Gå til innhold

Hvordan er det å eie en E92 320?


Thomas Ø
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, tenker på og kjøpe meg en E92 320, har rundt 220k og bruke, så sikter meg inn på en 07/08 modell. Men jeg lurer på hvordan det er og eie en, bruker den mye drivstoff? kan jeg gjøre små ting som å bytte olje og bremser selv..? jeg er ikke kresen på drivstoff, ettersom jeg ser fordeler ved både bensin og diesel :) men har hørt diesel motoren er noe bedre en bensin? noen som vet noe om det?

Jeg blir 18 i februar 2014, og har en inntekt på rundt 8k i måneden, jeg sparer alt dette til bil, og skal gjøre det frem til jeg skal kjøpe bil rundt januar. det blir noe bedre lønn når jeg blir 18, forsikring setter jeg på faren min, så det blir rundt 12/15k i året. det jeg lurer på da er om jeg kan vedlikeholde, oppgradere og rett og slett eie en E92 med en inntekt på kanskje 10k i måneden? :roll:

Håper på svar fra noen som vet litt mer enn meg rundt dette! :D min første tråd her på bimmers, så håper ikke den ble dårlig :roll: - Thomas Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

E92 er sjefsbil, og 320i sine ytelser passer nok en 18-åring bra. Dog går ikke motoren for å være kjempespennende, samt at noen har opplevd driftsstans og feil med denne motoren.

Jeg synes du burde gå for bensin framfor diesel, da du lærer deg å bli en bedre teknisk sjåfør med bensin. Dessuten dør man litt innvendig hver gang man starter opp en firerdiesel.

Bensinforbruket vil nok ligge på 0.75-0.85 blandet.

10k i mnd er nok et litt lavt budsjett for drift og oppgradering av en E92. Din verste fiende vil bli verditapet, som vil bli noen kroner hver eneste mnd. Sammen med løpende vedlikehold, dekk/felg og ikke minst drivstoff (15.63kr pr liter i dag hos meg) vil dette ta livet av økonomien din. Etter hvert vil du ikke ha råd til å fylle bensin, være sosial med venner eller et evt. kvinnfolk

Tror det er mer gunstig å kjøpe f.eks en E46Ci som allerede har skrelt av mesteparten av verditapet (i hvert fall 120k mer enn E92). Den vil også trenge vedlikehold, men jeg tror du kommer bedre ut av det med en slik. Da har du råd til å KJØRE og kose deg, og det er ingen krise hvis bilen får en bulk eller ripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 18 åring vil dette være en helt konge bil, du satser ``høyt`` med engang. Noen vil si det er vågalt, andre vil si yolo og kjør på :P

Du burde teste biler før du velger en. Kjør en hos en forhandler, test gjerne bensin og diesel varianten og se hvilken DU liker. Husk at det er DU som skal ha bil og DU som skal kjøre og eie den.

har du 1000 i mnd i forsikring og 1500 i bens og kanskje 1000 i gjennomsnitt i rep per mnd(behøver ikke være) så har du nok dekket det du behøver.

Pass på å kjøpe en med bra felger og dekk så slipper du å koste på dette selv , med mindre du vil det, men husk at felger og dekk koster..

Men, mange 18 åringer kræsjer i løpet av 1. året, så husk på det også :P

Lykke til! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther - Jeg er veldig enig med deg, det er ikke en "sensasjon" og starte opp en rekke 4 diesel.. og man lærer nok mer med en bensin! verdi tap uroer meg ikke, jeg tenker ikke å selge bilen før etter mange mange år uansett. utgifter som dekk/felg osv blir jo de samme på fks en E46, men bensinforbruket blir jo høyere på den? så annet enn verditap og del kostnader, blir det vel ikke mye gunstigere med en eldre bil?

Hermanoo90 - De fleste råder meg vekk fra det ja, og sier det er vågalt, jeg selv sier kjør på! :D får vel prøve mitt beste på ikke å kræsje bmw'n min? hehe [-o<

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 18 åring vil dette være en helt konge bil, du satser ``høyt`` med engang. Noen vil si det er vågalt, andre vil si yolo og kjør på :P

Du burde teste biler før du velger en. Kjør en hos en forhandler, test gjerne bensin og diesel varianten og se hvilken DU liker. Husk at det er DU som skal ha bil og DU som skal kjøre og eie den.

har du 1000 i mnd i forsikring og 1500 i bens og kanskje 1000 i gjennomsnitt i rep per mnd(behøver ikke være) så har du nok dekket det du behøver.

