Gå til innhold

Objektiv til bilfotografering

tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan anbefale et godt objektiv til mitt Nikon D5100?

Skal bruke det på biltreff/utstillinger. Ser for meg normalzoom, men trenger stor blenderåpning for å leke med dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon 17-55 f2.8 er et fantastisk objektiv som du kan finne brukt fra ca 5k. Tamron 17-50 f2.8 koster ca 3k nytt og er optisk bra. Byggkvaliteten er ikke den beste. Slet ut et slikt på 2 år. Tokina 16-50 f2.8 og Sigma 17-50 f2.8 er to andre alternativer til rundt 4-5000. Har selv hatt Tokinaen og den leverte flotte bilder med noen mindre svakheter. Ellers kan en Nikon 35mm f.1.8 gi deg flotte bilder med liten dybdeskarphet. Den er selvfølgelig ikke vidvinklet nok til alle bilder, men til rundt 1500kr er det et godt kjøp :)

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så har ikke Tokina 16-50 innebygget fokusmotor og vil derfor ikke autofokusere på D5100. Når det er sagt så har jeg en 16-50 med deffekt fokus du kan få kjøpe veldig billig hvis du ikke har noe imot å jobbe med manuell fokus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag, men har nå kjøpt følgende (noe nytt og noe brukt):

Nikon D5100

Nikon 18-105mm F3-5-5-6G ED VR AF-S DX

Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD

Så får jeg se om det blir en fast vidvinkel med bra lys etterhvert:-)

Godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok få gjort en del med de objektivene der. Spesielt Nikonen er rimelig skarp og såpass vidvinklet at den egner seg bra. Spander et polarisasjonsfilter til denne. Polarisasjonsfilter kan gi deg litt dypere farger og du kan redusere reflekser med det. Ikke dumt til bilfoto :)

Husk bare å ikke bli for opptatt av zoom mulighetene (spesielt mtp Tamronen) Når fotografen evner å bevege seg litt rundt, i stedet for å stå på en plass og zoome inn og ut på forskjellige motiver, kommer gjerne de gode bildene og man oppdager nye perspektiv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips BRIO.

Polarisasjonsfilter og UV-filter er bestilt til begge objektivene.

Vurderer også et gråfilter for å kunne bruke lenger lukkertider (vann etc.)

På sikt kanskje jeg kjøper et fast 35mm/f1.8 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent nå, men anbefaler også å sjekke ut Nikon 18-200 ED med stabilisator og f3,5-5,6. Fås ned mot 3000,- brukt og er et meget godt objektiv. Har hatt mange gode objektiver opp gjennom, men etter å ha kjøpt dette for å få et godt og allsidig objektiv har jeg solgt de andre da dette ble såpass bra at de andre ble aldri tatt med ut lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarisasjonsfilter og UV-filter er bestilt til begge objektivene.

Vurderer også et gråfilter for å kunne bruke lenger lukkertider (vann etc.)

Du er sikkert allerede klar over at polariseringsfilteret forårsaker noe tap av lys, slik at det til en viss grad virker som et gråfilter. Det viktigste ved valg av polariseringsfilter er å velge et kvalitetsfilter fra en kjent produsent.

UV-filter trenger du ikke. Og hvis du skal bruke polariseringsfilteret, blir det bare ekstra bryderi med å skru av UV-filteret først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...