turbo1991 Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Har jeg som ikke har hengerlappen lov til å kjøre bil med bilhenger UTEN bil på hengeren, bil som skal dra er en X5...Har hørt noen rykter om at jeg ikke kan kjøre tom henger i og med at den vil eventuelt veie over hvis det hadde vært bil på... Jeg syntes dette høres dumt ut i og med at jeg er under 3500 kg med X5 og tom bilhenger ? Noen som vet, har jeg altså lov til å kjøre bil og tom bilhenger ? Håper på raske svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Du som ikke har hengerlappen kjører ikke på reelle vekter. Du skal gå ut ifra hva det står i vognkortet på bil og hengeren. Så du har nok ikke lov. Finnes en app fra statens vegvesen hvor du kan taste inn reg nr på både bil og henger, velge førerkort og se om det er lov. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 tillatt totalvekt på henger er vel 750 kg om du ikke har hengerlappen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo1991 Skrevet Juli 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2013 Ikke sikker på hva bilhenger veier, men er vel under 750 ? Syntes det er rart jeg ikke har lov da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 tillatt totalvekt på henger er vel 750 kg om du ikke har hengerlappen. Tilatt totalvekt på henger uten brems er alltid 750kg, man kan også kjøre henger med brems men vogntogvekt må ikke overstige 3500Kg. Før jeg tok Be sertfikatet kunne jeg trekke ca 1500Kg etter bilen, nå kan jeg trekke 1800Kg. Jeg mener forøvrig at min kjørelærer sa at man kunne kjøre med en henger med max tillatt totalvekt 2000Kg selv om man bare kunne laste den totalt med rundt 1000Kg for ikke å komme over 3500Kg (Dette var bare ett ekesmpel) men jeg mener selv jeg har lest noe helt annet, men om man skal tro min kjørelærer så vil det si at du kan kjøre med en tom bilhenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.NoEvo Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Tilhengerkalkulator:http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator?WT.ac=knapp_forside_tilhengerkalkulator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 tillatt totalvekt på henger er vel 750 kg om du ikke har hengerlappen. Tilatt totalvekt på henger uten brems er alltid 750kg, man kan også kjøre henger med brems men vogntogvekt må ikke overstige 3500Kg. Før jeg tok Be sertfikatet kunne jeg trekke ca 1500Kg etter bilen, nå kan jeg trekke 1800Kg. Jeg mener forøvrig at min kjørelærer sa at man kunne kjøre med en henger med max tillatt totalvekt 2000Kg selv om man bare kunne laste den totalt med rundt 1000Kg for ikke å komme over 3500Kg (Dette var bare ett ekesmpel) men jeg mener selv jeg har lest noe helt annet, men om man skal tro min kjørelærer så vil det si at du kan kjøre med en tom bilhenger. Fant ut at man ikke kan trekke biltransport henger med førerkort klasse B, man må ha BE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Aktuell vekt på hengeren må være lik eller mindre enn det bilen kan trekke, i tillegg kan ikke totalvekt på bil og henger overstige 3500kg til sammen. Edit: Ser ut som om totalvekt kan overstige det bilen kan dra, og begrensningen her går på aktuell vekt. Dette ble nytt 19. januar i år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 tillatt totalvekt på henger er vel 750 kg om du ikke har hengerlappen. Tilatt totalvekt på henger uten brems er alltid 750kg, man kan også kjøre henger med brems men vogntogvekt må ikke overstige 3500Kg. Før jeg tok Be sertfikatet kunne jeg trekke ca 1500Kg etter bilen, nå kan jeg trekke 1800Kg. Jeg mener forøvrig at min kjørelærer sa at man kunne kjøre med en henger med max tillatt totalvekt 2000Kg selv om man bare kunne laste den totalt med rundt 1000Kg for ikke å komme over 3500Kg (Dette var bare ett ekesmpel) men jeg mener selv jeg har lest noe helt annet, men om man skal tro min kjørelærer så vil det si at du kan kjøre med en tom bilhenger. Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Hovedregel ja, men det finnes et unntak, og det er slik jeg beskrev over. Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som kjøretøyteknisk er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kgmed klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kgmed klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren. X5 veier vel rundt 2,1 tonn og da kan man dra 1400kg med Klasse B etter denne bilen, vel og merke med tilhenger med brems, har man klasse BE kan man trekke 2300Kg etter X5'en, altså nok til å dra en Bilhenger samt bil. Det morsomme med denne bilen er jo at har man kun B i sertfikatet kan man kun trekke 815kg totalt med henger og last, dette gjelder tilhenger med brems. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kliffen Skrevet Juli 19, 2014 Share Skrevet Juli 19, 2014 Bumper denne med litt OT. Hva om en utelandsk person blir stoppet med tilhenger som overskrider klasse B? Ser mange utenlandske varebiler med tilhenger langs motorveiene, men man kan da umulig forvente at Yaroslav og Andrejz har vært på Svein Svendsen å tatt hengerlappen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 20, 2014 Share Skrevet Juli 20, 2014 De har muligens tatt lappen hos easydrive i Warsawa da vel? De fleste andre land har også kjøreskoler skjønner du. Det er ikke noe særnorsk http://easydrive.pl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Juli 20, 2014 Share Skrevet Juli 20, 2014 Bruk appen (som tidligere nevnt) som heter Bil og henger fra Statens Vegvesen, så får du svar. Velg førerkortklasse og tast inn reg.nr på bil og henger. Enklere blir det ikke. Bli for dumt å synse å tro på sånne ting, når svaret er så lett tilgjengelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå