espeniljo Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Hei har en 320ci e46 2005mod som runder 100.000km straks.. da lurer jeg på om det er på tide å skifte girolje(manuell) og diffolje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Kr Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Hei Først må jeg si at jeg kjenner ikke til serviceintervallene på din bil, men dersom du begynner å tenke på dette så anbefaler jeg at du bytter. Som du nevnter så har den gått noen km og den er 8 år gammel, å bytte ut olje på diff og manuellkasse er ingen vesentlig kostnad. Garanterer at du vil merke forskjellen uansett. Nå er det vell slik at bilfabrikkantene vil strekke serviceintervallene til det maksimale, ofte går dette ut over unødvendig slitarsje. Spør du meg, så anbefaler jeg å bytte og da til "rett olje & kvalitet". Det jeg garanterer er at du gjør ikke noe galt ved å bytt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmwmann24 Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Rå pen bil! Om du gjør dette selv, husk å fylle i det nederste hullet (tappehullet på gir/diff) slik at lufta kan komme ut av det øverste hullet! Jeg bytta på min gamle e34 (fikk den faktisk ned på forbruk) er aldri feil å bytte olje på komponenter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrZyWiz Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Rå pen bil!Om du gjør dette selv, husk å fylle i det nederste hullet (tappehullet på gir/diff) slik at lufta kan komme ut av det øverste hullet! Jeg bytta på min gamle e34 (fikk den faktisk ned på forbruk) er aldri feil å bytte olje på komponenter. Nå må du slutte og tulle. Han skal fylle på til det begynner å renne ut av påfyllingshullet. Da er nivået riktig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjalle Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Sjekk først at skruen på påfyllingshullet ikke har rustet dønn fast før du tapper ut olja,olja på diff trenger du ikke tenke på før etter 200 000km Link to comment Share on other sites More sharing options...
espeniljo Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 har et annet spørsmål har dekk dimensjon 225/40-18 framme og bak hadde 2.8 bar fram og bak fremme var dekka fine etter en sesong men bak en god del slitt på midten hva anbefaler dere i dekktrykk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stig. Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 prøv en ca 2,5-2,6 bar eller rundt 36-37 psi bak på dekka dine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Rå pen bil!Om du gjør dette selv, husk å fylle i det nederste hullet (tappehullet på gir/diff) slik at lufta kan komme ut av det øverste hullet! Jeg bytta på min gamle e34 (fikk den faktisk ned på forbruk) er aldri feil å bytte olje på komponenter. har et annet spørsmål har dekk dimensjon 225/40-18 framme og bak hadde 2.8 bar fram og bakfremme var dekka fine etter en sesong men bak en god del slitt på midten hva anbefaler dere i dekktrykk? Og det med dekktrykk, felger, dekk osv så er jo det nærmest en vitenskap i seg selv. Mange forskjellige meninger, men visst dekkene dine er innenfor den +-5% grensen på rulleomkretsen så bør du ha tilnærmet likt dekktrykk som om det skal vær originaldekkene som står på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stig. Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Rå pen bil!Om du gjør dette selv, husk å fylle i det nederste hullet (tappehullet på gir/diff) slik at lufta kan komme ut av det øverste hullet! Jeg bytta på min gamle e34 (fikk den faktisk ned på forbruk) er aldri feil å bytte olje på komponenter. har et annet spørsmål har dekk dimensjon 225/40-18 framme og bak hadde 2.8 bar fram og bakfremme var dekka fine etter en sesong men bak en god del slitt på midten hva anbefaler dere i dekktrykk? Og det med dekktrykk, felger, dekk osv så er jo det nærmest en vitenskap i seg selv. Mange forskjellige meninger, men visst dekkene dine er innenfor den +-5% grensen på rulleomkretsen så bør du ha tilnærmet likt dekktrykk som om det skal vær originaldekkene som står på. det du sier der er vel egentlig HELT feil vel. du kan ha 20" med lavprofil innafor + - 5% av rulleomkrets på for eksempel en bil med org 16" tom du kan jo prøve å kjøre med org luftrykk på for eksempel 33 psi på en 20" felg med dekk som har lik omkrets som org,så skal du se hva som skjer . kort fortalt for eksempel en 16" med 33 psi så får man en 20" med helt lik rulleomkrets med da bør man ha over 40 psi gjerne så høyt som 45psi tilogmed(hvis det er 30 profil eller noe) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Rå pen bil!Om du gjør dette selv, husk å fylle i det nederste hullet (tappehullet på gir/diff) slik at lufta kan komme ut av det øverste hullet! Jeg bytta på min gamle e34 (fikk den faktisk ned på forbruk) er aldri feil å bytte olje på komponenter. har et annet spørsmål har dekk dimensjon 225/40-18 framme og bak hadde 2.8 bar fram og bakfremme var dekka fine etter en sesong men bak en god del slitt på midten hva anbefaler dere i dekktrykk? Og det med dekktrykk, felger, dekk osv så er jo det nærmest en vitenskap i seg selv. Mange forskjellige meninger, men visst dekkene dine er innenfor den +-5% grensen på rulleomkretsen så bør du ha tilnærmet likt dekktrykk som om det skal vær originaldekkene som står på. det du sier der er vel egentlig HELT feil vel. du kan ha 20" med lavprofil innafor + - 5% av rulleomkrets på for eksempel en bil med org 16" tom du kan jo prøve å kjøre med org luftrykk på for eksempel 33 psi på en 20" felg med dekk som har lik omkrets som org,så skal du se hva som skjer . kort fortalt for eksempel en 16" med 33 psi så får man en 20" med helt lik rulleomkrets med da bør man ha over 40 psi gjerne så høyt som 45psi tilogmed(hvis det er 30 profil eller noe) Som sagt så er det ingen fasit på dette da det ikke er originaldimensjon som lenger står på bilen. Jeg har personlig ikke noen erfaring med nøyaktig det eksempelet du kom med der, jeg bare sier det jeg har hørt etter å ha hatt samme diskusjon med utallige tekniske ledere og folk som har jobbet med dekk hele livet. Så jeg velger å stole på hva de sier. Har fått forsåvidt samme svaret med alle. Men da får man heller fylle litt ekstra om det er lite. Man merker det ihvertfall fort Link to comment Share on other sites More sharing options...
espeniljo Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 ja ble anbefalt 2.8 bar i dekka men er litt for mye å ha det i bakdekka så en 2.5-2.6 bar bak trur jeg blir supert har vært borte hele sommeren så har ikke lagt om til sommerdekk enda men det blir i heljæ syns å huske at det ble veldi tungt å styre med 2.5 bar i framdekka...å med 2.8 bar fremme ble dekka jevnt slitt så takker for alle svar ) blir nok å få skifta gir og diff olje på verksted snart... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now