Gå til innhold

BMW E87 skjevt ratt etter hull i veien..! Hva er feil?

bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2006 modell BMW E87 1 serie 116i.

Bilen har gått 99500km.

Kjørte i dag på en utrolig humpete og dårlig vei og prøvde å unngå hulla i veien så godt jeg kunne!

Selvfølgelig klarte jeg å overse det aller siste hullet før veien ble bra igjen.

Hadde ca mellom 70km/h og traff hullet med venstre framhjul.

Det smalt ganske greit og trodde jeg hadde ødelagt masse, men merket ingenting på bilen så jeg kjørte videre.

Plutselig begynte jeg å tenke over at jeg måtte holde rattet en del til høyre for at bilen skulle gå rett fram, og skjønte med en gang at det måtte jo være på grunn av hullet jeg kjørte nedi...

Bilen rister ikke i det hele tatt, og trekker ikke til noen av sidene. Bilen kjennes akkurat ut som den skal og er god å kjøre som den alltid har vært, men som sagt så er rattet nå skjevt.. Må ha rattet ca klokka 2 for at bilen skal gå rett fram, og setter jeg rattet rett som det skal være så går jo bilen til venstre.

Hva kan dette være?? Prøvde å kikke under bilen og tok noen bilder, men jeg kan ikke se noe spesielt! Er det skjevt?

b0uvlpu9468v9632f09x.jpg

zgotkokp1w7k8f1jnf7l.jpg

h4l1tozrxq3uvd7mk60d.jpg

ec5dslpcimlrnbj6w9yw.jpg

0ipx9nj7w6zm4mf49s7n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nok bare ta forstillingskontroll på nytt.

Okei, det hadde jo vært veldig fint!

Så det kan faktisk skje at når man får en smell, så kan det gå litt ut av stilling uten at det nødvendigvis er bøyd eller ødelagt noe? :)

stemmer det, du har også mest sannsynlig fått feil camber-vinkel også under smellen, du kommer vertfall til å slite dekk om du ikke tar ny hjulstillingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bærekula på venstre side... Opplevde det på en bil tidligere, nøyaktig samme som du beskriver og da gikk bærekula til pokkers... Ingen vibrasjoner eller trekk til siden men skjevt ratt, viste seg at bærekula måtte byttes og etter det ble alt fint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bærekula på venstre side... Opplevde det på en bil tidligere, nøyaktig samme som du beskriver og da gikk bærekula til pokkers... Ingen vibrasjoner eller trekk til siden men skjevt ratt, viste seg at bærekula måtte byttes og etter det ble alt fint igjen.

Okei takk, det skal jeg sjekke!

Bærekula, hvem er det igjen? Er så mange foringer og kuler der... :P

Er det den som sitter på bærearmen? Den som sitter i navet eller på andre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de 2 nederste bildene så ser du bilder av alle kulene dine.

Okei, så alle kalles bærekuler?

Jeg skulle jo sjekke bærekula på venstre side, kan jo ikke være alle det?

Er vel en av de som er den bærekula jeg skulle sjekke? :)

Hvis det er noe som er bøyd etter smellen, er det mest sannsynelig endeleddet eller styrestaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til nærmeste NAF senter og få de gutta til å sjekke, koster noen hundrelapper men de oppdager fort om det bare er en kule eller flere... de bilene her har et avansert system på forstillingene og hvert stag er noe avhengig av et annet for å fungere optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt fikset og rattet er rett igjen!! :D

Dere hadde helt rett, var ingenting bøyd eller ødelagt, var kun slått ut av stilling så en firehjulskontroll gjorde susen!

Mye som var utenfor verdiene både foran og bak så var på tide med en kontroll! Nå er alt bra igjen :D

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...