Gå til innhold

Hvordan fylle luft i Støtdempere bak på E39 Touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

En morgen når jeg skulle på jobb, var plutselig luften ute av støtdemperene bak (BMW 520 E39), begge sider.

Støtdemperene fremme er OK.

Har prøvd å lese meg klok på tekniske tegninger fra GS-Bildeler og diverse, men finner ikke ut av hva det kan være.

Alle kabler er OK.

Er der en sikring som må sjekkest?

Er det kjørecomputeren som har køddet dette til?

Kan man fylle på luft i systemet? I så tilfellet, hvor fyller man på? Har ikke funnet noe nippel.

Skrevet

Du har vel sannsynligvis automatisk nivåregulering og da har du også en kompressor i bagasjerommet som skal pumpe opp belgene. Siden den nå har seget ned så har du mest sannsynlig en luftlekkasje i en slange eller nippel etc men hvis det bare er på ei side så kan du ha en punktert belg. Du hører ikke at kompressor går når du skrur på tenning?

Skrevet

som hpi sier,nesten gharantert en luftlekasje eller belg,men jeg tror nok det er belg,evnt kobling ved belg,kompressoren er ikke så lett å høre at går,men hvis bilen er lav,så kan du ta ut reservehjulet og "koppen" under reservehjulet da er det litt lettere å høre den hvis /når den starter, holder med å kun sette på tenning,hvis den er lav da så skal den begynne av seg selv(kompressoren altså)

Skrevet

Men.. det er luftbelger til fordel for fjærer.. altså ikke støtdemperen din som har luft. Bare så du er klar over det. Fremme har du ikke luft for det finnes ikke på e39.

• 3 weeks later...
Skrevet

Heisann.
Fant ut hva feilen var.
Der er ett eget sikringspanel i bagasjerommet inni høyre side hvor batteriet står (er ett fremme i hanskerommet også).
Byttet sikring, og svisj så pumpet den opp bilen igjen.

Skrevet

Har den seget over lang tid? Synes det er rart at bilen skal bli veldig lav ved at sikringen til kompressoren går. Lufta som er i belgene bruker lang tid på å sige ut isåfall, og hvorfor har sikringen til kompressoren røket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...