Gå til innhold

BMW E39 Lambda regulering


Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har plagdes med et problem med bilen min en lengre periode, bilen har gått så har ikke tenkt så mye på det, men ettersom tur til Tyskland står snart for tur og en roadtrip rundt i Norge kan det være greit og ha dette i orden. Det som er skjer er at bilen lugger når jeg skal kjøre igang, og vibrerer litt på tomgang, man kan fint høre at motoren går ujevnt og ikke maler som en pusekatt, og turtallet detter ned vis jeg slipper gassen på 80km/h, da detter turtallet rett ned i 500, der den hopper litt opp og ned mellom 400 og 600 ca. Så jeg var igår hos Sjøbuse og fikk lest ut feilkoder, 10 totalt. Legger til bilder som jeg fikk av han ettersom vi ikke fikk kopiert error loggen. Noen som har hatt dette før og vet hva som gjorde susen?

zhuggx1vmn0ewpgskqoe.png

n6r6q153fgdp336m3mon.png

az07cq5nzjn2fg37he05.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et lingnende problem på min og det viste seg og være en lamda som var grunnen. En av de som sitter på manifold. PS, IKKE monter inn en original.

Er dette en sensor, i form av oxygen sensor eller noe sånt? Finner ikke noe om lambda deler eller sensorer. Er originale deler mye dyrere siden jeg ikke skal montere original?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han mente å skrive uorginal.

Det er noe man kaller universal sensorer som ikke kan brukes og man får problemer.

Det er også helt forskjellige oxygensensorer om det er Bosch eller Simens.

Man sier gjerne at Bosch har 1 volts sonde, men der er det 2 forskjellige typer som ser identiske ut hvorav de første kunne byttes ut med universalsonde, men den andre får man problemer med. Det er pga den ene skal grå ledning være gods, men på den andre er grå ledning styrt gods fra styreboks som vil gi ca 20% feilmargin.

Simens kalles gjerne 5v sonde.

Har sett mange som har byttet om kontaktene til sondene ved toppen på de motorene. Det er bare å bytte om for å prøve.

Man merker om det ble bedre eller dårligere.

Stiller meg undrende til hvorfor ikkke de konstaterte hvor feilen lå når de hadde den til test.

Da kunne de sagt om det var lamda feil,coil, falsk luft, luftmassemåler, dyse mm da de lett kunne målt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at du kan bruke uorginal sonde bestilt til din motor.

Men ikke en de kaller universal 4 ledninger.

Uorginal i f.eks Bosch hvis det er det du har vil passe, men du vil se i katalogen at det er veldig viktig med riktige data når en bestiller da det er mange typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han mente å skrive uorginal.

Det er noe man kaller universal sensorer som ikke kan brukes og man får problemer.

Det er også helt forskjellige oxygensensorer om det er Bosch eller Simens.

Man sier gjerne at Bosch har 1 volts sonde, men der er det 2 forskjellige typer som ser identiske ut hvorav de første kunne byttes ut med universalsonde, men den andre får man problemer med. Det er pga den ene skal grå ledning være gods, men på den andre er grå ledning styrt gods fra styreboks som vil gi ca 20% feilmargin.

Simens kalles gjerne 5v sonde.

Har sett mange som har byttet om kontaktene til sondene ved toppen på de motorene. Det er bare å bytte om for å prøve.

Man merker om det ble bedre eller dårligere.

Stiller meg undrende til hvorfor ikkke de konstaterte hvor feilen lå når de hadde den til test.

Da kunne de sagt om det var lamda feil,coil, falsk luft, luftmassemåler, dyse mm da de lett kunne målt det.

Så det er snakk om oksygen sensorer osv?

Det siste du nevnte så var jeg hos en fra bimmers og fikk diagnotisert bilen, og han visste heller ikke noe særlig mer enn meg om de feilkodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et lingnende problem på min og det viste seg og være en lamda som var grunnen. En av de som sitter på manifold. PS, IKKE monter inn en original.

Er dette en sensor, i form av oxygen sensor eller noe sånt? Finner ikke noe om lambda deler eller sensorer. Er originale deler mye dyrere siden jeg ikke skal montere original?

Sorry, det ble en u som manglet. Mente self ikke monter inn uoriginal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt mye problem før jeg endelig fant feilen. Mitt råd er og ikke ta diagnose til andre enn merkeverksteder. De har bedre utstyr som går dypere ned i "materien" Hos vanlige verksteder har de ofte kun utstyr som går til de fleste bilmerker og dermed kan de ikke finne noe konkret. Mange ganger kan det lønne seg å heller kjøre noen mil til et BMW verksted. Og begynne å skifte følere og sonder i "blinde" blir dyrt. DET vet jeg alt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt mye problem før jeg endelig fant feilen. Mitt råd er og ikke ta diagnose til andre enn merkeverksteder. De har bedre utstyr som går dypere ned i "materien" Hos vanlige verksteder har de ofte kun utstyr som går til de fleste bilmerker og dermed kan de ikke finne noe konkret. Mange ganger kan det lønne seg å heller kjøre noen mil til et BMW verksted. Og begynne å skifte følere og sonder i "blinde" blir dyrt. DET vet jeg alt om.

Har hørt diverse om at det ikke må monteres uoriginale deler når det kommer til sensorer, men det høres jo ut som at du hadde samme feil eller symptomer som meg, så hva gjorde du for og fikse det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi ikke glemme at BMW ikke lager nnoen sensorer.

Så hvis du kjøper en sensor av fabrikanten som kan være f.eks Bosch så er den like orginal som den BMW leverer i en eske det står BMW på.

Det er riktig at noen testere er dårligere enn andre, men ikke alle. Det meste koker ned til erfaring og dyktighet når det gjelder diagnose.

Feilkoder hvor oxygensensor er nevnt er faktisk de feilkodene som har størst referanse til alt annet enn oxygensensor feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det som 2002 tii sier om sensorer. Men jeg sikter nå helst til de billige utgavene som for eks Koed selger. Har prøvd flere av dem men måtte bytte de ut med originale sensorer/følere.

Jeg fikk også beskjed etter en diagnose at oksygen sensoren var feil med. Byttet den uten noe forbedring. Byttet også kam og veivsensorer og LMM uten at det gjorde noe forskjell. Hadde mistanke om en av lambda kunne være noe tull med. Da jeg byttet den var bilen i orden :)

Det som gjorde at det tok såpass med tid og penger var at diagnosen ble foretatt på et all-round verksted som ikke hadde fullgodt utstyr. Ser i ettertid at det hadde lønt seg å kjøre 40 mil til nærmeste BMW verksted før jeg begynte å skifte deler i "blinde"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...