Pass på å kjøpe en med bra felger og dekk så slipper du å koste på dette selv , med mindre du vil det, men husk at felger og dekk koster..

Men, mange 18 åringer kræsjer i løpet av 1. året, så husk på det også :P

Lykke til! =)

1500kr i bensin var nå å ta lite i :P fleste 18 åringer med fersk lapp og bilinteresse kjører MYE. går veldig fort 4k i mnd i bensin.

Selv kjøpte jeg e90 for litt over et år siden, ei uke etter jeg var fylt 18. 320i(riktignok N46 motoren) angrer litt på kjøpet men og på en måte veldig glad for det. Har kjørt bilen over 30k km siden den gang og hatt lite driftsproblemer, veldig solid bil som tåler mye. er nå(egentlig for lenge siden) blitt lei av motoren da det ikke flytter seg så veldig.

10k er skralt i mine øyne værtfall, har selv ganske mye mer enn det i mnd men er ikke mer enn det må være forde. må leve litt utenom og, ikke bare legge alt i bilen.

må huske at bare det å levere en e92 på vanlig service er omtrent månedslønna di.

ang det med krasj så er det veldig sant, bilen min står får øyeblikket til takstering av skade....

vil værtfall i det minste anbefale å handle vinterbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 18, for 2 år siden så endte jeg opp med å kjøpe meg en 2008 mod e90 320d, selv om all anbefalte meg å ikke gjøre det. Det går fortsatt bra med meg og jeg ble ikke ruinert, den bilen gikk latterlig billig (~0,5 på mila), kosta rundt tusenlappen å forsikre på mora mi og kosta meg totalt rundt 3-4000,- i serviceutgifter iløpet av det året jeg eide den :P

Endte opp med å bytte den ut i en 2009 e90 325d et år senere og solgte 320'en med rundt 25k i tap.

Hvis du føler at økonomien tåler dette fint, så hvorfor ikke.. Men tenk deg godt om. Jeg ville aldri brukt 100% av budsjettet, ville alltids hatt en bufferkonto på f.eks. 20k til uforutsette utgifter. Tror det er litt kjipt å ende opp med lån pga serviceutgifter ol. ;)

Ellers kan du også være kjempefornuftig og kjøpe en fin e46 til rundt 100k og spare resten til bolig, det ville jeg gjort om jeg kunne gått tilbake et par år i tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 320i er en veldig fin bil å leve med, faktisk og for en familie på tre. Jeg bruker også bilen en del i jobben, og det har vært omtrent ingen uforutsette utgifter utover service. Likevel skal man være obs på at når det først har skjedd noe så har det kostet. Forrige sommer knuste jeg en 19" bakfelg på vei hjem fra ferie pga. en umerket høy tverrgående asfaltkant i en 80-sone, som kostet meg 12 500, og i år knakk en fjær foran. Viste seg da at demperne foran og var ferdige, og da dette var fikset og sommerhjulene skulle på igjen viste det seg at det var en solid blære på ene bakdekket på hjulene jeg kjøpte brukt forrige sommer. Totalt 12-13 000 kr. plutselig den gangen og (selv om jeg gjorde arbeidet selv), så vær obs på at du bør ha litt penger i bakhånd for å takle noe slikt, og at skikkelige dekk koster en del i typiske E92 dimensjoner. Ellers koster det mye det samme å holde en E92 på veien som en E46, sett bort fra verditap, og de er ikke spesielt vanskelig å skru på selv (det lille jeg har prøvd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500kr i bensin var nå å ta lite i :P fleste 18 åringer med fersk lapp og bilinteresse kjører MYE. går veldig fort 4k i mnd i bensin.

Selv kjøpte jeg e90 for litt over et år siden, ei uke etter jeg var fylt 18. 320i(riktignok N46 motoren) angrer litt på kjøpet men og på en måte veldig glad for det. Har kjørt bilen over 30k km siden den gang og hatt lite driftsproblemer, veldig solid bil som tåler mye. er nå(egentlig for lenge siden) blitt lei av motoren da det ikke flytter seg så veldig.

