Mantis Skrevet Juni 20, 2013 Skrevet Juni 20, 2013 Nå går jeg snart til vanvidd! Har en klunkelyd i forstillingen jeg pokker ikke finner ut av hva er for noe. Det høres som et klunk når jeg kjører på fartsdumpen og en helt lik klunkelyd når jeg kjører ned fra den. På brostein er det helt ekstremt! Høres ut som hele forstillinga skal ramle av. - Først mistenkte jeg endeledd på stabstag, siden her var slakke. Byttet begge disse, men ingen bedring. - Fattet mistanke på det feilmonterte jallasenkesettet som sto på bilen når jeg kjøpte den. Eventuelt dårlige tårnlager. Byttet til supersport coilovers og nye tårnlager, men ingen bedring. - Byttet begge styrekuler da det var slakk i venstre. Fikk god pris på begge. Ingen bedring. Det er ikke slakke i hverken nedre eller øvre bærearm. Stabstaget er helt og fint og foringene er någenlunde OK. Altså er hele understellet tight og presist. Kjørte meg en tur i dag med lydklemmer under bilen og med headset i. Festet klemmer på stabstag, rattaksling og bærearmer. Her er lydklipp fra headsettet hvor kanalen er stilt inn på rattaksling over en humpete grusvei (Fra 00:03 - 00:07): (suselyden du hører er nok bare styringsutvekslingen) https://soundcloud.com/mathias-r-sberg-mauren/opptak Vanskelig ut i fra lyden i headsettet å bedømme, men lyden oppleves likt i kupeèn også Kjente over rattaksling, men klarer ikke å framprovosere noe form for slakke. Noen som har erfaring med samme lyd? Hva tenker dere? En rattaksling koster 3.500,- kroner pluss mansjetter etc Holder også en knapp på andre ting som kan lage ulyder. Motorfester? Men da tror jeg kanskje det hadde vært mer få gnirk. Det er jo intet annet enn en irriterende lyd på ujevnt underlag og i tillegg tenker jeg snart salg av bilen, og da vil noe sånt trekke veldig ned. Sugen på å få fiksa det.
T.H.O Skrevet Juni 20, 2013 Skrevet Juni 20, 2013 Hvorfor ikke begynne med den desidert vanligste feilen i forstilling på E39, som er casterstag?
Mantis Skrevet Juni 20, 2013 Forfatter Skrevet Juni 20, 2013 Som sagt... alle foringer og stag er tighte og fine.
T.H.O Skrevet Juni 20, 2013 Skrevet Juni 20, 2013 Prøv casterstag likevel. Slark her er vanskelig å se.
Alpejohn Skrevet Juni 20, 2013 Skrevet Juni 20, 2013 Prøv nedre bærearm også. Hadde en irriterende lyd for et år siden, dunka på fartsdumper og små overganger i asfalten. Bytta hele forstillinga unntatt nedre bærearmer. Jeg hadde allerede sjekka disse, benda og slått men de virket helt fine. Etter bytte viste det seg at det var dem likavel..
Mantis Skrevet Juni 21, 2013 Forfatter Skrevet Juni 21, 2013 Har vurdert mange ganger å bare kjøpe en hel pakke på ebay med alle stag. Blir litt dyrt å kjøpe inn alt utenom ebay. Ligger på rundt 2000,- inkl frakt for en sånn pakke for forstilling på ebay. Det eneste jeg er skeptisk til er kvaliteten. Kjipt om det begynner å bli slakke og ulyder i ledd allerede etter 1/2 år f.eks
Alpejohn Skrevet Juni 21, 2013 Skrevet Juni 21, 2013 Ikke kjøp settene på ebay, hadde et sånt først selv. Kasterstaga var gåen (mye verre en dem jeg bytta ut) etter litt over et år. De var helt løse.. De setta er bare dritt. Men jeg bytta alle kuler og stag i fjor, og handla fra car-parts24.com. De selger lemforder, som i følge mange på nett er leverandøren til bmw. Frakta er 40€ uansett, jeg fikk 2 store kasser som kom ca en uke etter bestilling. Betalte ikke tysk moms heller, kun norsk. Kan anbefale dem på det varmeste. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 MAD
Bjørnøy Skrevet Juni 21, 2013 Skrevet Juni 21, 2013 Har du sjekket gummiforingene for innfesting av stab-stag til ramme? Disse var slitt hos meg, og hele stab-staget lå og dunket opp og ned på brostein etc..
lagunilla Skrevet Juni 21, 2013 Skrevet Juni 21, 2013 Skal du bytte noe i forstillingen, sats på Lemförder. Alt annet er noe dritt (de fleste)
adne95 Skrevet Juni 21, 2013 Skrevet Juni 21, 2013 har du byttet kyllingbeina/mellomstag/lenkestag/you name it? på min 523i var det samme lyd og de var synderene få bilen på bukk, ta tak i de og kjenn om det er slark
Alpejohn Skrevet Juni 21, 2013 Skrevet Juni 21, 2013 Ådne95: Ja de har han bytta. - Først mistenkte jeg endeledd på stabstag, siden her var slakke. Byttet begge disse, men ingen bedring. Jeg bytta også foringer på stabstag, men mine var ikke så gåen at staget var løst. Bytta både fremme og bak til poly
adne95 Skrevet Juni 21, 2013 Skrevet Juni 21, 2013 Åja, burde skjønt at endeledd var enda ett navn på kyllingbeina hørtes akkurat likt sånn ut da Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 4 Beta
Mantis Skrevet Juni 21, 2013 Forfatter Skrevet Juni 21, 2013 Ja jeg jobber på et bilverksted og skrev at jeg hadde sjekket over alle foringer. Men da kan det være unaturlig spenn i f.eks casterstag, noe som gjør at jeg ikke klarer å framprovosere lyden ved å kjenne over når bilen henger fritt i lufta. Skal hive den opp igjen på mandag og sjekke enda grundigere over casterstag. Takk for tips angående webside og erfaring med foringer fra ebay! Kvaliteten var som jeg trodde egentlig.. mindre bra. Får bare røske ut alle foringer og bytte hele sulamitten og se da. Koster meg uansett ikke så mye penger og da blir jo bilen som ny å kjøre
OrjanBmw Skrevet Juni 22, 2013 Skrevet Juni 22, 2013 Anbefaler powerflex foringer, koster litt mer, men er enklere å montere, en del stivere og varer leeeenge. Er iallefall kjempefornøyd med mine:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå