Anterialis Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Hei, har nettopp importert en brukt E92 2010 mod, og lurer på om jeg burde få denne bilen rustbeskyttet / understellsbehandlet? I så fall, hvilke firmaer i Hamar- / Osloområdet bør en velge? Hva er deres meninger rundt slik etterbehandling? Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Hei. Vil bare meddele at jeg spurte om det samme når jeg tok ut min bil, da fikk jeg klar mellding om at da mistet jeg rust garantien. Har sjekket litt rundt dette og erfaringene (delte meninger om dette) viser seg at tektyliserer du bilen så ruster den raskere. Anbefaler en billigere løsning - vask bilen regelmessig under. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
POS Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Det er mange som har god erfaring med oljebehandling. Inni hulrom, inni hjulbuer og ellers under. Først rengjøres bilen, deretter brukes oppvarmet krypende og penetrerende olje. Den kryper oppover metall når den blåses inn etc. Oljen driver ut fukt og hindrer den å komme tilbake. Holder også ute luft. Uten luft ruster det ikke. Så evt rust som er allerede vil forsinkes. Jeg vurderer å få dette gjort hos Vestfold Antirust med min MB. De har også noe de kaller en "fettlist", som brukes på innsiden av hjulbuene. Den hindrer luft og fukt i å starte angrep, og dermed også gjennomrusting innenfra. Bør behandles hvert 2. år etter det jeg har forstått. Tror det koster ca 1500-2000 for full behandling + de fettlistene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inline six Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Sett mye rar tectylering opp igjennom årene. Som regel er deler som ikke skal tectyleres som eksosanlegg, girkasse, motor, fjærer, mellomaksel og drivaksler forsynt med et tykt lag og sjelden blir deksler under bilen plukket av før tectylering. Slik at plastdekslene, noe nyere biler er nesten heldekt av under er tectylert mens karrosseriet ikke er det. Mellomaksler som er tectylert på en side kan også gi vibrasjoner som ikke er så heldig. Så skal du tectylere så anbefaler jeg deg til å ndersøke nøye om de som driver med det faktisk har innsikt nokk til å drive med den slags, eller få en mekaniker du kjenner til å gjøre det ordentlig med maskering av deler som ikke skal tectyleres og fjerning av div. deksler. Oljebehandling eller jevnlig vask er et vel så bra alternativ til de fleste tectyleringsfirmaene der ute som bare sprøyter på og gir bæng i resultatet bare de får sprøyta så mange som mulig på en dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anterialis Skrevet Juni 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2013 Takk for tips! Vel jeg har vel ingen rust garanti (ingen garanti i det hele tatt...) iom. at bilen er importert (?)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 18, 2013 Share Skrevet Juni 18, 2013 Du har vell BMW sin rustgaranti uavhengig av hvor den er kjøpt (Norge eller Tyskland). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eilefsen Skrevet Juni 18, 2013 Share Skrevet Juni 18, 2013 Garantien på rust gjelder uansett, da det er bmw i tyskland som har denne garantien og ikke er særskilt norsk garanti. Men skal du gjøre noe. så er det oljing under som er det billigeste og beste alternativet sett under ett (evt. leige glattkjøringsbane en dag ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 18, 2013 Share Skrevet Juni 18, 2013 Jeg fikk min E39 behandlet med Tuff Kote Dinol/Dinitrol nylig og det kostet 4000,- hvis jeg demonterte/monterte deksler selv eller 6000,- hvis de tok seg av alle deksler så det er endel jobb med deksler ja men de må ned hvis resultatet skal bli bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Juni 19, 2013 Share Skrevet Juni 19, 2013 www.antirust.no Oljebehandling for alle penga, er ikke noe å lure på. Koster deg 1500kr i året og er by far den beste løsningen, til og med den gamle 90modell Toyotaen til mor holdt seg rustfri med regelmessig dusjing av olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå