Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har nå begynt å få litt erfaring med å kjøre med ECO PRO programmet.

Ønsker å dele litt erfaringer.

Først vil jeg si at jeg er imponert over forbruket, kjørte fra Trondheim til Moss og retur og hadde et forbruk på 0,49l/m målt med onboard computer, trur jeg fikk 0,50l/m ved å regne manuelt.

Kjørte store deler av strekningen i ECO PRO og med Cruskontroll inne. mener kanskje jeg skulle greid å kjøre bilen litt billigere med utkoblet cruskontroll.

Mister en del effekt ut av motoren, bilen blir noe vanskelig til å foreta raske forbikjøringer. Måtte i Comforinnstilling for å få litt futt.

Gearkassen endret karakteristikk også, holder girene lengre samt holder motoren på lavere turtall generelt.

Oppdaget også at aircondition anlegget er delvis eller helt koblet ut. Vi hadde 27 grader varme og jeg trudde at det var noe galt med aircondition anlegget helt til jeg leste litt om dette i instruksjonsboken.

Funksjonen med start/stopp funksjonen irriterer meg, motoren stopper på steder jeg absolutt ikke ønsker at den stopper. Trykker på avkoblingsknappen så raskt jeg husker det. Jeg setter denne funksjonen i tvil om det er økonomi i å stoppe motoren i tett bytrafikk.

Jeg mister samtidlig noen instrumentfunksjoner som er interessant å følge med som øyeblikk forbruk osv.

Men som bottom line;

-- mener dette er en fornuftig funksjon og jeg kommer fortsatt til å bruke den funksjonen

-- ubukelig ved høy utetemperaturer, blir for varmt inne i bilen

-- meget lavt forbruk til en så stor bil

-- vanskelig å bruke ved hyppige forbikjøringer, lav motoreffekt kombinert med for høyt giret

  • 2 weeks later...
Skrevet

Har kjørt litt med det og sitter igrunn med de samme inntrykkene som deg.

- Gassresponsen er veldig slapp så pleier å sette i Comfort hvis jeg planlegger forbikjøring.

- Kan ikke brukes i veldig varmt\kaldt vær da varme og AC kuttes veldig. Men dette kan man jo endre i ECO Pro settings.

Har ikke prøvd eksakt samme strekning med og uten Eco pro så vet ikke hvor mye som blir spart. Kjørte 23 mil til og fra fjellet forrige uke og ble vel spart 5-6km på vei opp i eco mode, eco mode sto vel for det meste på.

Og angående start\stopp vet jeg det er veldig mange som klager på dette men jeg synes i grunn det funker bra. er det veldig mange røde lys på rad så slutter den å stoppe. Hvis du ikke vil den skal stoppe er det bare å justere bremsepedalen litt. Når det nærmer seg grønt lys så slipper jeg bare pedalen litt så starter den igjen. Hvor mye besparelser man får på det er noe helt annet, der er jeg mer usikker..

Skrevet

Hei.

Jeg kjører i eco pro så og si hele tiden. Funker fint til normale forbikjøringer, noe jeg stort sett gjør via cruis controllen uansett;)

Mangler bare at bilen svinger selv så er det helt perfekt.

Start stopp irriterer med når det er kaldt ute, ikke særlig sundt for en motor og stoppe og starte mens den enda er kald. Men justere dette med og slå av det systemet. Noe besparelse i forbruk er det nokk men minimalt.

En annen ting som eco pro programmet ikke fungerer til er når det skal slepes campingvogn eller bilhenger som veier rundt 2 tonn.

Selve motorn funker fint til dette, men fjæringen blir for myk, blir nesten som og kjøre båt.

Etter mange mil på ferie med vogn bak i sommer så fant jeg ut at sport å konfigurer den til kun og endre understell var det absolutt beste og kjøre med. (19" sommerdekk) Forøvrig så funket eco pro veldig fint på slette E4 i sverige i 90 km/t med vogn etter. Forbruket var på 0.9l/m med 2.250kg vogn etter. må si det er meget imponerende;)

Totalt så havnet forbruket iløpet av ferien på 1.1l/m da med endel bakker og forbikjøringer. ligger ikke bak og venter selvom den forran kjører sakte;) 90km/t er fin fart med vogn på;)

Litt av min erfaring ang eco pro;)

Har prøvd bilen hardt i sport+ det var en meget overraskende opplevelse. hadde ikke trudd en så stor bil skulle føles så leken og lett og be om mere.

