Gå til innhold

Vurderes kjøp av enten 530d E60 eller 120D


EDS89
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, da har jeg blitt medlem her for å vurdere en gammel/ny bil

Valget står mellom 530d eller 120d!

530d e60 modellen med m-pakke sedan.

120d fra 06 og oppover.

prisklasse ca 200k. Ettersom jeg skal bytte inn vw golf full proppa med utstyr.

530d - Det jeg lurer på er om det er mye elektronisk tull med disse bilene? Om de holder seg stabilt og bare vanlig slitasjedeler som skal skiftes med tiden?

Hvordan er rustforholdet i disse bilene?

Ser at 3liters motorene trengs god vedlikehold med veivhusfilter og diverse,

Lurer på om verksteder der det har blitt utført service har gjort dette annenhver oljeskift?

Jeg liker fart men også komfort. Ser at det er noen 530d modeller ute med m-pakke og noen uten, Er det vesentlig store forskjeller med eller uten m-pakke? eller er det minimale?

Tanken på å kjøre litt fort på norske veier. For jeg har ikke prøvekjørt bilen, kun sittet på men uten m-pakke oppsett.

Er det verdt å ha en gammel 2003-2005 modell forhold til en nyere bil av 1 serien?

120d med m-pakke manuell girkasse og mye moro. Jeg har sett på disse og har prøvekjørt en og det var artig greier, noe helt annet enn den bilen jeg har nå som jeg vurderer å bytte inn til en bmw.

Hvordan er elektronikken? Er det noen skjønnhetsfeil man bør være obs på?

Hvordan holder bilen seg etter antall x km - store slitedeler som må byttes eller er det gradvis litt og litt som byttes etterhvert?

Jeg liker å skru litt og ser at forumet her har drøssevis av med erfaringer man kan deles med, desto mer tryggere er jeg på å inngå kjøp av 5 serie istedenfor 1 serie. Desto færre som har 530d uti Norge også.

Er det dyrt med slitedeler til 5 serien forhold til 1 serien? Eller er det relativt ganske like i pris ang service og slitedeler?

Jeg er usikker på hva valget ender på. Enten en gammel luksus bil med litt småting men holder seg godt i verdi.

Eller en 120d som er nyere modell og kanskje litt mindre problemer med på langsikt?

Og ja, dette blir bruksbilen min i mange år framover :)

Del gjerne erfaringer dere har med disse to bilene, det hadde jeg satt stor pris på :)

Satser på å ordne en bmw i løpet av oktober mnd da jeg er 100% sikker på hvilken bil jeg kommer til å bytte inn/kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke snakk om ny vs gammel bil. E60 og E87 tilhører samme BMW-generasjon, og det blir derfor et spørsmål om hvilke egenskaper du verdsetter. E60 er større, mer komfortabel og raskere. E87 er mer leken å kjøre og går billigere. Elektronikken er stort sett lik på bilene, selv om det jevnt over er mer av det på E60. Verstingfeilene på E6X er panoramatak, nivåregulering og ledningsbrudd i bakluke. Ingen av disse er relevant for sedanversjonen. For 200k må du akseptere høy km på en 530d. Da er vedlikeholdshistorikken viktig. Uten at jeg har sammenlignet, så er det neppe stor forskjell på slitedeler til disse, men en tung E60 forbruker nok litt mer foringer og bremser. M-pakke bevarer mye av komforten, men skal du være maks komfortorientert, så velger du en bil uten. Prøv begge deler om du er i tvil.

Kjøp den modellen du har mest lyst på, og finn en bil som er godt tatt vare på. Husk at de billigste bilene på finn fort kan vise seg å bli de dyreste. Kvalitesmessig går E87 for å være bedre enn E60, men jeg vil ikke si at E60 er en drittbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er biler som er fra forskjellige planeter. Jeg har begge (riktignok ikke med motoriseringene du vurderer), og begge bilene har sine kvaliteter, men de er så totalt forskjellige de kan bli.

Jeg ville først og fremst bestemt meg for behovet og krav til en bil. Skal du kjøre langt og lenge på autobahn, eller skal du kun leke deg på svingete veier? Skal du ha med deg et flyttelasset hver gang du skal noe, eller holder det med visakortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar :)

Jeg personlig liker å kjøre mye og lange turer. Så med en e60 så cruiser man i gode veier og godt med plass, Ja da blir det nok med M-pakke også gitt. Skal bort og se på en bil i oslo idag som kun har gætt 132k med full service historikk. Sæ får vi se :D

Jeg har fått en skrekkslagen start med VW Golf, den har jeg hatt i mitt eie i 6 mnd og allerede nå skal den på verksted for 4 gang.

Lysten på tysk kvalitet og stor bil tror jeg frister mer enn en liten bil. Nå har jeg lyst på en ordentlig bil i flere år framover og som garantert er holdbar i mange år med god vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva endte du opp med her?

Jeg mener at E60/E61 er dyrere biler å eie enn E87, men synes de er desto bedre og kjøre. Blir milsluker vs svært sportslig småbil, viss 1-serien skal ha M-sport. Det er en klar prisforskjell på deler og service mellom disse to hos BMW forhandlere. Jeg hadde en 118d M-sport og den må jeg si var rimelig å eie. Sammenligner med 525d som er min nåværende bil. Den seksern tar noen liter mer olje, den trenger et ekstra par glødeplugger og bremsene er nok litt grovere også. Bilene skal ha dekk og der også blir det fort litt dyrer på femern. I tillegg så består E60/E61 av flere deler og er generelt bedre utstyrt enn E87, så det sier seg selv at det da kan/vil oppstå flere feil..

E87 - Mine erfaringer: Simpel og solid bil. Sjekk understellet bak. Jeg opplevde/er at mange ligger lavt bak. Tror det skyldes slitne fjærer/dempere. Dårlig lakk på frontfanger (kanskje bare på tidlige versjoner), jeg møtte rust på bakluka under bakruta, men så ut som om lakken bare hadde flasset, og så hadde det gått rust i det. Jeg har ikke merket meg noe generelt rust rykte på 1-serien ellers. Uansett så er karosseri delene er laget i stål, så jeg hadde sett nøye over dem..

E60/E61 - De er utrolig bra med tanke på rust, sikkert fordi det er brukt mye alu på utsatte deler. Unntaket er bakluka på E61, der nederste del av bakruta møter bakluka. Sett bort i fra normale slitedeler har jeg byttet 2 termostater, eksosmanifold og (glødeplugger og gløderele)x2. Vet også at forrige eier skiftet i-drive enheten og låsen på bakluka..

Jeg kvittet meg med 1-serien fordi jeg syntes den var slitsom å kjøre langt med, men den var utrolig morsom ellers og jeg savner spesielt det deilig m-sport rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...