Gå til innhold

BMW 850i eller M635CSi?


kje
 Share

Hva slags sommer-/entusiastbil skal jeg handle?  

59 stemmer

  1. 1. Hva slags sommer-/entusiastbil skal jeg handle?

    • BMW E31 850i
      13
    • BMW E24 M635CSi
      44
    • Annen bil
      2


Anbefalte innlegg

Siden sommerbilen min har fått nye eiere er jeg på utkikk etter en ny, men sliter litt med å velge... Sikler mest på E31 850i og E24 M635CSi! Noe større er utenfor mitt budsjett så dere kan bare la 850CSi-ballen ligge :lol: Hva mener dere? Eventuelt for og imot bilene? Andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet da søren hva man skal foreslå jeg :? Skal bilen modifiserers, ha store felger, senkesett, turbo, kamelonlakk, sportseksos og masse burning så er ikke E24 M635CSI bilen for deg. Skal du ha en clean og classic cruiser gjerne med BBS krysseike felger så er dette definitiv bilen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusproblem?

Har selv hatt en 850i manuell, og var meget fornøyd med den. Den ble solgt igjen etter en sesong grunnet at det var et spontankjøp, og hadde ikke bil utenom. Hvis du kjøper en 850i så må du regne med at det kan ta flere måneder før du får solgt den.

Tror faktisk jeg ville gått for en 6'er selv, det må være et av de peneste karosseriene BMW har laget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et luksusproblem blant mangelvare :P Det er ikke fryktelig mange biler å velge i. 850i blir for dyr å importere så det er kun det norske markedet som gjelder. M635CSi er det få av generelt sett og av varierende kvalitet. Får ta meg god tid :) 850i med manuell hadde vært stas, men det finnes flest med 4-trinns automat dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valget stått mellom en 850Ci og en 635CSi hadde det vært litt smak og behag, men siden valget står mellom en 850Ci og en M635CSi er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt M635CSi'n. Det er selvfølgelig kult med V12'er og 850Ci er en kul bil, men personlig (uten å ha prøvd en selv) syns jeg nesten de virker litt slappe og uinspirerte. V12'erene er ikke turtallsmaskiner og bilene i seg selv er ganske tunge, mange har blitt skuffet over kjøreegenskapene deres etter å på forhånd ha hatt for høye forventninger til sportslighet. Men det er tross alt GT-biler, de er laget for å transportere 2 personer inkl. bagasje raskt og komfortabelt over lengre distanser, noe de gjør svært bra. Toppfarten er det ikke noe å si på og farten øker nok både raskt og udramatisk, de sies å virke trege før man titter ned på speedometeret og innser hvor fort man faktisk kjører. For en som er vant til litt motorsterke biler river de nok ikke skinnet av pølsa, men det er tross alt ikke aksellerasjon alene de er laget for.

Jeg er av den oppfatningen at M635CSi både føles og er sportsligere enn 850Ci, at motorene er litt gladere i turtall og at de veier mindre. En M635CSi river kanskje ikke skinnet av pølsa den dag i dag den heller men er på lik linje med 8-serien mer en GT-bil enn en sportsbil. Begge har de bakseter som er mer eller mindre ubrukelige for voksne og 8-serien verre enn 6-serien, men jeg tror 8-serien har litt større bagasjerom og på den måten kompenserer for dårligere beinplass bak. Når det gjelder driftsikkerhet tror jeg ikke de er så ulike, begge har de sine elektronikk "problemer" og gammel bil "syndrom", V12'ern er kanskje litt mer følsom for feil enn M88'n men begge koster de skjorta å få feil på så der stiller de likt. Karosserideler er forholdsvis dyrt til E24 og er det sannsynligvis også til E31, men slite og service relaterte deler er som til de fleste andre BMW'r billig. Kostnadene avhenger stort av hvor mye du er i stand til å gjøre selv, jo mer du kan gjøre selv jo billigere blir bilholdet og ikke minst lærer du deg bilen å kjenne. Det lønner seg forøvrig å legge litt penger i et bra eksemplar først som sist, det blir i 99% av tilfellene billigere enn å restaurere en selv, for ikke å snakke om alle arbeidstimene og ikke minst problemene du unngår.

Jeg hadde derimot valgt 850CSi om valget hadde stått mellom en 850CSi og en M635CSi, den er sagt å være livligere enn 850Ci og ikke å kunne sammenlignes med vanlig 8-serie. Motorene deres er større og de er utstyrt med bl.a 4-hjulstyring som standard, optikken er penere og flere har sportseter og manuell girkasse. Hvorvidt man skal gå for automat eller manuell er som så mange ganger sagt før, smak og behag.. Det kommer veldig ann på kjørestil og hva bilen er ment brukt til, er det hovedsaklig en cruiser er det jo konge med automat, har man derimot en aktiv kjørestil og er glad i aksellerasjon (da særlig fra stillestående) bør man velge manuell.

Det ble et fryktelig langt innlegg, men det er nå i allefall mine synspunkter og erfaringer så langt. :)

De er basert på en blanding av hva jeg har sett, hørt og lest om disse bilene og dels egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid den tar å selge er ikke avgjørende for valget mitt :lol:

Det er bra. Ville bare gjøre deg oppmerksom på at det er et veldig lite marked for disse bilene i Norge, og at man må være tolmodig når tiden er inne for å selge den. :) Var kun to stk som ringte på min de tre mnd jeg hadde min ute for salg.