Skrevet

Eg har sjølv ein 530D 2012 mod. Har testa litt både med ECO PRO og i vanlig Comfort. Synst forbruket generelt er noko høgt i forhold min tidligare 525D 2008 modell. På blanda kjøring i Comfort ligg forbruk på ca 7,7. På langkjøring på vestlandsveger ligg det på 7,0 - 7,5. Har klart å kjøre på 6,1 på langkjøring når ein kjøre svært fint men på 525 klarte eg faktisk å kjøre på 5,1. Dette er i Comfort. Når eg bruke ECO PRO går det litt ned men ikkje mykje.

Hadde vært interessant å fått info om forbruket på deres biler også. Som sagt synst eg dette er noko høgt.

Skrevet

Haugejan, nå er vel 530D noe tørstere enn 520D, for 530D har vel rekkesekser? Noe jeg også tenker, sånn uten at jeg har noe erfaring med nyere bil og sånne supre instillinger, siden jeg kjører E39, så går vel hele greia med og kjøre med ECO PRO program ut på at man ikke skal ta forbikjøringer og tilpasse seg hastigheter og følge trafikken, men det er klart det blir vanskelig vis man har noe tungt høyrebein som jeg har. Jeg har klart og få min 520iA med 170hk ned i 0.76 på langkjøring, bensin da. Og med at bilen deres holder gira lengre og ikke har den gassresponsen den til vanlig har, er jo "alt" for og spare på drivstoffet :)

Skrevet

Hei

Jeg kjørte strekningen Trondheim - Moss med retur med ECOPRO store deler av turen og hadde en sluttforbruk på 0,49l/m målt med å regne ut tilbakelagt antall km delt på antall fylte liter. Jeg kjørte mye på speed kontroll, men jeg mener at jeg skulle fått den presset enda lengre ned dersom jeg har kjørt den manuelt, dvs uten speedkontroll. Å kjøre på speedkontroll er ikke så økonomisk da bilen ikke ser bakkene før den må gi på unødvendog mye.

Skrevet

0,49 er jo veldig bra og trur nokk er det mulig å kjøre enda lavare ved aktivt å slå av speed kontroll spesielt i forhold til tilpassing av bakker.

Når det gjeld 520 kontra 530 så trur eg ikkje det er mykje forskjell på langkjøring. Ved småkjøring og hard kjøring er det derimot stor forskjell.

Eg har 285/30-20 dekk bak så lure litt på om dette også kan gjere litt på forbruket. Det er riktig nokk ikkje runflat dekk og målte vekta på desse kontrak original 19" dekk og dei er faktisk ca 4 kg lettare pr dekk enn dei orginale. Det burde kanskje vege opp mot att dei har litt høgre rullemotstand.

Skrevet

Rullemotstanden har jo litt og si på drivstoff forbruket, men om man merker så mye. Men forøvrig så er en halvliter på mila med en 520D, generelt en BMW som er sykt tung ikke gæli i det heletatt. Fattern har en Mazda 6 med 140hk diesel, 2 liter, og den ligger på 0.64 når han kjører, og når jeg kjører den så bruker den enda mer, men det er fordi jeg er vant til bensin bil. Cruisekontroll egner seg best for rette strekker, og når det kommer oppoverbakker så gir den jo på for og holde farta, men vis man skrur den av og lar farta gå ned, så blir jo ikke forbruket noe høyere.

Skrevet

Har prøvd i kjøre litt i eco pro, og det gir nok en viss drivstoffbesparelse, pga lavt turtall og treg gassrespons.

Men har ikke noen direkte sammenligning med comfortmodus.

0,49 er imponerende på langkjøring, hadde 0,57 på siste tank, men det var ikke kun langkjøring, også endel blandet kjøring. Og dette er med 20" dekk, 255 + 295.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...