10k er skralt i mine øyne værtfall, har selv ganske mye mer enn det i mnd men er ikke mer enn det må være forde. må leve litt utenom og, ikke bare legge alt i bilen.

må huske at bare det å levere en e92 på vanlig service er omtrent månedslønna di.

ang det med krasj så er det veldig sant, bilen min står får øyeblikket til takstering av skade....

vil værtfall i det minste anbefale å handle vinterbil.

Og bare for og nevne det for 18 åringer som er ferske og SKAL kjøre så er vel heller 4 lapper ingenting, bare jeg bruker 4 lapper i bensin tur/retur jobb i måneden. Heldigvis tjener jeg "LITT" mer enn 10 lapper, så jeg har litt og rutte med. Merker at flere og flere rundt min alder kjøper seg nye biler med småtis motorer (Volvo V40 med 1.6 diesel og Golfer med 1.4 TSI), hvorfor ikke en litt eldre en med stor motor :D Jeg har værtfall en slik plan i nærmeste framtid.

Btw, du er ikke tilfeldigvis Matta fra Mopedportalen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! Jeg har tenkt litt på E90 også, og lurer egentlig på om det er lurere og bruke 70k mindre på bilen, kjøpe en god E90 og fikse litt på den istede :)

Godt og høre fra noen som har hatt E90 som første bil, at det ikke er så dyrt som folk flest sier det er!

Mattae, Jeg ser også at 150hk kan bli litt kjedelig i lengden, men går jo og øke effekten litt med chipping ol? :puppydogeyes: synd og høre om bilen din :( må si det var en av de grommere jeg har sett!

Dal-z, Jeg har tenkt det var servicen som var det værste med og kjøpe en nyere bil, bra å vite at det var såpass greie priser på det! :D jeg vil såklart ikke bruke alle pengene jeg har på bok! må jo som du sier ha litt til side om det skulle skje noe uforventet som må fikses omgående.

Hansh, Ja! skal ha litt penger i bakholdt itillfelle noe sånnt skulle skje! godt og vite at de er lette og skru på! hørt at nyere biler er et mareritt og prøve å fikse på selv :-k

Clevion, Jeg håper på og kunne holde bensin kostnadene på rundt 4lapper i måndten, hvertfall frem til jeg går ut i læra, og får en litt høyere lønn! Jeg ser også på mye E39, da helst facelift.. men problemet er at de fort ligger på rundt 100k for noe over 520.. og da ser jeg mer for meg og bruke 50lapper mer på en mye nyere bil, og heller chippe opp motoren.

igjen, takk for svar! :mrgreen: bra og få høre litt andres erfaringer rundt første bilen, særlig med noen som har bil av samme type som jeg selv ser etter! - Thomas Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eide selv en E92 320d 2010 modell fra jeg var 20-21 før jeg skiftet til F10'en, og syns det var moro. Hadde en feil på bilen iløpet av jeg eide den, og det var setebelte-mekanismen på førersiden ble ødelagt. Husker ikke hvor mye de skulle ha for å fikse det, men den delen var dyr..

Vil derimot ikke anbefale og kjøpe en såpass ny bil med så lav inntekt per måned. Du vil få MYE mer glede av å kjøpe en litt billigere bil, som du kan oppgradere og mekke på mye mer fritt, enn hva du kan gjøre på en E92. Blir jo bare mer datamaskiner dess nyere de blir. Hadde heller kjøpt en pre-face E90, eller en facelift E46, og oppgradert/stylet den til ditt behag. Viss du kjøper E92'en er det kanskje mye du ikke får gjort, og/eller at alle pengene dine går til å ordne det (Noe egenkapital må man jo ha..!)

Jeg hadde en E39 først, og jeg er veldig glad for at jeg hadde en litt dyr (på den tiden når jeg var 16) "mekkebil" til å ha det kjekt med i starten.

