Gå til innhold

525D Trimprosjekt. steg2+ i første omgang


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da blir d et lite trimprosjekt på denne da.

dette er skaffet, men alt er ikke montert ennå.

By the way, det sitter en 3.0l og ikke 2.5l i denne.

Ompogramering av software by TRF-Racing

Downpipe

blending av EGR

fjerne EGR'n og sette inn ny rørstuss.

sette inn turbotrykksmåler

og en skikkelig eksostemperaturmåler

alt utenom turbotrykksmåler er skaffet gjennom

TRF-Racing ;-)

Oppdatering av bilder kommer etterhvert som ting

blir montert.

Bilen

f102bbjzm1geqyb1scj7.jpg

Deler som skal monteres

nqk6w6h0kjvm52fj3guv.jpg

Blending av EGR

lcralb66kr5klxf0bvlp.jpg

Erstatter av EGR

5ult60idwtdmpjpzrtdm.jpg

Skrevet

Spennende, jeg har kjøpt samme pakken til en E39 530Dat. Venter på downpipe og IC så er det tut og kjør :-) Jeg har kjørt med tilsvarende Steg 1 i 4 år/100.000km så jeg er veldig spent på dette :-)

Går du fra original bil til steg 2+? Har du fått den nye softwaren?

Skrevet

Stilig oppgradering :)

Fint for sånne som meg, som ikke er diesel-spesialister, at du ikke bare forklarer hva du skal gjøre, men hvorfor du gjør det. Hva som er fordelen/ulempene med det og hvor mye effektøkningen blir og hva en standardmotor klarer av ekstra effekt, samtidig som du bevarer holdbarheten.

Følger spent med her :)

Skrevet

går fra orginal til steg2+ ja. softwaren er oppgradert ja.

er no småtteri som må fikses før alt funker 100%.

ang forklaring på ditt og datt så kan ikke jeg alt. mye info

kommer fra TRF-Racing, da han har ganske mer peil på

trim en meg. så jeg også fortsetter å lære. spennende på

åssen d blir iværtfall. bilen går allerede greit ;-)

ang effekt så er målet rundt 280hk med steg2+.

Men mye vil ha mer tenker jeg. så for vi se om økonomien

tillater steg4 etterhvert ;-)

Skrevet
  bmw520 skrev:
går fra orginal til steg2+ ja. softwaren er oppgradert ja.

er no småtteri som må fikses før alt funker 100%.

ang forklaring på ditt og datt så kan ikke jeg alt. mye info

kommer fra TRF-Racing, da han har ganske mer peil på

trim en meg. så jeg også fortsetter å lære. spennende på

åssen d blir iværtfall. bilen går allerede greit ;-)

ang effekt så er målet rundt 280hk med steg2+.

Men mye vil ha mer tenker jeg. så for vi se om økonomien

tillater steg4 etterhvert ;-)

Får du ut 280HK kun med downpipe, større IC og software? Alt annet originalt?

Skrevet
  Hpi skrev:
  bmw520 skrev:
går fra orginal til steg2+ ja. softwaren er oppgradert ja.

er no småtteri som må fikses før alt funker 100%.

ang forklaring på ditt og datt så kan ikke jeg alt. mye info

kommer fra TRF-Racing, da han har ganske mer peil på

trim en meg. så jeg også fortsetter å lære. spennende på

åssen d blir iværtfall. bilen går allerede greit ;-)

ang effekt så er målet rundt 280hk med steg2+.

Men mye vil ha mer tenker jeg. så for vi se om økonomien

tillater steg4 etterhvert ;-)

Får du ut 280HK kun med downpipe, større IC og software? Alt annet originalt?

Jepp :-) men man presser nok de siste hk`ene når det gjelder hva turbo klarer, men med annen

turbo, så vet jeg i værtfall om 2 biler som har gått over 300hk.

Skrevet

Ja var det jeg lurte på om strikken er strekt en smule :-) Større turbo og andre dyser så er det vel 300+ hk :-)

Er vel egentlig mer bekymra for girkasse enn motor :-)

Jeg får 260hk med steg 2+ på en 530Dat. Er vel standard oppsettet uten noen tøyde grenser.

Skrevet

Kult med automat! MYE bedre og kulere enn manuell syns jeg!!

Følger spent med, og har selv god erfaring med TRF! Jeg fikk rotet det litt til for meg selv en gang, men TRF hjalp meg ut av det! Anbefales

Skrevet

TRF-Racing er også en nærmere bekjent av meg. der av tøye strikken litt. MEN.... tøyer den nok ikke så veldig mye, da han vet ganske så gått hva han driver med. ang trim å ikke trim, så handler d like mye om kjørestil. ikke no problem å ødelegge en normal bil heller. ang girkassa er jeg selv litt spendt, da dette er prelift,og der er kassa noe svakere en på facelift. men men vi for se, enten så funker den, eller IKKE ;-)

Større turbo og dyser, så prater vi ganske greit over 300+ tenker jeg :-D

Målet er uansett rundt 280hk og 600nm om man for ting til å funke. og det regner jeg med.

Problemet er at det ikke sitter org 530 turbo og dyser i denne motoren :-( det er grunnen

til at jeg ikke har den effekten som jeg burde ha.

Steg2+ har en standard effekt på 260hk. så det stemmer. men jeg strekker den litt mer, men selvsagt på eget ansvar. Bytter nok både større turbo og dyser etter hvert, men pengene må rekke til også.

Skrevet

Ja det blir spennende. Jeg har selv preface girkassa men har nå kjørt i 4 år/100.000km med 218Hk/450Nm som tilsvarer sånn noenlunde TRF steg 1 uten et feilslag så jeg tror også at det er mye som går hvis man unngår å herje.

@NBCustom, Ja det virker som han har god peiling så jeg har også veldig tro på dette.

Helt enig angående Automat vs manuell. Hvis det ryker så er det flere firma både i Norge og utlandet som reklamerer med at de kan bygge opp disse kassene (5L40E) til å tåle mer enn de gjorde originalt. Hadde kontakt med en kar i Usa som mente han kunne bygge de opp til å tåle minst 50% mer enn originalt så da får det bli neste prosjekt isåfall :-)

Skrevet

girkassa kan nok holde ganske lenge ved å ikke værre for

hard på gasspedalen. men å fått den ca 50% sterkere en

originalt hadde ikke vært dumt ;-) men sikkert dyrt? skulle

det bli for mye tull, så vurderer jeg å bygge om til manuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...