Sur BMW eier Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Har en BMW 318d 07 mod, kjørt 103000. Service er tatt hos merkeversted jæger sentrum Kostad. Har lest på dette forumet at tett veivhusventilasjonsfilter kan forårsake turbohaveri. Dette filteret, og luftfilter, har blitt glemt under service på min bil. Filtrene skulle vært byttet på 82000 servicen, at dette ikke ble gjort beklaget verkstedet. Men at veivhusfilteret ikke er byttet på 103000 km har ingen årsaksammenheng med at turbo havarer, sa verkstedsansvarlig. Tilfeldigvis en dårlig turbo som bare varte 103000 km? Jeg spurte hva serviceprogrammet sa om bytteintervall på veivhusventilasjonsfilter, fikk til svar at det var ikke spesifisert, men det ble byttet samtidig med luftfilter hvert 3dje oljeskift. Jeg kan ikke så mye om motorer, og enda mindre om turboer. Men jeg har vanskelig for å tro at min bil kan kjøre 103000km UTEN å ha byttet nevte filtre og at det ikke kan ha NOE å si i forhold til turbohavaret. Dersom det er en sammenheng mellom turbohavari og tett veivhusventilasjonsfilter som jeg har lest i forumet, kan noen fortelle meg hvor lenge en kan kjøre en motor før det blir problemer?
Joachim_M5 Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Det blir nesten som å svare på "hvor langt et et tau", for det kan være veldig individuelt... Men tett veivhusfilter er da en kjent årsak til mange havarerte turboer, så at det ikke har noen sammenheng med kan de dra lenger ut på landet med.. Hvis filteret blir tett så får man trykk i bunnpanna, og da får ikke turboen fra seg olja på returen, som vil resultere i havari..
TurboLag Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Som Joachim sier, om du får trykk i veivhuset kan det føre til at oljeretur fra turbo bare blokker.. Hører overoppheting av deler som snurrer 100k-ish rpm kan være ugunstig
Mons1 Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Som Joachim sier, om du får trykk i veivhuset kan det føre til at oljeretur fra turbo bare blokker.. Hører overoppheting av deler som snurrer 100k-ish rpm kan være ugunstig Det er sant at tett veivhusfilter kan medføre turbohavari, men nå må dere ikke glemme hvorfor filteret blir tett. Jeg nekter å tro at en 2007mod med 100k på telleren, som har hatt regelmessig service, har tett veivhusfilter. Det sies at veivhusfilter bør buttes på hver 3 oljeskify og hvis olje byttes hver 25000km, så er jo bilen nesten innfor det anbefalte. Vi snakker om lange oljeskift, med dårlig og billig olje og mye kort/kaldkjøring!
Alpejohn Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 En ting er jo at tett filter ofte resulterer i turbohavari, men dette er jo veldig vanskelig og bevise.. At det faktisk er filteret som er skyld i dette..
Thundercoil Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Har også et inntrykk av at folk flest ikke lar turbobilene sine gå litt på tomgang før de kutter motoren etter kjøring.
Aroid Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Vist den er noen gang byttet så har den fått oljeutskillere å ikke en filter. Alle biler jeg har byttet så har dem fått oljeutskillere. Da slipper man det tullet.
Alpejohn Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Har også et inntrykk av at folk flest ikke lar turbobilene sine gå litt på tomgang før de kutter motoren etter kjøring. Skal vel kjøres noe hardt og stoppes brått før dette blir et stort problem? Om jeg kjører litt "villmann" på gassen, så sørger jeg alltid for og gi meg et stykke før jeg kommer hjem, slik at jeg får kjøre et lite stykke før jeg stopper. Men om dette var noe som virkelig tok knekken på turboer, ville jeg tro det var mye mer ødelagde turboer rundt om.. Tenk på alle som ikke har peiling og kjører gris og springer inn for og spise grøt uten og TENKE på at den må kjøles ned..
Thundercoil Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Haha. Joda! Kanskje det er derfor turboene ryker etter 100-150 000km! Det er vel for å få motoren til å gå litt uten belastning, både før og etter kjøring. Få smøring og oppvarming i gang før kjøring, og kjøling etter kjøring. Turboene er nok bedre i dag enn før, men det er fortsatt mekanisk slitasje. Kutter man motor etter litt belastning kan/kunne man hvert fall risikere lagerras o.l. Derfor ville ikke jeg risikere å kutte motoren med varm olje i en glovarm turbo. Med 320d'en ventet jeg alltid et minutt før jeg kjørte (ved kald motor) og lot motor gå uten belastning i et par minutter etter hver kjøretur. Edit: Leste at fleste BMW bruker kjølevæsken til å kjøle og sirkulerer oljen i flere minutter etter man slår av motor, og slår seg på automatisk, ved behov. Men det var også flere som var skeptisk til dette ved aggressiv eller litt banekjøring. Rødglødende turboer som ikke rakk å kjøle ned på den måten osv. Var også flere med varmeskadde pakninger. Men jeg trodde min forrige bil bare hadde oljekjøling. Hehe. Men uansett! Ikke gi flat pedal mot innkjørselen og slå motoren av på sekundet. Det skader hvertfall ikke å la det gå litt på tomgang. Tror det har fordeler på dagens turboer også, uten å være ekspert.
Alpejohn Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Enig i det.. Kjører alltid veldig forskiktig når motoren er kald (ofte for forskiktig.. ) Og passer alltid på og kjøre rolig et stykke før jeg stopper, gjerne i 60-80 for nok luftgjennomstrømming. Kjøpte min E39 når den hadde gått 148000 km nå har den gått 245000. Kjente på turboen for 2 uker siden, kunne ikke kjenne tegn til slakke. Vet ikke om den har blitt byttet før jeg kjøpte den (i tyskland). Men tilbake til topic, den kan selvsagt være utslitt, det kan også være trykk i veivhuset.. Uansett så er det vanskelig og bevise hva som er skyld i dette. Og som Aroid sier, siden den er såpass ny så har den sikkert ikke filter, kun oljeutskiller. Må nok bare bite i det sure eplet. Men sjekk pris rundtom på turbo. Gik turbo, turbopower osv. Men kanskje lurt og sjekke om verkstedet (vis du ikke bytter selv) vil bytte om du tar med turbo som du har kjøpt selv og ikke gjennom dem..
oddis Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 Har det ryki ekstra bak bilen din? Er bagasjeluka full av oljesmuss? Og hvordan er oljeforbruket? Om oljereturen på turboen har blitt blokkert av mottrykket ved tett filter så ville du har merket at oljenivået hadde minket fort. Og det hadde røket bak. 103k er ikke lenge på en turbo nei.. hørtes lite ut.
Joachim_M5 Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 Er da ikke akkurat ukjent med turbohavari på ganske lav kilometer på enkelte av bmw's dieselmotorer... Selges da turboer over en lav sko...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå