jonasnygrd Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Har en 2004 e46 316i som i det siste har brukt endel olje, går fra max til min (på peilepinnen) i løpet av 600 km ca. ser ikke ut til å lekke, og temperaturen holder seg bra. Lukter merkelig av eksosen ofte (ikke bare vanlig eksos). Kjører på statoil 5w-40.Noen som vet hva grunnen er og om det er noe jeg kan gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Har en 2004 e46 316i som i det siste har brukt endel olje, går fra max til min (på peilepinnen) i løpet av 600 km ca. ser ikke ut til å lekke, og temperaturen holder seg bra. Lukter merkelig av eksosen ofte (ikke bare vanlig eksos). Kjører på statoil 5w-40. Noen som vet hva grunnen er og om det er noe jeg kan gjøre? Du bør sjekke veivhusåndinga og hvis den er åpen bør du ta en sylinderlekkasje test. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Vanlig at toppdekselpakning ryker på disse motorene. Renner sikkert olje fra dekslet og ned over mot ekosen som danner lukt i kupén. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonasnygrd Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 tror som sagt ikke det er lekasje, ser ikke ut til å renne noe olje noen steder, og lukter fra eksosen. noen som kan forklare hvordan man sjekker at veivhusventilasjonen/-åndinga er åpen og i orden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Tok (Bl.a) tennpluggene på en 2004 316 forleden og der så jeg heller ikke noen synlige lekkasjer, fra motorrom, men det lakk altså olje inn til en tennplugg, samt fant jeg mye oljegris på baksiden (rant nedover med bunnpanne mot girkasse). Den har kjørt 117 000km. Bare langkjøring . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 Du har sannsynligvis tett veivhusventilasjon. Denne bør byttes hver 150.000km. Det samme med tilhørende slanger. Det som skjer er at det bygger seg opp trykk i veivhuset og olje vil da lekke ut av vakumpumpa i bakkant av toppen. Oljen renner da ned på eksosrøret og forbrenner der. Min 318 brukte litt olje da jeg kjøpte den men jeg fant ut hva som gorde. Klarte å få til litt trekk veivhusventilasjon ved å tømme motorflush ned gjennom slangene og lot den godgjøre seg en stund før jeg startet opp. Etter dette så bruker den omtrent ikke olje. Har kjøpt inn komplett veivhus ventilasjon og skal bytte den nå før vinteren. Er litt jobb med dette. Tror de beregner 4-5 timer på merkeverksted. Jeg kjøpte også et lite repkit til vakumpumpa på ebay. http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-318i-N42-Engine-1166-7502656-LUK-Vacuum-Pump-Repair-Kit-Uprated-Seals-/161106733260?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2582b5a8cc Tenkte å ta dette samtidig. jonasnygrd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonasnygrd Skrevet September 30, 2013 Forfatter Share Skrevet September 30, 2013 mye mulig dette er problemet, bilen har 153.000 så er vell på tide, takk for hjelpa hvor mye kostet veivhusventilasjonen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet September 30, 2013 Share Skrevet September 30, 2013 GS har det du trenger. Kostet endel når man skulle ha slangene også. Pass også på å bestille ny o-ring til blokka der peilepinnerøret går igjennom. Jeg kjøpte orginaldeler på ebay. Husker ikke hva jeg betalte men sparte nok noen kroner, men send en mail først og be om å få cold climate version. Blir noen få kroner ekstra i forhold til den oppgitte prisen, men her i norge så er denne et must. jonasnygrd reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarT Skrevet Oktober 1, 2013 Share Skrevet Oktober 1, 2013 Tok (Bl.a) tennpluggene på en 2004 316 forleden og der så jeg heller ikke noen synlige lekkasjer, fra motorrom, men det lakk altså olje inn til en tennplugg, samt fant jeg mye oljegris på baksiden (rant nedover med bunnpanne mot girkasse). Den har kjørt 117 000km. Bare langkjøring . Har sett dette på min også. Skyldes dette veivhusventilasjon, eller er det annen årsak til at det kommer litt olje inn til ene pluggen samt at det er litt olje under ved gearkasse? Ingen synlig oljelekasje i motorrum. Har ikke (enda) noe unaturlig oljeforbruk utover at motor er kjørt 260 000km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Oktober 1, 2013 Share Skrevet Oktober 1, 2013 Mulig det på baksiden var veivhusventilasjonen, ja! Det med tennpluggen er hvert fall morken toppdekselpakning. Blir steinhard, tynnere og bøyer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarT Skrevet Oktober 2, 2013 Share Skrevet