larserso Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Hei! Har en E61 med webasto. Da jeg kjøpte bilen var denne sota igjen og defekt så har nettopp fått skifta pumpe og varmeelement på garanti. Jeg er derfor redd for at denne skal sote inn igjen. Hva er deres erfaringer med bruk av Webasto på BMW? For eksempel i dag var det 8 grader i garasjen, mens det var -1 ute. Kjørte ut og kjører opp til barnehagen 3 min unna (ligger på vei til jobb). I det bilen måler 5 grader så slår webasto inn, slik jeg har forstått det. Resultatet er at webasto slipper ut eksos og det kommer synlig røyk fra bilen idet jeg stopper, som om webasto akkurat har starta. Er det mulig å justere så webasto starter først ved f.eks. -10? Da jeg har garasje trenger jeg den ikke ved mildere temperaturer og vil heller unngå at de sotes ned. Ser også ut som om det kun er mulig å velge to tidspunkt for oppstart, som må aktiviseres igjen hver gang de har vært brukt? Er det ikke mulig at den starter f.eks. kl 0700 hver dag mandag-fredag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 27, 2013 Share Skrevet September 27, 2013 Da jeg hadde Webasto på en Ford lot jeg alltid webastoen fortsette å brenne dersom den hadde startet ved småkjørng. Oppskriften på igjensoting er småkjøring hvor den såvidt fyrer før det slukker. Den burde hvertfall få lov til å brenne et kvarter etterpå. Dersom du ønsker å få den til å starte regelmessig må du også ha nok batterikapasitet til dette, på min gamle ford kunne man kjøre webastoen en time, noe over dette så var det ikke håp om å få start. Det er laget slik at man må aktivere tidsuret før hver gang for å hindre at man skal kjøre batteriet flatt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet September 27, 2013 Forfatter Share Skrevet September 27, 2013 Har også tenkt å starte den opp så den står og går mens jeg er i barnehage etc. (når det blir kaldt nok til å bruke den vil jeg jo starte den i god tid før jeg reiser fra hjemme), men det er litt pinlig og håpløst å la webastoen stå og gå i 3-4 varmegrader... Det skulle jeg gjerne ventet med til det var -10 ute (og rundt 0 i garasjen). Synd at det ikke går an å sette på fast tid man-fre f.eks. Mine foreldre har hatt det på Audi siden 2003 nå og aldri hatt problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tordah Skrevet September 29, 2013 Share Skrevet September 29, 2013 Er vel mulig å få kodet inn så den starter på andre tempraturer, men det letteste ville vel vært å få ettermontert fjernkontroll? Da er jo bilen god og varm når du starter å kjøre også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 Prøvde å spørre det lokale verkstedet, men de har fort mangelfull kompetanse når det kommer til utstyr som ikke de fleste biler har så de var usikre... Jeg har fjernkontroll så det er greit, det er mer det at jeg skulle hindra at den starter når jeg starter bilen i 3 varmegrader, slik den gjør nå. Skulle helst koda den slik at den ikke starta før f.eks. -10. Så kan jeg heller starte den med fjernkontroll manuelt etter behov. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 1, 2013 Share Skrevet Oktober 1, 2013 Jeg har jo e39 og jeg har lett etter en løsning på samme problemet som deg larserso. Min løsning ble å enten la bilen stå i garasjen og gå til barnehagem forså å kjøre etterpå. Eller å kjøre til barnehagen og la bilen stå på tomgang til jeg er ferdig i barnehagen. Alternaltivt så er det mulig at du kan sette på en original webasto tidsur som du kan tvinge den til å holdes igang etter stopp av motor og tenning. Fordi webasto er så dum at den egentlig bare står å venter +12 volt på en ledning og da starter den. Så om du kan holde liv i den ledningen eller kutte den ledningen så kan du selv bestemme om den skal starte. Så kanskje det letteste er da å kappe ledningen med +12 volt, sette på en bryter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Oktober 1, 2013 Share Skrevet Oktober 1, 2013 Kutte er vel ikke så lurt? Må vel legge opp en ny ledning fra +12V og parallellkoble deg inn på samme sløyfe, ellers vil den jo aldri starte av seg selv, og kun gå når bryteren er aktiv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 2, 2013 Share Skrevet Oktober 2, 2013 Det er korrekt FredrikE24. Det er jo ikke så dumt det, uansett må du ha en "stopper" på ledningen så du ikke sender 12 volt inn på LCM/GM, må man ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå