Gå til innhold

Plassering av løftebukk


GSS
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvor jeg bør plassere bukken i lengderetningen i garasjen for å passe flest mulig behov/biler.

 

For mest mulig riktig vektfordeling, tenker jeg at de fleste personbiler må ha søyla ca midt på eller litt foran midten. Noen kommentarer på dette før jeg planter den gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tosøyler. Jeg har heller ikke tenkt spesielt på plassen rundt da jeg har brukt det før ettersom plassen har vært veldig god. Å få opp døra er en fordel, men jeg synes det er viktigere med riktig vektfordeling. Den er ikke mer i bruk enn at bilen kan dyttes de siste cm om døra går i søyla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sakseløfter da den stort sett løfter i kanalene. Og minst en av bilene som skal løftes må løftes på spesielle punkter, som jeg er usikker på om en sakseløfter dekker.

Også vil jeg ikke kjøre over sakseløfteren hver gang jeg skal ut/inn med bilen.

Men begge typene er vurdert, og 2-søyleren vant med knapp margin. Og den står allerede i garasjen, men er ikke boltet fast enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skyter inn et spørsmål her.

 

Skal snart bolte fast løftebukken i garasjen,og lurer på hvilke bolter jeg bør bruke?  Både dimensjon og type?

Skruehullene i labbene på bukken er 20mm i diameter. Husker ikke tykkelsen på betongen,men vi la inn 2 m2 dobbel tykkelse med betong ved hver fot til bukken.

 

Bukken det er snakk om er en 3,5t tosøylet topprammebukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte M20 slaganker på min 6stk på hver søyle. Tror de var 80-85mm dype, står som fjell.+ om du tar vekk bukken så har du ingenting som stikker opp av gulvet :)

Brukte du de som fulgte med techliften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakseløften løfter jo der du plasserer klossene. Jeg skal ihvertfall ha det selv.

Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk

Må være upraktisk med en sakseløfter? Med mindre man kun skal bedrive polering, karosseriarbeid osv.

På jobb har vi fem 2-søylere og alle er plassert slik at man akkurat passerer med speilet og får opp døra rundt 2 hakk på dørstopperen. Er sjeldent noe problem å komme seg ut og inn av bilene når den står på bukk. Stenhøj alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimums krav til å montere to søylet løftebukk på betong gulv er 20 cm+++. Hvis ikke små det bygges opp med stål klosser. Dette vet jeg fordi jeg selv har støpt gulvet på nytt på mitt verksted. Jeg hadde bare 15 cm tykt gulv. Bestilte fra Wurth, kommer over nyåret å monterer og kalibrerer. De ville ikke montere før jeg gjorde noe med gulvet. Så fikk min kompis som er mur mester til å støpe på nytt. Wurth sa at det var ikke noe problem å montere det på både 10 og 15 cm. Men det var ikke å anbefale, både med tanke på sikkerhet og hvis det skulle skjedd ett uhell, så sjekker forsikringsselskapet det opp. Jeg gjorde som de sa bare jeg, ville ha alt på stell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimums krav til å montere to søylet løftebukk på betong gulv er 20 cm+++. Hvis ikke små det bygges opp med stål klosser. Dette vet jeg fordi jeg selv har støpt gulvet på nytt på mitt verksted. Jeg hadde bare 15 cm tykt gulv. Bestilte fra Wurth, kommer over nyåret å monterer og kalibrerer. De ville ikke montere før jeg gjorde noe med gulvet. Så fikk min kompis som er mur mester til å støpe på nytt. Wurth sa at det var ikke noe problem å montere det på både 10 og 15 cm. Men det var ikke å anbefale, både med tanke på sikkerhet og hvis det skulle skjedd ett uhell, så sjekker forsikringsselskapet det opp. Jeg gjorde som de sa bare jeg, ville ha alt på stell :)

 

 

det spørs vell og på bukken hvor mye den tåler og hvor stor bånnplate den har, type betong etc, fasiten står i bruksanvisningen til den aktuelle bukken

 

jeg støpte ny såle til min garasje på da 15cm tykkelse b30 med plastfiber-armering

 

festet bukken med 4x m16 eller m20 ekspansjonsbolter på hver søyle

 

undersøkte litt før jeg støpte og 15cm skulle være nok

 

men nå har jeg og ikke så høy takhøyde, så får ikke bil opp mer enn 130-140cm under bilen, og tyngste bilen jeg har løftet er en e38 på 1,9tonn ca, men da ikke så høyt.

 

nå går min bukk og opp på loftet pga høyden, så skulle betongen svikte etterhvert så stopper den nok opp i takstolene,

 

evnt så drar den med seg hele garasjen ned hehe :P

 

er ivaffall ikke antydning til sprekker e-l rundt bukken, og har hatt bil i den over flere uker i strekk på høyeste setting.

 

normalt sett har jeg bare en bil på 1100kg der, og bukken tåler 2500kg, så jeg er ikke nervøs for at betongen skal svikte eller noe ivaffall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Står på farta til å kjøpe bolter til bukken nå.

 

Vil disse boltene her være bra nok til en 3tonns tosøyler?

http://biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Skrue-og-Bolt/Varmforsinket-galvanisert/Ekspansjonsbolt-199230/

 

Gulver er 15-17cm tykt og jeg tenkte å bruke M16 bolter.  Det blir da 7 bolter pr søyle.

 

Snakket med en kar,han mente jeg burde kjøpe et annet sted,men er disse fra Biltema like gode som  oe annet kjøper jeg likegodt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...