på et sted.
OLEZZ Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 Anbefaler silikonledning slik at ikke samme problem oppstår igjen. De er mye mer bevegelige og blir ikke så harde.
slados Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 Du kan søke etter flussmiddel eller loddevann,kjært barn har mange navn.Det beste du kan gjøre når du skal lodde er å fortinne trådene først,dvs at du holder loddebolten på undersiden av tråden og samtidig kjør på med loddetinn på oversiden. Dette gjør du på de to trådene du skal lodde sammen,når du har mettet de to trådene så holder du dem sammen og varmer dem til trinnet flyter sammen og da har du en lodding som holder.Det er også viktig at du har litt loddetinn på bolten så den ikke smelter ledningene istedenfor å lodde.
JonasFB Skrevet Juni 12, 2013 Forfatter Skrevet Juni 12, 2013 Takker for mange tips! Slenger ut noen bilder når jeg er ferdig. Det eneste jeg er rett for er at skjøtene blir lite tøyelig, og at skjøtene kommer til å knekke igjen. Men får jo bare prøve!
joachim sørlie Skrevet Juni 12, 2013 Skrevet Juni 12, 2013 Du har også sånne loddehylser du trer en ledningstomp inn i hver ende og varmer den med lighter eller noe, så smelter tinnet og plasten rundt krymper rundt kabelen. Det blir som lodding med krympestrømpe over, super lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå