Gå til innhold

HJELP! Alternativ løfting av bil for oljeskifte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal bytte olje i morgen, men jeg har et problem.

Han som driver verkstedet her, som har en bukk jeg kan løfte bilen på, drar her ifra i morgen tidlig.

så jeg må få løftet bilen på annet vis.

det går ikke og komme inn under, fordi den er for lav..

jeg tenkte jeg kunne bruke to bil jacker for dekkskifte på begge sidene for og få løftet den.

MEN, det er veldig skummelt og tenke på at bilen kan når som helst velte av jackene og drepe meg..

Har du noen andre metoder og få løftet den på?

Skrevet

Løft den opp på jekken, og sett den på bukker :-) pleier jeg å gjøre.

Ellers funker også di dekk rampene?! Fra biltema greit til det.

Edit: en del tafseleifer

Skrevet

Jeg bruker å jekke den opp for så å tømme mesteparten, setter en litt mindre boks under og senker den ned og lar det renne tomt før jeg jekker den opp igjen for å sette på bunnpluggen.

Skrevet
Jeg bruker å jekke den opp for så å tømme mesteparten, setter en litt mindre boks under og senker den ned og lar det renne tomt før jeg jekker den opp igjen for å sette på bunnpluggen.

Så du jekker den opp bare fra den ene siden?

Skrevet

Så du jekker den opp bare fra den ene siden?

Ja, fungerer bra det, slik at man kommer til bunnpluggen, om bilen er litt skjev så vil jo uansett mesteparten renne ut.

Skrevet

Snakket med ham på PM i går. I og med at han skal hente ny bil og kjøre hjem etter oljeskift, ba jeg ham om å jekke opp og sette medfølgende vinterdekk som bukker. :)

Skrevet

Får vondt av folk som ikke setter verken bukk eller hjul under når de jekker, har selv sett en mann sitte med beina rett inn under bilen å jekken veltet, han hadde heldigvis hjul under så alt gikk fint, men grøss å gru

Skrevet

Det er årlig flere som omkommer fordi de får bilen over seg når de holder på med hobbymekking uten god nok sikring.

Det er idioti å ikke legge noe sikring når en holder på med slikt.

Det letteste er jo å bare ta reservehjulet ( for oss med gamle biler som har slikt) å legge ved jekken, så er det i hvert fall litt bedre en ingenting.

Jeg også bare jekker opp på passasjersiden, og så senker bilen litt til det er tomt.

Skrevet
Det er årlig flere som omkommer fordi de får bilen over seg når de holder på med hobbymekking uten god nok sikring.

Det er idioti å ikke legge noe sikring når en holder på med slikt.

Det letteste er jo å bare ta reservehjulet ( for oss med gamle biler som har slikt) å legge ved jekken, så er det i hvert fall litt bedre en ingenting.

Jeg også bare jekker opp på passasjersiden, og så senker bilen litt til det er tomt.

Trist.

Har nå byttet olje og dere kan se hvordan det gikk her: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=264690

Skrevet

Opplevde jekk som sviktet for et par uker siden. Jekket opp på ene punktet foran, begynte å løsne dekk. I det jeg dro ut siste bolten, kollapset jekken og hjulet vridde seg ut i 60 grader. Det eneste som holdt bilen oppe og dekket på, var knærene mine (satt på huk med ryggen inntil veggen) armene var plantet på forskjermer for å holde igjen. Heldigvis var det andre tilstede, som kunne slenge under en annen jekk. Kunne lett blitt skvist eller skadet beina der.

Det var en sånn rød 2-tonns jekk fra biltema. Bare slapp trykket.

Skrevet
Opplevde jekk som sviktet for et par uker siden. Jekket opp på ene punktet foran, begynte å løsne dekk. I det jeg dro ut siste bolten, kollapset jekken og hjulet vridde seg ut i 60 grader. Det eneste som holdt bilen oppe og dekket på, var knærene mine (satt på huk med ryggen inntil veggen) armene var plantet på forskjermer for å holde igjen. Heldigvis var det andre tilstede, som kunne slenge under en annen jekk. Kunne lett blitt skvist eller skadet beina der.

Det var en sånn rød 2-tonns jekk fra biltema. Bare slapp trykket.

Kjipt :(

Så rart, hvis den var sertifisert for 2 tonn så skal den jo ha headroom for og holde på fronten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...