Gå til innhold

Min E28 525ia (ombygget til 528i)


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Satt på dataen her en kveld og da fant jeg frem noen bilder som vekket gode minner i meg. Dette er fra 08/09 da jeg var i militæret. Jeg ble stasjonert i Bodø i transporten på flybasen der. Fant fort ut at det var nok fritid der og en bil kunne være greit å ha. På første perm hjem til Haugesund, fant jeg en 525ia til salgs i avisen. En 83 modell til 10.000 kr, med 294.000km på telleren. Jeg kikket på den, bilen som var helt original, og eid av et gammelt ektepar. Ikke strøken, men helt original, hel og grei. God og kjøre, og en flott patina hadde den også.

 

Og for 10.000 kr kan man heller ikke tape så mye. Jeg kjørte den opp til Bodø i et forferdelig snøvær. Automatkassen hadde bare 3 gir og det gikk mye på 4000 omdreininger oppover E6.....hehe.

Allerede på denne turen fikk jeg den gode følelsen av at jeg og bilen var blitt kamerater. En følelse man egentlig bare får av gamle biler. Uten et feilslag kom den seg frem, på steinharde piggdekk fra 1990.... Den tjenestegjorde som slengebil på leir, samt ut-å-handle-pizza-på-bunnpris-bil.

 

På leir oppdaget jeg en mørkegrå mtech E28 avskiltet. Jeg sporet opp eieren. Det viste seg at bilen var en 528i hvor m styling og seter var bestilt fra forhandler da bilen var ny. Denne fikk jeg for 4000 kr.  I løpet av sommeren fikk jeg skrudd ut motor og gir fra denne og satt i 525ia`en. Selikt er jo alltids et sjangsespill, men for en motor, og for en girkasse! Føltes akkurat som nytt. Og jeg har kjørt mange E28`er, men denne motoren gikk like bra som en brukt 535. Helte på Castrol 10w60 olje og dro ned til Mo i Rana (Arctic circle raceway) på septembertreffet der. Den 19. September dimmet jeg og kjørte hjem til Haugesund. Her hadde jeg bilen som vinterbil til rett over nyåret. Da ble den spiker.

 

Her er noen bilder. Skal se om jeg finner flere.

 

 

 

 

 

Fra turen oppover: (speedometeret og CD-skifteren ga opp på turen, ellers bra)

 

DSCN0107.jpg

Over Haukelifjell....For et vær!

 

DSCN0111.jpg

 

 

DSCN0112.jpg

 

 

DSCN0116.jpg

 

Pit stop på Dombås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra Sommerhalvåret, som er helt nydelig der oppe! De fleste solnedgangsbildene er tatt i 2 tiden på natten.

 

DSCN0163.jpg

 

 

 

DSCN0164.jpg

 

 

DSCN0165.jpg

 

 

DSCN0166.jpg

 

 

DSCN0167.jpg

 

Utsikt over Bodø by. Litt sigen på bakfjørene, men ellers fin stuk på bilen.

 

 

DSCN0168.jpg

 

 

DSCN0169.jpg

 

 

DSCN0175.jpg

 

Felgene tok jeg av delebilen. Helt strøkne. (Har dem enda)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen og delebilen. Delebilen tok jeg som sagt motor og gir ut av. Deretter kastes jeg den. Dette var rett før E28 ble samlerobjekt her inne på forumet. Hadde aldri kastet en bil med mstyling og seter nå. Men på den tiden var det ikke så mye interesse for det på bruktmarkedet. Gikk mest i E46 og E30. E28 er blitt en populær prosjektbil i år, spesielt ser jeg.

post-38919-0-46022000-1380552163_thumb.j

post-38919-0-26638300-1380552180_thumb.j

post-38919-0-66775000-1380552214_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig behandling av mine "kollegaer" syntes jeg. Det triste var at de gjorde dette etter at jeg hadde brukt mye tid på å få bilen polert. Limrestene satte seg godt i lakken og jeg orket ikke ta jobben en gang til. En god spøk dersom det ble gjort på delebilen, men på min egen bil var ganske trist. En ting som var merkelig, var at dette ble gjort på den bilen som de andre mente "bare var en gammal sliter" Jeg mener kanskje det var den største klassikeren der, men folk nå til dags ser ikke slikt.

