Gå til innhold

Dårlig håndbrekk (E39)

Scooterengan
 Share

Anbefalte innlegg

Er en E39 525tds 1997 modell.

Har tatt av skiva på ene dekket å sjekka inni, der så bremseskoene helt flonke nye ut (netopp kjøpt denne bilen). Slakka wiren inni bilen ved brekket og justerte på den skruen som sitter imellom de to bremseskoene slik at den begynner å ta og justere den litt tilbake. Stramma så wiren inni bilen ved brekke. Ved 1 knepp på brekket var det betydelig tyngre å dreie på hjulet, 2 knepp var dekke låst.

Testa litt, i en bakke, ikke så veldig bratt klarte den såvidt å holde bilen når jeg drar brekke hardt opp, da med fronten av bilen pekende nedover, snur jeg bilen med fronten opp bakken trilla bilen selv når jeg hadde brekke ganske så hardt på.

Nå har jeg ikke gjordt noe på andre siden, men bilen skal vel stå på brekket selv bare på den ene siden om alt er iorden i en ikke så bratt bakke?

Kan det være wiren som er dårlig? eller dårlig friksjon mellom trommel og bremseskoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte min e39 igår, håndbrekket var nettop strammet på verksted (medfulgte regning) og den står ikke på brekket. Såvidt det dar, bremseskivene er såvidt det er slitekant på og klossene er relativt nye. Fikk en liten overraskelse da jeg parkerte i skråninga ved en bensinstasjon på tur hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har selvfølgelig ikke bremseklossene mot skiva noe med brekket å gjøre. Bremse bandene for brekket sitter inne mot trommel. Må av med skiva for og komme til. Men nye bremse band må "kjøres" litt til før full effekt oppnåes. Dra til brekket litt under kjøring for å slite av det ytterste laget på bremsebandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det av smør justeringsmekanismen og se over. Ta på igjen alt å stram justeringskruen til hjulet står bom og så tar du den 3-4 hakk tilbake alt etter hvor mye bremsebåndene er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...