Gå til innhold

Ting å gjøre når bilen er på service i Flensburg?

Kønig
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal en tur til Flensburg for å ha service + div på min bil om 2 uker. De skal ha bilen på verkstedet i 2 dager.

Er det noen som har tips til hva man kan gjøre, plasser å besøke, bilmuseum eller andre ting av interesse i "nærheten" av Flensburg?

Har leiebil mens jeg er der nede.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dyrepark med "opp-ned-hus" ikke så altfor langt borte, ellers så har man jo de vanlige shoppingstedene som Citti Mark og Scandinavian Park. Hamburg er heller ikke så veldig langt unna, og der er det litt av hvert å finne på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei awt.

Kanskje dyrepark ja, citti og scandinavian park tar vi siste dagen. Hva du mener du med litt av hvert i Hamburg? Husk at jeg er en gift mann. :-))

Andre autofile forslag noen?

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens største modelljernbane ligger i Hamburg, den er absolutt verdt et besøk. Bare husk å bestill billetter på forhånd (det gjorde ikke vi). Ellers er det en ganske pen by med mange butikker og generelle "byting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er republikaner, men det er ikke langt til slottet Glücksburg (Lyksborg på dansk) som er Huset Glücksburg´s stamsete. Den norske og den danske kongefamilien tilhører Huset Glücksburg. Som man forstår er området som bl.a Flensburg (Flensborg på dansk) ligger i gamle danske landområder.

Den tyske delstaten Schleswig-Holstein består egentlig av den nordlige delen Schleswig og den sydlige delen Holstein. Schleswig (Slesvig på dansk) ned til elven Eider (Ejderen på dansk) var et dansk len/fylke frem til 1864 da området ble erobret av hertugdømmet Preussen og fom. 1871 innlemmet i det tyske riket. Mange av de gamle stedsnavnene i området er danske og ca. en kvart million tyskere i området snakker stadig dansk.

Kiel er hovedstaden i Schleswig-Holstein og dette er også byen jeg ville ha satt kursen mot hvis jeg var deg. Turen fra Flensburg via Eckernförde (Egernfjorden på dansk, Ekornfjorden på norsk) til Kiel går igjennom et temmelig fint landskap. Området kalles for Angeln (Anglia på latin/engelsk) og folkeslaget Anglerne kom fra dette området. Man mener at Anglerne er opphavet til den ene halvdelen av Anglosakserne som besatte deler av det østlige England fom. år 400. Området de primært besatte heter den dag idag East Anglia og selve navnet England er avledet av/fra Angeln/Anglerne.

Kiel er en relativt stor by med ca. 250000 innbyggere. Den tyske marinens hovedbase ligger i byen og den har flere universiteter. Dette preger byen som har en ung profil med mange restauranter og utesteder. Det er mange skandinaviske innslag i byen og om sommeren arrangeres bl.a Kieler Woche (Kieler uken) som er tysklands største folkefest. Kieler Woche er primært en maritim festival med bl.a en stor internasjonal kappseilas... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg er nok litt mer enn normalt interessert i historie. At jeg kan litt om dansk historie er kanskje litt spesielt for nordmenn, men som årstallene viser i det aktuelle tilfellet henger historien om tapet av Slesvig nøye sammen med opphøret av den dansk-norske unionen i 1814 som en følge av at Danmark-Norge havnet på den tapende siden i Napoleonskrigene. Danmark måtte avstå Norge til Sverige som krigserstatning og dette svekket Danmark i så stor grad økonomisk og militært at de ikke var istand til å forsvare Slesvig når Preusserne angrep området i 1864. Her er det viktig å tenke på at Danmark var et enevelde helt frem til 1848 da Christian den 8. døde. Hele Danmark var med andre ord kongens personlige eiendom og den ble ikke forvaltet på en spesielt fornuftig måte (les: flere av monarkene opp igjennom tiden var ikke de skarpeste knivene i skuffen for å si det på den måten). Det er forøvrig to ting man ikke snakker om i Danmark og det er nettopp tapet av Slesvig og Norge. Dette kan synes merkelig så mange år senere, men spesielt tapet av Slesvig gjør virkelig vondt på den danske nasjonalfølelsen. Det er vanskelig å finne et tilsvarende norsk eksempel, men det svarer litt som om Trøndelagsfylkene med Nidarosdomen og all historien der skulle bli en del av Sverige.

Denne tyske ubåten fra den annen verdenskrig kan man også se på når man er i Kiel... :)

viewtopic.php?f=9&t=11316&p=2016247&hilit=marinemuseet+laboe#p2016247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dyrepark med "opp-ned-hus" ikke så altfor langt borte, ellers så har man jo de vanlige shoppingstedene som Citti Mark og Scandinavian Park. Hamburg er heller ikke så veldig langt unna, og der er det litt av hvert å finne på. :)

Hva du hinter du fram til i Hamburg?=DDDD

Var der for 2 dager siden hahaahha, fleree ganger @ Reeperbahn! :D Sykt lattis plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamburg er selvfølgelig også et alternativ, men krever litt mer planlegging enn Kiel for at besøket skal bli vellykket. Husk også at Autobahn over Kielerkanalen (Nord-Ostsee-Kanal) er sperret i den ene retningen for vedlikehold av broen. Det er omkjøring, men køen er 20-25 Km lang på utfartsdager... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei.

Da var turen til Flensburg unnagjort.

Martin Tudsen hos Bauer er mannen som tar seg av skandinaviske kunder. Han snakker dansk.

Det er bare en ting å si. Jeg er meget fornøyd! Både med pris, kundeservice og kvalitet på arbeid.

Fikk også besøkt U995 utenfor Kiel, Glucksburg og Sønderborg.

Og de vanligste stedene selfølgelig.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...