Gå til innhold

Valg av førstegangsbil


Fischquig
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, ligger sikkert 10 000 slike tråder her inne, så beklager at jeg starter enda en, men som topic sier så er det valg av førstebil som er utfordringen.

Har egentlig bestemt meg for at det blir en e39, men litt usikker på motorvalg.. Hadde vart knall om noen kunne kommet meninger om hva man burde kjøpe..

Tenkte å legge i rundt 40-50 000,- i førsteomgang, men for 50k bør det være skinn intr. og M-sport mener jeg:) og ja, DETTE ER PÅKREVD PÅ EN SLIK BIL. 8)

520i eller bil med automat er ikke spesielt interressant, men kan fungere til nød.

Har sett en del på div. 523i, men da ofte med aut.

ideelt sett kunne jeg tenkt meg bil med 6'er diesel og manuell (har en sølvfarget 97' 525 tds manuell touring på hånda for 25k med noen små mangler.. Denne skal det iflg. eier ikke være mye rust på, men er skeptisk på 308 000 på telleverket? bør jeg være det?)

Om det skulle bli denne, så er målet og sette inn komplett skinninteriør, på med M-sport RUNDT HELE BILEN, på med 2001-lykter foran og bak, senk, sote ruter og kline på noen 19-tommere:) slik som bildet under [-o<

uucnrqlik98vfw4dj1li.jpg

4k4c29fztyqv8douf2ut.jpg

Håper selvfølgelig at alle meninger, både positive og negative, kan komme frem her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 525tds kan gå langt med riktig stell. Det er en gammeldags og slitesterk dieselmotor. Jeg ville prøvd å finne en E39 med facelift. Det bør være mulig å finne en grei 520i fra 2001 og oppover til rundt 50k. Den har den "nye" M54-motoren på 2,2 liter, og går bra nok til at bilen er artig. Ser det ligger en del biler på finn til helt ville priser nå, og de kan umulig være salgbare. Jeg solgte en E39 525i 2001 modell med bilsteinunderstell og ettermontert M-sportsett i 2010. Den var dønn strøken og gått 110000km den gangen, og jeg fikk 150k for den. Da blir annonser som dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42383127 litt meningsløse. Selv om det er en individualbil, så er den priset nærmere dobbelt så høyt som den burde.

Er du skrukyndig selv, kan du tjene godt på å kjøpe en bil med mangler. Styr unna pre-facelift 520i med automat. Den er tørst og treg, med mindre du driver mye med landeveiskjøring i flatt landskap. Rust er en E39 sin verste fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nøye med å sjekke rust, spesielt rundt bakluke (falsen på innsiden), samme med dørene, Sjekk også kanalene nøye.

Har du mulighet så få noen til å koble seg til OBD kontakten for å se om VANOS fungerer.

Denne skal vel være EU-godkjent mars i år?

Bare husk når du ser på bil : God original stand er mye bedre enn plastic fantastic.

Husk også etter at du er blitt en lykkelig eier av en doning at det samme gjelder da : Service og vedlikehold er mye bedre enn plastic fantastic da også. Mang unge bruker hver krone de tjener til styling, felger, karbon osv. samtidig som bilen blir mer og mer et tøft VRAK. De er det mange av, ikke kjøp et av de.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over dette med rust, trist, men sant..

Bilen i linken var visst solgt, men funnet en lignende som absolutt er noe og tenke på :)

Har en far som er et petimeter ut av en annen verden, så har fått hørt dette med servicer og "på utsiden blank, og innsiden krank" siden barndommen...

Selvfølgelig går service og vedlikehold først, men når det er sagt så er jeg drit lei av gamle e39'er med orange blinklys og tallerkenfelger.. :D

Har man råd til en slik bil, må man også ha råd til vedlikehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over dette med rust, trist, men sant..

Bilen i linken var visst solgt, men funnet en lignende som absolutt er noe og tenke på :)

Har en far som er et petimeter ut av en annen verden, så har fått hørt dette med servicer og "på utsiden blank, og innsiden krank" siden barndommen...

Selvfølgelig går service og vedlikehold først, men når det er sagt så er jeg drit lei av gamle e39'er med orange blinklys og tallerkenfelger.. :D

Har man råd til en slik bil, må man også ha råd til vedlikehold..

Hehe, har en smart far du :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forventet ikke facelift i første post, men har nå tenkt litt mer på å skaffe en. Selvfølgelig forventer jeg ikke like mye av utstyr som på en pre-facelift da.. Men jeg mente at 340 000 km på telleren, automat og det minste motoralternativet var litt overpriset, sammenlignet med f. eks. denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnk ... ar_to=2004

Uansett så setter jeg stor pris på forslag og tips, så tusen takk! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...