Det er også viktig å huske at selv om du er 18 og har kjørt siden du er 16 og føler du er bedre en alle du kjenner til å kjøre, så stemmer ikke det nødvendigvis. Er fort gjort å skrape opp bilen sin, og ikke minst ha "førstekræsjet". Da er det også lurt å ha egenkapital i bakhånd, og kanskje en bil som er billigere å fikse/skifte deler på enn en E92.

Og merk: 10k i måneden er jo ikke lavt i din alder da alt mest sannsynlig går rett i lomme, men det er jo ikke lurt å bruke alle pengene på bil. Personlig hadde jeg spart noe på en høyrentekonto/aksjefond/i aksjer for å sikre å kjøpe seg en leilighet/hus i fremtiden! :-)

Men det er min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! Jeg har tenkt litt på E90 også, og lurer egentlig på om det er lurere og bruke 70k mindre på bilen, kjøpe en god E90 og fikse litt på den istede :)

Godt og høre fra noen som har hatt E90 som første bil, at det ikke er så dyrt som folk flest sier det er!

Mattae, Jeg ser også at 150hk kan bli litt kjedelig i lengden, men går jo og øke effekten litt med chipping ol? :puppydogeyes: synd og høre om bilen din :( må si det var en av de grommere jeg har sett!

Dal-z, Jeg har tenkt det var servicen som var det værste med og kjøpe en nyere bil, bra å vite at det var såpass greie priser på det! :D jeg vil såklart ikke bruke alle pengene jeg har på bok! må jo som du sier ha litt til side om det skulle skje noe uforventet som må fikses omgående.

Hansh, Ja! skal ha litt penger i bakholdt itillfelle noe sånnt skulle skje! godt og vite at de er lette og skru på! hørt at nyere biler er et mareritt og prøve å fikse på selv :-k

Clevion, Jeg håper på og kunne holde bensin kostnadene på rundt 4lapper i måndten, hvertfall frem til jeg går ut i læra, og får en litt høyere lønn! Jeg ser også på mye E39, da helst facelift.. men problemet er at de fort ligger på rundt 100k for noe over 520.. og da ser jeg mer for meg og bruke 50lapper mer på en mye nyere bil, og heller chippe opp motoren.

igjen, takk for svar! :mrgreen: bra og få høre litt andres erfaringer rundt første bilen, særlig med noen som har bil av samme type som jeg selv ser etter! - Thomas Ø

Er lite å hente med chipping av sugemotor dessverre, får vell toppen 10-15hk noe som ikke er verd pengene. 320d kan man jo hente en god del med chip. Personlig vil jeg ikke ha noe 4er diesel uansett. kjører nå BMW F-20 leiebil med 2.0 diesel, er så ubrukelig effekt register, treg respons og i tilleg så fæl lyd :P men drivstoffutgiftene mine er nesten halvert når jeg kjører denne bilen da i forhold til 320'n.

blir nok e46 eller e39 med noe større maskin i på meg nå.

clevion: stemmer det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eide selv en E92 320d 2010 modell fra jeg var 20-21 før jeg skiftet til F10'en, og syns det var moro. Hadde en feil på bilen iløpet av jeg eide den, og det var setebelte-mekanismen på førersiden ble ødelagt. Husker ikke hvor mye de skulle ha for å fikse det, men den delen var dyr..

Vil derimot ikke anbefale og kjøpe en såpass ny bil med så lav inntekt per måned. Du vil få MYE mer glede av å kjøpe en litt billigere bil, som du kan oppgradere og mekke på mye mer fritt, enn hva du kan gjøre på en E92. Blir jo bare mer datamaskiner dess nyere de blir. Hadde heller kjøpt en pre-face E90, eller en facelift E46, og oppgradert/stylet den til ditt behag. Viss du kjøper E92'en er det kanskje mye du ikke får gjort, og/eller at alle pengene dine går til å ordne det (Noe egenkapital må man jo ha..!)

Jeg hadde en E39 først, og jeg er veldig glad for at jeg hadde en litt dyr (på den tiden når jeg var 16) "mekkebil" til å ha det kjekt med i starten.

Det er også viktig å huske at selv om du er 18 og har kjørt siden du er 16 og føler du er bedre en alle du kjenner til å kjøre, så stemmer ikke det nødvendigvis. Er fort gjort å skrape opp bilen sin, og ikke minst ha "førstekræsjet". Da er det også lurt å ha egenkapital i bakhånd, og kanskje en bil som er billigere å fikse/skifte deler på enn en E92.