 

På bildene over ser man mr. Endresplass som beundrer verket sitt.....Skal si han storkoste seg....:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg kjøpte bil mens han var i Bodø. Det ble en annen klassiker, Audi 90 2.2 rekkefemmer. Vi dimmet samme dagen, og kjørte hjemover. Han til Drammen og jeg til Haugesund. Dette var en flott tur!

To gamle klassikere, på langs gjennom Norge, på det som mest sannsynlig ble deres siste lange reise.

 

Været var bra, stemningen var på topp, selv om vi ikke fikk mye hvile på turen. Det er ikke ofte man får slike turer, med slike biler. Dette er noe vi snakker ofte om, og som jeg gjerne skulle gjort igjen! Bare å skrive her nå, får meg til å ville kjøpe en gammel BMW igjen.... Kanskje en dag....?

 

Det første bildet er bensinstopp i Nord Trøndelag en plass, på natta. Det andre bildet er når vi skilte lag, nær Lillehammer. Dette er det siste bildet jeg har av E28`en. Den gikk gjennom vinteren og ble etterpå sendt på opphugging. Skal si jeg savner den bilen!! Og den tiden!

post-38919-0-23861000-1380553582_thumb.j

post-38919-0-33044600-1380553592_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriveriet gir meg lyst til å en gang i framtiden ta en ny tur rundt for å se Norge, Robkill spontanhandlet en E34 535i med mangellapp, dagen etter ble bilen reparert og EU-Godkjent, vi reiste samme kveld til Volda(ved Ålesund) for å plukke opp Adivass her på forumet. Deretter tok vi en tur til Mo i Rana på ACR. Det er ikke selve banekjøringen oppe på ACR som jeg husker best, det er turen Robkill og jeg hadde oppover til Volda(naturen særlig), kameratskapet osv.  og fra Volda til Trondheim, etter Trondheim sov jeg langt om lenge.

 

Det jeg ønsker er god tid, en spesiell og gammel bil, ikke no stress, bare kjøre og kose seg! :) Telt er også et must.

 

Hadde jo E24 selv før, som 18årsbil var dette relativt uvanlig, og denne benyttet jeg jo til alt mulig :P

Brodern har E28 528i og det er noe spesielt å se han pakke opp E28n for gutteturer med kamerater! Det er utrolig hvor allsidig og smidig en E28 er kontra en E39 og E34(plassmessig også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriveriet gir meg lyst til å en gang i framtiden ta en ny tur rundt for å se Norge, Robkill spontanhandlet en E34 535i med mangellapp, dagen etter ble bilen reparert og EU-Godkjent, vi reiste samme kveld til Volda(ved Ålesund) for å plukke opp Adivass her på forumet. Deretter tok vi en tur til Mo i Rana på ACR. Det er ikke selve banekjøringen oppe på ACR som jeg husker best, det er turen Robkill og jeg hadde oppover til Volda(naturen særlig), kameratskapet osv.  og fra Volda til Trondheim, etter Trondheim sov jeg langt om lenge.

 

Det jeg ønsker er god tid, en spesiell og gammel bil, ikke no stress, bare kjøre og kose seg! :) Telt er også et must.

 

Hadde jo E24 selv før, som 18årsbil var dette relativt uvanlig, og denne benyttet jeg jo til alt mulig :P

Brodern har E28 528i og det er noe spesielt å se han pakke opp E28n for gutteturer med kamerater! Det er utrolig hvor allsidig og smidig en E28 er kontra en E39 og E34(plassmessig også).

 

 

 

Ja det er noe het eget som du sier. E28 er også veldig gode å sove i når man legger ned setene. Viktig å ha med seg god dyne og pute. Kan legge til at jeg hadde en 528i executive som min første bil. Denne ble det også mange turer og overnattinger i :) Forbruket på langkjøring var på meget respektable 0.9 med bigblock-sekseren.

- E24 ja, ikke alle som kan skryte på seg det som førstebil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro da! Hehe, jeg er fortsatt ansatt, jeg jobber når jeg har fri/ferie fra studiene. Har jobbet i YIT/Caverion siste 4 årene, begynte i læra der som telemontør, vi er vel såvidt meg bekjent den eneste Telecom avdelingen i Norge? Elektrikker du eller? Hiace er forøvrig en glimrende arbeidsbil, hvertfall i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...