Oktober 2, 2013 Mulig det på baksiden var veivhusventilasjonen, ja! Det med tennpluggen er hvert fall morken toppdekselpakning. Blir steinhard, tynnere og bøyer seg. Oki, takker for avklaringen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DieselVegard Skrevet Oktober 29, 2013 Share Skrevet Oktober 29, 2013 GS har det du trenger. Kostet endel når man skulle ha slangene også. Pass også på å bestille ny o-ring til blokka der peilepinnerøret går igjennom. Jeg kjøpte orginaldeler på ebay. Husker ikke hva jeg betalte men sparte nok noen kroner, men send en mail først og be om å få cold climate version. Blir noen få kroner ekstra i forhold til den oppgitte prisen, men her i norge så er denne et must. Cold climate veivhusventilasjonsfilter? Min N42 lekker også olje. Har byttet toppdekselpakningen to ganger (vært nøye) og også vakuumpumpa. Kjenner ingen fukt under den. Hvor ellers lekker disse motorene olje? Noe havner definitivt på eksosen. Har dessverre ingen bukk, så litt vanskelig å komme til for å se.. (Drittmotor ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Oktober 29, 2013 Share Skrevet Oktober 29, 2013 Når du byttet toppdekselpakning, brukte du da ekstra pakningstoff i halvmånene på toppen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbjørn Skrevet Oktober 29, 2013 Share Skrevet Oktober 29, 2013 Cold climate veivhusventilasjonsfilter? Min N42 lekker også olje. Har byttet toppdekselpakningen to ganger (vært nøye) og også vakuumpumpa. Kjenner ingen fukt under den. Hvor ellers lekker disse motorene olje? Noe havner definitivt på eksosen. Har dessverre ingen bukk, så litt vanskelig å komme til for å se.. (Drittmotor ) Her er litt info: http://bimmers.no/topic/772506-bytting-av-veivhus-ventilasjon-n42-maskin/ Hvis du er helt sikker på at du får olje på eksosrøret ved siden av motoren så er det også helt sikkert lekkasje av olje fra motoren på siden eller i bakkant der. At motoren i tillegg bruker noe olje er jo absolutt en mulighet. Men hvis veivhusventilasjonen er tett, eller at ventilen i selve "hjertet" (ja det ser nesten ut som et hjerte) ikke virker, så vil det bygge seg opp trykk i veivhuset som igjen vil medføre både lekkasjer og økt forbruk via ventiltetninger og stempelringer. Jeg byttet komplett veivhus ventilasjon med alle tilhørende slanger,samt o-ringer på peilerør. Kjøpte også ny peilepinne med nye o-ringer. I tillegg så byttet jeg O-ringen i vakumpumpa, samt o-ringen mellom vakumpumpe og topp. Før jeg byttet dette så brukte motoren fra maks til min på peilepinnen i løpet av nesten 5000km. Da hadde jeg en liten lekkasje fra vakumpumpa, nede ved bunnpanna, samt svetting fra, ny oljepåfyllingstopp og vanosventiler i forkant av toppen. Ved å kombinere motorflush, blåse med trykkluft gjennom slanger til veivhusventilasjon og peilerør så klarte jeg å få litt virk av veivhusventilasjonen og oljeforbruket ble merkbart mindre. Lekksjen fra vakumpumpa forsvant helt. Mener å huske jeg brukte Castrol LL04 0W-40 da jeg byttet olje og filter etter flushing. Jeg kjøpte denne bilen rett før dette. Etter at jeg så byttet ovennevnte deler så fylte jeg opp til maks på peilepinnen, noterte dato og kmstand. Så skal jeg nå følge med om forbruket har gått mere ned. Gjør det ikke det så vurderer jeg å gå for en 5W olje ved neste skift. Da er jeg forhåpentligvis på et forbruk som man kan forvente på en slik bil med 176.000 km på telleren Vet ikke om jeg vil kalle motoren for dritt, men det var nok ikke BMW's lyseste øyeblikk da de konstruerte denne. Svakhetene er etter min mening antall sensorer og tilgjengelighet av sensorene montert på blokka under innsuget. Dette gjelder også konstruksjon og plassering av veivhusventilasjon som i tillegg medfører behovet for separat vakumpumpe. VVT systemet med sine armer, fjærer og stillmotor er jo også et kapittel for seg. Noe av grunnen til separat vakumpumpe ligger også her grunnet lite vakum ved lavt turtall og pådrag. Min mening er at dette er absolutt ikke en motor der man kan slurve eller kjøre 30.000 km på et oljeskift. Jeg er ingen ekspert på hverken disse motorene eller noen andre bilmotorer, men ingen kan overbevise meg om at det er ok å kjøre 30.000km på et oljeskift der kanskje 50-70% av dette er småkjøring. Typisk på N42 motorene er at det bygger seg opp kondens under toppdeksel, fylletopp og peilepinne ved mye småkjøring. Dette blir man ikke kvitt uten en skikkelig langtur og at veivhusventilasjonen virker som den skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå