Jump to content

Service

espeniljo
 Share

Recommended Posts

Hei

Først må jeg si at jeg kjenner ikke til serviceintervallene på din bil, men dersom du begynner å tenke på dette så anbefaler jeg at du bytter. Som du nevnter så har den gått noen km og den er 8 år gammel, å bytte ut olje på diff og manuellkasse er ingen vesentlig kostnad. Garanterer at du vil merke forskjellen uansett.

Nå er det vell slik at bilfabrikkantene vil strekke serviceintervallene til det maksimale, ofte går dette ut over unødvendig slitarsje.

Spør du meg, så anbefaler jeg å bytte og da til "rett olje & kvalitet". Det jeg garanterer er at du gjør ikke noe galt ved å bytt...

Rå pen bil!

Om du gjør dette selv, husk å fylle i det nederste hullet (tappehullet på gir/diff) slik at lufta kan komme ut av det øverste hullet!

Jeg bytta på min gamle e34 (fikk den faktisk ned på forbruk) er aldri feil å bytte olje på komponenter.

Rå pen bil!

Om du gjør dette selv, husk å fylle i det nederste hullet (tappehullet på gir/diff) slik at lufta kan komme ut av det øverste hullet!

Jeg bytta på min gamle e34 (fikk den faktisk ned på forbruk) er aldri feil å bytte olje på komponenter.

Nå må du slutte og tulle.

Han skal fylle på til det begynner å renne ut av påfyllingshullet. Da er nivået riktig.

Rå pen bil!

[-X

har et annet spørsmål har dekk dimensjon 225/40-18 framme og bak hadde 2.8 bar fram og bak

fremme var dekka fine etter en sesong men bak en god del slitt på midten hva anbefaler dere i dekktrykk?

Og det med dekktrykk, felger, dekk osv så er jo det nærmest en vitenskap i seg selv.

Mange forskjellige meninger, men visst dekkene dine er innenfor den +-5% grensen på rulleomkretsen så bør du ha tilnærmet likt dekktrykk som om det skal vær originaldekkene som står på.

Rå pen bil!

[-X

har et annet spørsmål har dekk dimensjon 225/40-18 framme og bak hadde 2.8 bar fram og bak

fremme var dekka fine etter en sesong men bak en god del slitt på midten hva anbefaler dere i dekktrykk?

Og det med dekktrykk, felger, dekk osv så er jo det nærmest en vitenskap i seg selv.

Mange forskjellige meninger, men visst dekkene dine er innenfor den +-5% grensen på rulleomkretsen så bør du ha tilnærmet likt dekktrykk som om det skal vær originaldekkene som står på.

det du sier der er vel egentlig HELT feil vel.

du kan ha 20" med lavprofil innafor + - 5% av rulleomkrets på for eksempel en bil med org 16" tom du kan jo prøve å kjøre med org luftrykk på for eksempel 33 psi på en 20" felg med dekk som har lik omkrets som org,så skal du se hva som skjer .

kort fortalt for eksempel en 16" med 33 psi så får man en 20" med helt lik rulleomkrets med da bør man ha over 40 psi gjerne så høyt som 45psi tilogmed(hvis det er 30 profil eller noe)

Rå pen bil!

[-X

det du sier der er vel egentlig HELT feil vel.

du kan ha 20" med lavprofil innafor + - 5% av rulleomkrets på for eksempel en bil med org 16" tom du kan jo prøve å kjøre med org luftrykk på for eksempel 33 psi på en 20" felg med dekk som har lik omkrets som org,så skal du se hva som skjer .

kort fortalt for eksempel en 16" med 33 psi så får man en 20" med helt lik rulleomkrets med da bør man ha over 40 psi gjerne så høyt som 45psi tilogmed(hvis det er 30 profil eller noe)

Som sagt så er det ingen fasit på dette da det ikke er originaldimensjon som lenger står på bilen. Jeg har personlig ikke noen erfaring med nøyaktig det eksempelet du kom med der, jeg bare sier det jeg har hørt etter å ha hatt samme diskusjon med utallige tekniske ledere og folk som har jobbet med dekk hele livet. Så jeg velger å stole på hva de sier. Har fått forsåvidt samme svaret med alle. Men da får man heller fylle litt ekstra om det er lite. Man merker det ihvertfall fort :wink:

ja ble anbefalt 2.8 bar i dekka men er litt for mye å ha det i bakdekka så en 2.5-2.6 bar bak trur jeg blir supert ;)

har vært borte hele sommeren så har ikke lagt om til sommerdekk enda men det blir i heljæ :)

syns å huske at det ble veldi tungt å styre med 2.5 bar i framdekka...å med 2.8 bar fremme ble dekka jevnt slitt så ;)

takker for alle svar :))

blir nok å få skifta gir og diff olje på verksted snart...