Og merk: 10k i måneden er jo ikke lavt i din alder da alt mest sannsynlig går rett i lomme, men det er jo ikke lurt å bruke alle pengene på bil. Personlig hadde jeg spart alt på en høyrentekonto/aksjefond/i aksjer for å sikre å kjøpe seg en leilighet/hus i fremtiden! :-)

Men det er min mening :)

Ja! jeg ser at en E92 blir litt i dyreste laget.. og siden E90 også er en bil jeg har tenkt mye på, så tror jeg nok det heller går mot en E90 fra rundt 06 :) 20k i reserve blir fort lite om noe ryker.. så er nok bedre og kjøpe en billigere bil, ha mer i reserve og mer å bruke på oppgraderinger og div :D

Når jeg regner litt på det.. så sitter jeg jo igjen med rundt 5k i måneden etter bensin og forsikring.. så tror ikke det blir mye til sparing til hus om jeg skal få bilen som jeg virklig vil :?

Takk for bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! Jeg har tenkt litt på E90 også, og lurer egentlig på om det er lurere og bruke 70k mindre på bilen, kjøpe en god E90 og fikse litt på den istede :)

Godt og høre fra noen som har hatt E90 som første bil, at det ikke er så dyrt som folk flest sier det er!

Mattae, Jeg ser også at 150hk kan bli litt kjedelig i lengden, men går jo og øke effekten litt med chipping ol? :puppydogeyes: synd og høre om bilen din :( må si det var en av de grommere jeg har sett!

Dal-z, Jeg har tenkt det var servicen som var det værste med og kjøpe en nyere bil, bra å vite at det var såpass greie priser på det! :D jeg vil såklart ikke bruke alle pengene jeg har på bok! må jo som du sier ha litt til side om det skulle skje noe uforventet som må fikses omgående.

Hansh, Ja! skal ha litt penger i bakholdt itillfelle noe sånnt skulle skje! godt og vite at de er lette og skru på! hørt at nyere biler er et mareritt og prøve å fikse på selv :-k

Clevion, Jeg håper på og kunne holde bensin kostnadene på rundt 4lapper i måndten, hvertfall frem til jeg går ut i læra, og får en litt høyere lønn! Jeg ser også på mye E39, da helst facelift.. men problemet er at de fort ligger på rundt 100k for noe over 520.. og da ser jeg mer for meg og bruke 50lapper mer på en mye nyere bil, og heller chippe opp motoren.

igjen, takk for svar! :mrgreen: bra og få høre litt andres erfaringer rundt første bilen, særlig med noen som har bil av samme type som jeg selv ser etter! - Thomas Ø

Er lite å hente med chipping av sugemotor dessverre, får vell toppen 10-15hk noe som ikke er verd pengene. 320d kan man jo hente en god del med chip. Personlig vil jeg ikke ha noe 4er diesel uansett. kjører nå BMW F-20 leiebil med 2.0 diesel, er så ubrukelig effekt register, treg respons og i tilleg så fæl lyd :P men drivstoffutgiftene mine er nesten halvert når jeg kjører denne bilen da i forhold til 320'n.

blir nok e46 eller e39 med noe større maskin i på meg nå.

clevion: stemmer det :P

Ja er litt lite å hente i sugemotor med chipping, men kan jo kombineres med K&N filter osv? koster ikke all verden, men blir fort litt jobb? ikke at jeg vet så mye om hva man kan gjøre med en E90 da :roll: er ikke så gira på en 4diesel selv.. vanskelig å gjøre de spennende .. men med et godt effektanlegg og riktig "teknikk" skal man nå klare å gjøre det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, du er ikke tilfeldigvis Matta fra Mopedportalen? :P

Haha, Mopedportalen ja.. Der hengte jeg også når det var kult, gode minner!

Til trådstarter: Den servicen var veldig rimelig ja, men det er nok varierende servicepriser her. Husk også at en service kan koste myye dersom man må bytte bremser f.eks.

De 10k/mnd i inntekt, vil alt gå til bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...