Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

Det er noen gode innspill! Har tenkt litt på det selv. Man kan jo tenke litt på hvordan diffen virker. Om jeg tar av litt ekstra av lokket som spenner lamellene, så vil jeg få mindre forspenn. Om jeg da har 4 lameller så vil original rampevinkel gi mye større bremseeffekt. Jeg ser for meg at det er enda bedre enn å gjøre om på rampevinkler, da man har dobbelt antall lameller å fordele krefter og varme på. Den klare ulempen med 4 lameller er jo nettop det med større sperrevirkning uten belastning på drivverket. Så om man da har mindre forspenn og flere lameller så ser jeg for meg at den blir som en 25% brems uten belastning. Og mye bedre bremsevirkning når man tråkker til. Bremsevirkninga bør dobles når antall lameller dobles. Men ser at de kaller 4 disc settet for 60%

Hvordan ser bmw motorsport diffene ut? De har jo hatt 75% og har fortsatt 90% på koed.

En orginal Bmw motorsport diff (75%) har samme 4 lamell oppsett + 30graders rampevinkler ellers så ligger forskjellen i 1.5mm tynnere endelokk og de har heller ikke den 4mm brikka i bunn og den øverste (for)spenn skiva.. 90% diffen vet eg ikke hvordan ser ut.  En 4 lamell ombygging alene gir vel ca 40% i følge mobimec osv. Eg skaffer disse lamellene ganske rimelig..

 

Så fikk eg noe gode tips av Blø Racing,  De orginale e30 motorsport diffene større ovale hull i hosingen, og orginale standard e36 188mm diffene har den samme housing: post-40852-0-73619000-1380965503_thumb.j     

Ellers så er det jo ofte denne krysspinnen som havarerer/knekker det skal vistnok være redusert risiko ved å slipe den slik:  post-40852-0-62423800-1380965624_thumb.j Har ikke prøvd selv, men det virker jo fornuftig for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En orginal Bmw motorsport diff (75%) har samme 4 lamell oppsett + 30graders rampevinkler ellers så ligger forskjellen i 1.5mm tynnere endelokk og de har heller ikke den 4mm brikka i bunn og den øverste (for)spenn skiva.. 90% diffen vet eg ikke hvordan ser ut.  En 4 lamell ombygging alene gir vel ca 40% i følge mobimec osv. Eg skaffer disse lamellene ganske rimelig..

 

Så fikk eg noe gode tips av Blø Racing,  De orginale e30 motorsport diffene større ovale hull i hosingen, og orginale standard e36 188mm diffene har den samme housing: attachicon.gifit5na0l78tm09a11eg2r.jpg     

Ellers så er det jo ofte denne krysspinnen som havarerer/knekker det skal vistnok være redusert risiko ved å slipe den slik:  attachicon.gifk2b3ap1kp3ugzdy1nmki.jpg Har ikke prøvd selv, men det virker jo fornuftig for meg.

 

Er det tuppen som er slipt av der den er blank? Skjønte ikke helt den. Hva/hvordan hjelper det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd litt siden sist jeg skrev her.

 

Har fått installert 4 lamells kit i e36'en til broderen, og testet det. Det er en original 325i med GODE dekk, nesten nye Michelin pilot sport 2 i 225/40-18. Den er så å si umulig å få til å spinne noe nå. Før kunne den glippe på innerhjulet, men nå setter den seg bare. Klarte å få sladd i 1.gir i brå sving. Men ellers så sitter det.

Kanskje litt pinglete bil å prøve slik diff i, men da er det i hvert fall prøvd, og han kan ha det gøy i vinter:-)

 

Jeg har også vært hos PPF og justert bilen i dynapack, og den ga 307whp på 1,2 bar før justering. Etter justering på 1,5 bar ga den 380whp:-) Siden jeg har elektronisk regulering av ladetrykket så kan jeg justere trykket opp og ned etter ønske.

 

Neste prosjekt i vinter blir nå å sette i 6 trinns girkasse fra e39m5, slik at det blir litt tettere mellom gira ved banekjøring. Denne må klutsjhuset kappes av på, for så å sveise på klutsjhus som passer til m10 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Den er målt på 95 blyfri, da jeg vil ha mulighet til å fylle hvor jeg vil.

 

Spesifikasjoner:

*1.8i topp

*Rustfrie ventiler i org.str 46/38mm

*Enem z55 turbokam (ganske snill kam)

*Doble ventilfjærer som er litt i svakeste laget

*ARP topp/rammelagerbolter

*Pianotråd/orginal toppakning

*2 liter veiv

*CP custom stempler

*H-profil råder

*Hjemmelaget innsug/eksos

*Presicion 5858bb turbo

*Underspyling

 

 

post-52051-0-33384200-1385236200_thumb.j

post-52051-0-02439900-1385236245_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...