Hadde valget stått mellom en 850Ci og en 635CSi hadde det vært litt smak og behag, men siden valget står mellom en 850Ci og en M635CSi er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt M635CSi'n. Det er selvfølgelig kult med V12'er og 850Ci er en kul bil, men personlig (uten å ha prøvd en selv) syns jeg nesten de virker litt slappe og uinspirerte. V12'erene er ikke turtallsmaskiner og bilene i seg selv er ganske tunge, mange har blitt skuffet over kjøreegenskapene deres etter å på forhånd ha hatt for høye forventninger til sportslighet. Men det er tross alt GT-biler, de er laget for å transportere 2 personer inkl. bagasje raskt og komfortabelt over lengre distanser, noe de gjør svært bra. Toppfarten er det ikke noe å si på og farten øker nok både raskt og udramatisk, de sies å virke trege før man titter ned på speedometeret og innser hvor fort man faktisk kjører. For en som er vant til litt motorsterke biler river de nok ikke skinnet av pølsa, men det er tross alt ikke aksellerasjon alene de er laget for.

Jeg er av den oppfatningen at M635CSi både føles og er sportsligere enn 850Ci, at motorene er litt gladere i turtall og at de veier mindre. En M635CSi river kanskje ikke skinnet av pølsa den dag i dag den heller men er på lik linje med 8-serien mer en GT-bil enn en sportsbil. Begge har de bakseter som er mer eller mindre ubrukelige for voksne og 8-serien verre enn 6-serien, men jeg tror 8-serien har litt større bagasjerom og på den måten kompenserer for dårligere beinplass bak. Når det gjelder driftsikkerhet tror jeg ikke de er så ulike, begge har de sine elektronikk "problemer" og gammel bil "syndrom", V12'ern er kanskje litt mer følsom for feil enn M88'n men begge koster de skjorta å få feil på så der stiller de likt. Karosserideler er forholdsvis dyrt til E24 og er det sannsynligvis også til E31, men slite og service relaterte deler er som til de fleste andre BMW'r billig. Kostnadene avhenger stort av hvor mye du er i stand til å gjøre selv, jo mer du kan gjøre selv jo billigere blir bilholdet og ikke minst lærer du deg bilen å kjenne. Det lønner seg forøvrig å legge litt penger i et bra eksemplar først som sist, det blir i 99% av tilfellene billigere enn å restaurere en selv, for ikke å snakke om alle arbeidstimene og ikke minst problemene du unngår.

Jeg hadde derimot valgt 850CSi om valget hadde stått mellom en 850CSi og en M635CSi, den er sagt å være livligere enn 850Ci og ikke å kunne sammenlignes med vanlig 8-serie. Motorene deres er større og de er utstyrt med bl.a 4-hjulstyring som standard, optikken er penere og flere har sportseter og manuell girkasse. Hvorvidt man skal gå for automat eller manuell er som så mange ganger sagt før, smak og behag.. Det kommer veldig ann på kjørestil og hva bilen er ment brukt til, er det hovedsaklig en cruiser er det jo konge med automat, har man derimot en aktiv kjørestil og er glad i aksellerasjon (da særlig fra stillestående) bør man velge manuell.

Det ble et fryktelig langt innlegg, men det er nå i allefall mine synspunkter og erfaringer så langt. :)

De er basert på en blanding av hva jeg har sett, hørt og lest om disse bilene og dels egne erfaringer.

Den beskrivelsen du gir av 850i er veldig lik min erfaring. Den drar så jevnt over hele registeret at det ikke føles som at den går like fort som den faktisk gjør. Og 850i er ikke sportslig, den er en super cruiser på finværsdager. Aldri kjørt en mer behagelig bil over fjellet fra øst til vest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og innspill :) 850i er mulig å kjøpe i Norge, men markedet er veldig begrenset. Er det noen som vet ca hva det vil koste å importere? M635CSi må hentes utenfor Norges grenser, men den er jo snart veteran så der er det kun mangelen på gode og rimelige eksemplarer som setter en stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er vel ikke jeg helt habil 8) med to 850CSi i garasjen

Har alltid likt 6 serien men synes de siste årene att den designmessig vikelig begynner å bli gammel

8 serien derimot ser enda moderne ut og har ett tidløst design , spesielt med CSi optikken.

Ytelser , ja 850 er en tung bil 850CSi 1865kg mot 1510kg for M635 men har krefter i overflod over hele registeret

850CSi gjør 0-100 på 6 sekund alikevel, men følelsen å ligge i 200 på autobanh gire ned til 5 å gi flat fjøl da kjenner en vikelig att det fortsatt er masse krefter igjen.

850CSi 380hk 550nm ( 850i 300hk 450nm )

M635CSi 282hk 333nm

http://www.e31.net/technical.html

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_6_Series_(E24)

Jeg hadde ikke vært i tvil , 850i med CSi optikk eller en fullverdig 850CSi , i tillegg så har vi ett godt 850 miljø i Norge. :D

hbvksh8rpsjcao6oyrp3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen ekkel garasje :D Det var ikke spesielt mange 850i (manuell) eller M635CSi å velge mellom i Norge, ei var det spesielt mange M635CSi utenfor Norges grenser til en fornuftig pris... Og 850i blir fort kostbart å importere dessverre. ...derfor ble det verken eller denne gangen og jeg endte opp med en flott '94 M3 3.0 :) Ikke helt i samme klasse, men en gøy bil som skal holdes original.

zcb96b0qiqmpzfc8imx7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet da søren hva man skal foreslå jeg :???: Skal bilen modifiserers, ha store felger, senkesett, turbo, kamelonlakk, sportseksos og masse burning så er ikke E24 M635CSI bilen for deg. Skal du ha en clean og classic cruiser gjerne med BBS krysseike felger så er dette definitiv bilen ;-)

 

 

Sier hvem? Forumpolitiet?  Trodde dette forumet var åpent for flere meninger jeg, derfor jeg registrerte meg...skuffende å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...