Gå til innhold

bakluke problem e39 touring


eastsider
 Share

Anbefalte innlegg

Dempere står innover i taket, festet helt i toppen av bakluka.

Slettes ikke uvanlig at disse går i stykker/blir sliten over tid. Skifte alle sammen så er du good to go!

Det er 4 stk totalt.

Del nr 12

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/520d-M47/LHD/M/2001/may/browse/bodywork/single_components_for_trunk_lid/

Og del nr 2

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/520d-M47/LHD/M/2001/may/browse/bodywork/trunk_lid_rear_window/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempere står innover i taket, festet helt i toppen av bakluka.

Slettes ikke uvanlig at disse går i stykker/blir sliten over tid. Skifte alle sammen så er du good to go!

Det er 4 stk totalt.

Del nr 12

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/520d-M47/LHD/M/2001/may/browse/bodywork/single_components_for_trunk_lid/

Og del nr 2

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/520d-M47/LHD/M/2001/may/browse/bodywork/trunk_lid_rear_window/

Tusen takk for god hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si det at ikke kjøp uoriginale dempere, da de er drit. Kjøp OEM fra BMW.

 

Pluss at du trenger noe langt og tynt for å få av demperene inne i bilen oppe i taket. Jeg brukte et langt rør som jeg trædde innpå demper.

Vet at noen bruker også et langt skrujern, men pass på så du ikke lager bulk i metallet ute ved åpningen til taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Bytta disse på min for ikke lenge siden. Luka sto av seg selv men var veldig tung og opne. Om jeg opna vinduet, og opna luka etterpå sto ikke selve luka av seg selv. :P

 

Du må først fjerne dekselene over hengslene til både vindu og luke. Det er disse dekselene som virkelig gjør denne jobben til en dritt jobb. Det og bytte demperene syns jeg var enkelt som snus og gjort på en halvtime (etter deksla på hengslene var demontert)

Jeg kjøpte et "brytjern" sett på biltema, av denne typen, brukte det lengste til og stikke inni hullet og vippe av kulen.

 

Mener jeg demonterte først den tynne demperen til glassluka, deretter tok jeg av den største, monterte den største deretter den minste. Du må først poppe av kula, før du løser pinnen på hengsla, lettere og bedre kontroll på demperen når den hopper av. Greit og ha litt plass og rote på inni der. Når jeg monterte den største monterte jeg den fast i henglset, deretter løftet jeg den opp på kula til jeg kjente at den lå på rett plass, så tok jeg brytejernet over demperen, førte den så langt inn at du kjenner jernet detter ned av demperen og ned på "kulehodet" (kjenner konturene av kulehodet når du flytter på jernet) så la jeg jernet opp i kanten i taket (der er en kraftig kant rundt hele opningen) og pressa oppover, plopp sa det og kula var på plass. :)

På den tynne demperen brukte jeg som Otis sier, et langt tynt rør, som hadde pittelitt større innvendig dia en den ytre dia på demper, slik den passa perfekt inni, skudde den så langt inn at kula og ca 2 cm av demperen stakk ut før røret, satte en tape på enden og førte røret inn (målte opp lengda på den første og merka på røret slik jeg viste ca hvor langt inn den skulle på den andre), når jeg merka kula var på plass, pressa jeg røret mot kanten på taket og popp, der var den. Så skudde jeg røret lenger inn slik at tapen ble revet av demperen så var det bare og dra ut røret igjen. :)

 

 

Skulle vel fått på plass den minste demperen uten rør også ved og feste den først på hengslet så den holdt rett avstand hele tiden, og bare løftet den på kula. :)

Så er det bare og gle seg til plasten på hengsla, faen det er no j**** dritt! Men hold ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...