Fredrik 90 Skrevet September 26, 2013 Share Skrevet September 26, 2013 Man skal jammen ha god lønn for å kunne forsvare ny bmw i avgiftsnorge.. Kan ikke med min villeste fantasi forstå at en gjennomsnitts familie kan leve år etter år med stadig kjøp av nye biler og et slikt verdi tap man får her til lands Alt handler om prioriteringer, noen velger ny 5 serie hvert tredje år andre velger stor båt eller hytte Slik jeg selv tenker: Bilen koster 500000, må låne ca 325 000 evt. Tar dette på 8år på lånekalkulatoren i min bank og havner på terminbeløp på ca.4300 i mnd. Så spørs det hva en slik bil er verdt som ti år gammel. Vil den nebetalingen holde følge med verditapet? Tenker 320-330 er vel ikke så mye i billån i dagens samfunn? Har god inntekt på ca det dobbelte i året og sitter greit i det med tanke på boliglån, leieinnteker ect. Men alikvel er det noen varsellamper som lyser oppi mitt eget hodet når jeg tenker å bruke så mye på bil. Noe jeg såklart glemmer når jeg ser disse lekre m-sport glisene.. En annen ting er vel at det værste verditapet er vel tatt nå som bilen er blitt 1-2år og kjørt 20 000km. Da stiller jeg spørsmålstegn ved hvorfor du må ha ett billån på 9 år og griner over 4000 kr i måneden, jeg mener hvis du har god lønn og sitter godt i det med hensyn til hus og lån. Da burde det jo ikke være noe sak å spare seg opp en brukbar egenkapital i form av penger eller å betale fortere ned på bilen du allerede har og bruke den som egenkapital ved kjøp av ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet September 26, 2013 Share Skrevet September 26, 2013 Jeg er nok i ca samme situasjon som deg.. Har 500+ i året, veldig lite gjeld på bolig og nok på bok til å handle en ok nyere bil. Men slik jeg ser det er det på ingen måte "verdt" det. For 500 får man en 520 som for all del er en pen bil. Men å betale som du sier 4000 pr mnd pluss verditap for så å sitte igjen med en gammel nedbetalt 5 serie som neppe er verd spesielt mye. Tjangsen er nok også stor for atdu ønsker ny bil før 8år har gått. Da ermdet bare å svelgetapet:-(å starte på nytt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet September 26, 2013 Forfatter Share Skrevet September 26, 2013 E30tic du er absolutt inne på noe der. Grunnen til at jeg ikke vil betale mer enn 4000 i mnd ca er fordi jeg også har endel andre hobbyer jeg liker å putte penger på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet September 26, 2013 Forfatter Share Skrevet September 26, 2013 En e46 M3 er nok sikkert mer gunstig sånn sett, men vil ha en grombil til hverdags som eg kan kose meg med til all slags bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 26, 2013 Share Skrevet September 26, 2013 Her er et forslag. Du sier at du ikke vil betale mer enn ca 4000/mnd men at du hadde klart det om det var nødvendig. Nå vet ikke jeg hvor streng du er med deg selv økonomisk osv, men om du har noe displin på deg selv så foreslår jeg følgende: Si at du tar lånet på 8 år og 4300kr (Hvis det var et alternativ) Sitt forfallsdatoen rett etter lønningsdato Gå inn med et mål om at du betaler for eksempel 6000kr pr mnd. Hver gang du da betaler inn så minsker neste terminbeløp litegranne. Om du ser at det er en måned der det kniper og du føler at du ikke kan betale mer enn 4300 så behøver du ikke det heller. Andre måneder der du har mer igjen kan du jo for eksempel betale enda mer også. Du får det igjen når du selger bilen din likevel, da restverdien på lånet vil være lavere. På denne måten vil nedbetalingstiden faktisk være 8 år, kun i aller verste tilfelle. Men du har nå hvertfall friheten til å velge å betale kun 4300 (og etter hvert lavere) om det kniper. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 26, 2013 Share Skrevet September 26, 2013 Og så hørte jeg på radioen i dag at BILIA reklamert med 1% rente ved kjøp av BMW, Volvo eller Ford... Du kan jo sjekke om de har riktige bilen, og evnt finne ut lånebetingelsene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet September 27, 2013 Forfatter Share Skrevet September 27, 2013 Hørte og denne reklamen fra bilia, men er ikke det kun ved kjøp av flett ny bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aplet86 Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Men tror du virkelig at du kommer til og bilen i 8-10 år? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Hørte og denne reklamen fra bilia, men er ikke det kun ved kjøp av flett ny bil? Vet ikke, trodde Bilia solgte kun bruktbiler.. Det er ofte en hake med slike kanpanjer :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet September 27, 2013 Forfatter Share Skrevet September 27, 2013 Kommer garantert til å selge innen fem år. Til nå er rekorden 3år med samme bil men har lyst å kjøpe for å slå meg til ro nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå