Gå til innhold

Smøre eller ikke smøre glideboltene på caliper?


Hollabaloo
 Share

Smører du glideboltene når du skifter bremser?  

50 stemmer

  1. 1. Smører du glideboltene når du skifter bremser?

    • Nei
      7
    • Ja
      43


Anbefalte innlegg

I Bentley-manualen, Haynes-manualen og BMW TIS står det NEI, du skal ikke smøre gildeboltene. Bare rengjøre.

I praksis virker det som de fleste smører de allikevel.

Jeg har hørt diverse rykter rundt hvorfor man ikke skal smøre, og det som gir mest mening er at smøring vil kunne ødelegge gummihylsa (gummien sveller eller sprekker) og sørge for at man får skitt inn i systemet som gjør at bremsene henger.

På en annen side så virker det merkelig at glideboltene skal gli bra nok dersom man ikke smører.

Trosset du anbefalingen til Bentley, Haynes og BMW og smurte glideboltene sist du skiftet bremseklosser, eller gjorde du som anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vertfall smurt på alle biler jeg har hatt som har hatt glidere. Har brukt kobberpasta. :)

Syns det virker som dem kan gå treigt om man ikke smører..

Men når bmw sier det, så er vel det mest rett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at gummipakningen sveller ut slik at gliderene sitter fast som igjen fører til at bremsene ligger på hele tiden.

Dette var et resultat av smurte glidere, hvilket stoff som var brukt vet jeg ikke.

Dette var dog ikke bmw.

Har også opplevd at kobberpasta og lignende pasta blir tykt og smører dårlig over tid, noe som igjen fører til "trege" bremser.

Har brukt bremsesylinderpasta med stort hell.

Denne er beregnet for bruk på stemplene og skader ikke gummien.

Dette stoffet tåler også varmen som bremsene utvikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merkete at kobberpasta blir seig/hard etter en stund, så kommer ikke til og bruke det nå når jeg skal bytte bremser. Spørs om jeg renser dem og bare setter dem sammen uten smøring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobberpasta er jo egentlig slipepasta, så det blir feil å bruke der.

nytt så er det med bremsesylinderfett som skal smøres på di.

jeg pleier å bruke hjullagerfett og det setter seg aldri fast. ikke tørker det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå monterte jeg redstuff klosser forran i går, da følgte det med noe som lignet på kobberpasta, litt mer svart aktig. Dette skulle smøres på glidere sto det, og ellers rundt kontaktpunkter til klossene. :) Kan være den smøringen var en annen sammensetning av kobberpasta også, ikke vet jeg. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...