Molo1993 Skrevet August 5, 2013 Skrevet August 5, 2013 Hei. Noen som har noe erfaring med kompresjonstester fra biltema? Er også litt usikker på hvilken jeg skal bruke, finner to på biltema, en til 199kr (151314) og en til 399 (151393) Sistnevnte står spesifikt at skal brukes på bensin motorer, men er litt usikker på hvordan disse fungerer og om jeg eventuelt kan kjøpe den første og bruke den på en m43b16b motor. Grunnen til alt dette, er selv all jobben jeg har gjort på denne bilen, så koker den fremdeles. Jeg har sjekket at termostaten fungerer, byttet vannpumpen, byttet viskosen og luftet systemet utallige ganger (Kommer kun vann ut av lufteskruen) Idag forsøkte jeg og se litt mer på det siden jeg fikk et tips om at visst den kokte, så skulle slangene bli harde og trykke sammen når temperatur nålen viste over driftstemp området. Når bilen viste driftstemp så kunne jeg presse de sammen uten og merke noe forskjell fra når bilen av avslått og kald, men når den begynte og gå litt over og begynte og nærme seg det røde området, så ble de ørlite grann hardere, men ikke umulige og klemme sammen, så det kjente ut som om det var normalt trykk der pga varmt vann. Når jeg skrudde av bilen, så åpnet jeg lokket til ekspansjonstanken, og da steg vannet helt opp, det kom en god del skum opp og vannet sank like etter at jeg fjernet lokket. Når jeg satte på lokket igjen, så sjekket jeg slangene, og da virket det som om vannet i den øvre slangen hadde tømt seg, noe som er logisk med tanke på at det kom så mye mer vann i ekspansjonstanken. Har nå forsøkt og forklare symptomene, og det jeg har forsøkt og gjøre så godt jeg kan. Men er det noen som føler de trenger noe mer informasjon, så skal jeg gjøre mitt beste for og skaffe denne informasjonen. På forhånd, takk!
stig. Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 den til 199 er kun uret med slange (funker fint) men den til 299 el 399 følger det med en hel hau adaptere å sånt men selve måleren er den samme så vidt jeg vet,å har brukt begge,begge funker fint. mulig biltema måleren ikke er helt 100% kalibrert osv,men den klarer jo fint å vise om det er forskjell mellom sylinderene
Jan E-28 Skrevet Desember 15, 2013 Skrevet Desember 15, 2013 Hiver meg på her. Den billigste 151314 har ikke mange gjengealternativ, så der vil jeg tro en fort ender opp med å bruke gummikonen, og presser nedpå plugghullet. (Ser litt kort ut den gummipluggstangen til å nå helt ned på mange DOHC motorer med pluggene i midten? Uten å kunne skru den ned i plugghullet er en avhengig av hjelp med å vri nøkkelen. Den med litt flere alternativer 151393 ser ut til å ha litt lenger gummiproppstang?, og nok adaptere. Men hvordan klare å skru på disse nedi et plugghull som er nesten ca 15 cm dypt? Har jo seraterte kanter for finger-tiltrekking? Må en bare skru på selve slangen, og så tetter pakningen godt nok til at en ikke trenger å skru den mer en kun løst nedtil? Den siste jeg ser de har fått 151407 virker veldig avansert. Kobles på kompressoren (trenger ikke kjøre på starteren?), og kan "Måle størrelsen på sylinderlekkasje/kompresjonsproblem i % og lokaliserer årsaken/stedet for lekkasjen, f.eks. slitte stempelringer, slitte ventiler, sprekker i sylindervegger og defekte topplokkpakninger" Hvordan gjør den alle disse målingene? Og hvordan kan den differensiere lekkasjen og si at den f.eks. kommer fra ventilen, ikke toppakningen? Eller er det bare en klønete, uetisk, måte å skrive at den finner om det er lekkasje i brennkammeret?
hsd Skrevet Desember 15, 2013 Skrevet Desember 15, 2013 Har selv den til 199, og den fungerer helt greit. Antall målt bar blir ikke 100% siden man ikke fyller hele tennplugghullet, men det viktigeste er at du får målt om det er forskjell som nevnt lengre oppe. Kalibrering skal man ikke tenke så mye på, kompen i en bilmotor er jo ingenting, det viktigeste er at den kan måle det samme resultatet flere ganger på rad, noe den gjør. Gummislangen passer også mange lambasonde hull, så jeg bruker den også til å måle om katten er tett.
mege34 Skrevet Desember 15, 2013 Skrevet Desember 15, 2013 du sier det kom mye skum opp og det kjentes ut som det var tomt for vann i øverste slangen etterpå. då lurer eg på: kom det mye vann ut når du åpnet lokket på ekspansjonstank eller bare skum? hvis det kom vann, kom det tilsvarende det som går i øverste slange? (ish ish mål) hvis svaret er nei så vil eg tro du har for lite vann i systemet, dermed også luft i systemet. eg hadde prøvd og løfte bilen litt i front(/bak alt ettersom kor lufteskruen var) så luftet systemtet en gang til. knipe på slanger rundt om (slippe de sakte igjen så du ikke trekker inn ny luft) og så avslutt med og lufte en5-10 min med motoren igang på kald motor. hele tiden fylle på mer vann såklart, selv om det renner kun vann ut av lufteskruen. lukk lufteskruen kjør en tur. åpn lufteskruen å steng når det bare kommer vann ut. etterfyll på kald motor.
Jan E-28 Skrevet Desember 23, 2013 Skrevet Desember 23, 2013 Ingen som har en formening om hvordan den mest avanserte testeren virker? Tenkte å kjøpe julegave til meg selv i dag, og har en mistanke om at de på Biltema ikke har peil på hvordan den virker http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-151407/
Jan E-28 Skrevet Desember 23, 2013 Skrevet Desember 23, 2013 Så det var noen lange skjøtestenger i det dyre settet, de andre ikke hadde. Så da skulle det ikke være noen problem å komme til om pluggene står langt ned som i en DOHC motor. Fordel at en kan bruke settet når en er alene også. Og ut i fra hva jeg kan se går det fint å bruke den på helt normal måte slik de andre er tiltenkt. Eneste er at da må sette på en tett plugg på der kompressoren egentlig skal kobles på. Slangene mellom manometer og plugghull er 1,1m. Så her er det i mange biler mulig å sitte inni alene, dra den på starteren, og ha manometerne helt oppe i ruta for enkelt å lese av på normal måte. Med en kompressor så bruker en denne med motoren av, som gir fordeler: Kun å sette sylinderen en skal sjekke i TDC / ØDP. For eventuelt å finne hvor lekkasjen er så kan en dermed lytte i i oljepinnen, eksosen, innsuget, eller kjølesystemet. Da er stetoskop en fordel å lytte med. Står også i manualen OBS!: Alle motorer har en liten lekkasje over ventilringene, så noe sus i oljepåfyllingen vil kunne høres. Så da ble det 15-1407 i julegave til meg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå