Gå til innhold

Pedi's Pedi-Truck anno 1929. Garasjebilder s11


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å regner på det for harde livet, det blir ikke godt å få en E28 bakpå denne uten et kraftig overheng bak, nei. Men jeg har ikke gitt opp ennå, det er ennå noen ufullstendige utregninger og mål som må gjøres for at alt skal stemme...

Det SMARTESTE hadde egentlig vært å bygget en flatbed som jeg KANSKJE kunne skviset E21en bakpå, eller enda bedre: bygget en svingskive og hatt en henger med plass til 2 biler. For en ting er å forandre lengden på ramma mtp COG og lastfordeling, en annen ting er å få trucken inn i garasjen igjen. Jeg skal jo tross at BÅDE mekke på den (les: bygge) OG lagre den etterpå. Jeg har jo plass i Nygarasjen, men den er for det første uten varme, for det andre uten tilstrekkelig lys/verktøy/bukk etc og ikke minst, for det tredje: det er på en måte madammens parkeringsplass.... Ser ikke heeeelt for meg at hun er særlig gira på å parkere ute igjen om vinteren til fordel for en lastebil som står til pynt...

Er mye planlegging som må i boks før eventuell kapping og sveising av ramme. Den jobben skal helst bare gjøres EN gang..

En E28 krever ca 3800-3900 mm plan for å stå i posisjon med begge akslingene i posisjon (pluss overheng bak selvsagt). Og jeg må nok regne 1200-1300mm hytte for å sitte komfortabelt, og så kommer jo front i tillegg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir gøy å følge med på! :)

Du nevner BMW V12, hvilken V12 er det du planlegger å bruke?

I utgangspunktet M70b50 med 220kW, for da er jeg innenfor 15kW/100kg-grensen til Biltilsynet.

Men Bakkevig nevnte at den regelen gjerne vil bli endret til 20 kW/100kg, og da kan jeg faktisk montere inn lovlig opptil 300kW.

Så da hadde jo M73b54 med 5-trinns automat vært mer aktuelt. jeg hadde nok gjerne klart å fått godkjent en M73b54 i dag også, men det er dyrere å kjøpe inn en E38 750 enn en E32 750. Jeg ville helst hatt en "hel" bil, da det er diverse stæsj jeg trenger + papirene selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke så galt og få tak en en e38 750 om du tar den i fra utlandet da. mye deler du får solgt etterpå også

Nei, det er ikke så avskrekkende priser. Men for all del, nå er jo egentlig alle mine aktiva bundet opp i en viss E28 - så jeg må ta slike innkjøp litt pø om pø. Jeg er en vanlig familiefar med 7-15 jobb og "normal" inntekt, så jeg kan ikke handle mer enn det lommeboken sier ja til. Men for all del, jeg har jo ikke dårlig tid med denne heller. Alt til sin tid. Heldigvis, og da er det godt å ha E28en som kosebil - slik at jeg slipper å tenke på at noe skulle vært ferdig....

Må jo ta inn en 850 CSI så du får skikkelig V12er og 6-trinns manuell ;)

Nope, manuell gir er uaktuelt. Her skal det bygges en bil som jeg skal kose meg med, ikke stå å trampe i gulv og rive å slite i en girstang. Automat og kjøreglede, jatakk...

:applause::applause:

Ja, bygg den noe lik den du linka til der. Tøft som fy :D

Planen er noe slik ja. Den på bildet er noen år nyere, men akselavstander osv blir nok noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke så galt og få tak en en e38 750 om du tar den i fra utlandet da. mye deler du får solgt etterpå også

Men for all del, jeg har jo ikke dårlig tid med denne heller. Alt til sin tid. Heldigvis, og da er det godt å ha E28en som kosebil - slik at jeg slipper å tenke på at noe skulle vært ferdig....

ehh... nei... vi kan ikke sitte her og vente i årevis på at du skal bli ferdig. Her er det bare å få oppfarten med oppdateringer hver time slik at vi ikke må gå og vente mellom hver oppdatering. Dette er alt for spennende 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh... nei... vi kan ikke sitte her og vente i årevis på at du skal bli ferdig. Her er det bare å få oppfarten med oppdateringer hver time slik at vi ikke må gå og vente mellom hver oppdatering. Dette er alt for spennende 8)

Hehe, det er ikke så enkelt ;)

At jeg har en E21 som skal i jigg i vinter er punkt en. Punkt 2 er jo at jeg har en vei å gå med Biltilsynet, hånd i hånd. Jeg vil jo ha denne bilen godkjent ombygget også, og med så mye ombygging så jeg skal til med her, så må det planlegges nøye. Er ikke bare å smelle i sammen noe greier, her er det faktorer som vekter, lengder, lastekapasitet, bredde, vridningsmoment osv som må regnes ut, søkes på og få godkjent før igangsettelse.

Digger at du skal bygge amerikaner! :D her skal det definitivt følges med :D

Hehe, vi får se hvor mye amerikaner det er igjen når jeg er ferdig... ;)

Jeg tror nok amerikafans kommer til å skyte fra hofta når de ser meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du beregne vridningsmoment som oppstår i rammevangene ved maksimal last og legge til grunn for godkjenning?

Om du har 2D tegniner på rammevangene, kan jeg lage simuleringer i SolidWorks som får frem spenninger, nedbøyning etc. som oppstår om det er interessant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli artig og følge med framover! Gamel amcar truck med pedi style må jo bare bli bra! :D

Satser på det, dette er jo helt nytt for meg... Amerika-greier og Pedi-gutt er jo ikke akkurat synonymt... ;)

Må du beregne vridningsmoment som oppstår i rammevangene ved maksimal last og legge til grunn for godkjenning?

Om du har 2D tegniner på rammevangene, kan jeg lage simuleringer i SolidWorks som får frem spenninger, nedbøyning etc. som oppstår om det er interessant..

MÅ ikke, men dokumentasjon er alltid viktig i en godkjenningsfase... ;)

Takker for tilbudet, har en kar på saken allerede (med papirene i orden) - men skal ha deg i bakhodet. :)

Denne trucken ligger jo konstant i tankeboksen min og svirrer, så det er ikke å unngå at jeg må ut på litt delejakt innimellom...

Jeg måtte nesten bare dele et par bilder med dere, da jeg datt over en gammel klassiker da jeg var ute og letet etter deler. Den er faktisk til salgs, såg rimelig bra ut for rust. Ny topp, ny turbo osv... 1985 modell 745i...

IMG_3813_zps3b7de163.jpg

IMG_3818_zpse3e95228.jpg

IMG_3817_zpsd3eb318a.jpg

IMG_3814_zpscc51af47.jpg

IMG_3815_zps468fe1c2.jpg

IMG_3816_zpse9f56bfd.jpg

Og jaggumeg sto der en Peters der også.... Eier har en til, som er i "daglig" bruk...

IMG_3819_zps173eb763.jpg

SÅ....

Til den første "update" i denne tråden, relatert bilbygging....

I dag kom den aller første pakken i hus... Morro?

JA!

IMG_3830_zps07608736.jpg

Ahhh....

Min første leveranse fra "Minge's" noensinne, og første gang jeg har fått en pakke med "Hot Rod" utenpå esken, hehe...

IMG_3831_zpsc55e445c.jpg

Steike det var deilig å få pakke i posten igjen... Har jaggu savnet det!! Akkurat som juleaften og bursdag på en gang dette:

IMG_3832_zpsff557569.jpg

Heidts forstilling ala Mustang II IFS.

Solid travers, som skal stemme godt av ramma i fronten der...

IMG_3833_zps3e8774e8.jpg

Jaggumeg fulgte det med en solid bruksanvisning på Englandsk og, bra!

IMG_3834_zpsc6733905.jpg

Sånn. Det var det hele...

Damn, må bli bedre på updates jeg nå ;)

Men jeg er jo i tidligfasen ennå, så jeg ville bare dele denne geniale forstillingsdelen med dere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...