Gå til innhold

03 E46 automatproblemer - med video !


downshift
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 03 E46 320d med automat. Har merket at den noen ganger vibererer / bråker når den skal bytte gir rundt 1500rpm. Det er akkurat samme lyden som om man kjører over midtstripen på veien eller på hardskulderen på motorveien. Det virker som problemet kun er aktivt under 2000 rpm, så fra 1300 - 1700. Mest på 1500 som jeg har merket. Skjer alltid i lav hastighet (30-70). Men problemet er ikke ALLTID der, de fleste gangene girer den normalt. Som regel kun 1-2 ganger per kjøretur.

 

Noen som vet hva dette kan være? Har hørt mye skummelt om converteren i kassen. Noen har også tipset meg om hardykoblingen. Den skal jeg undersøke i helgen.

 

Spørsmålet mitt er: Ville dere prøvd å flushe girkassa, montere nytt filter / bytta olje og bunnpakning?

Eller vil dette være håpløst mtp problemet?

 

Ellers fungerer girkassa utmerket.

 

Setter stor pris på tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var noen her inne som hadde fått tak i fra Tyskland for 4k. (Ny)

Verkstedspriser tør jeg ikke tenke på. Hehe.

Så kan du benytte anledningen til å bygge om til manuell (hvis det er converter som er gåen og du vil ha manuell)

De er jo ikke akkurat dyre, brukt. Og liiitt billigere og enklere å vedlikeholde og reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den samme lyden du beskriver i min 530Dat. Tror ganske sikkert det er converter ja pga det forsvinner når girkassen går i lock-up. Har ikke gjort noe mer med det pga jeg skal snart ha girkasse til overhaling og forsterkning så da blir converter bytta uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, 4000 for en ny converter er ikke så ille som jeg trodde. Hvor sitter egentlig converteren i girkassen? 

 

Vet ikke helt om jeg skal bygge om til manuell, men det kan være et alternativ hvis det blir skyhøye priser mtp ny converter. 

 

Jeg får høre med noen verksteder hva de skal ha eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat som er mekaniker mente det kunne være eksosen som vibererte, men jeg kan ikke helt forstå dette da noen ganger skjer ikke viberasjonen på turtallet jeg har nevnt over. Det skjer bare " noen ganger" at den vibererer, så hvordan kan det da være eksosvib? 

 

Hvor mye tror total ombygging til manuell vil koste? Hvis jeg kjøper en brukt kasse og gjør jobben selv? Trenger vel pedalboks og komplett girkasse. Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo være greit å sjekke om eksosen gnager et sted innimellom.

Ville ikke byttet før det var fastslått at converter er røket av verksted eller andre med tilsvarende kompetanse.

Flere med røket (torque) converter som tror at det er motorfester, eksos osv.

I noen tilfeller er det sikkert det, så det kan du jo sjekke selv før du sender den videre til andre.

Men jeg er med på logikken din mtp eksos. Høres rart ut, men vet jo ikke sikkert før man ser.

De "torque converter" jeg så til BMW, på ebay, lå stort sett til 4-5k. Virker som alle er "rebuilt".

da kan du jo tenke deg prisen på de Norge, og ikke minst ny i Norge.

Angående ombygging til manuell.

I clutch kit får du hvert fall med utløserlager og trykkplate.

Så må noe master og slavesylinder kobles til clutch.

Pedalboks, svinghjul og selvfølgelig manuell kasse.

Kanskje forskjellig lengde på kassene, så da må du ha en mellomaksel.

Hmm. Føler jeg har glemt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosen vil vell heller vibrere ved mye lavere rpm? Virker uansett usannsynlig...

Ligner ikke på problemene jeg hadde, utenom at jeg hadde slike vibrasjoner som du nevner ett par ganger...

Klart, automatkassa er i bunn og grunn ett hydraulikksystem, der olja mister sin effekt etter en tid, så det er jo mulig en god varmflush kan fungere.. Om jeg personlig hadde brukt over 4k på flush når kassa er såpass dårlig, tviler jeg på...

 

Det ingen har foreslått til nå, er vell å montere ny automatkasse? Jeg hadde tilbud om en til 2k for en stund siden. Skulle være velfungerende, så det er absolutt ikke ett dumt alternativ... Bytte automatkasse er heller ikke den største jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 320da'en jeg hadde, gnagde eksosen litt, midt under bilen.

Det hadde blitt skjært opp og sveist sammen igjen skjevt og litt kortere enn det skulle være.

Det som skjedde da, var at det skrapte, vibrerte og virket som motoren var gått til helvete, HVIS jeg kjørte fortere enn 70km/t, eller akselererte kjapt. alt under gikk bra. Veldig merkelig. Men mye rart kan skje! Hehe

Ja, du kan egentlig like greit kjøpe en brukt automatkasse der converter følger med og er montert, så håpe at det holder en stund. :)

Tror det blir absolutt billigste løsning, men mest sannsynlig den minst holdbare. Vet jo aldri. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for meg virker eksos helt uaktuelt mtp problemet. Hvorfor ikke viberere på alle girskift, men kun noen? Neppe eksos. 

Tror nok ny girkasse er det eneste alternativet ja, med converter og hele pakka. Hvor mye bør en 320d automatkasse i god stand koste? 5000 ? 

 

Hva tror folk om å levere bilen på verksted for diagnose? Kan be verkstedet bruke 1 time på å finne ut mer om problemet og evnt løsning. 

Ingen varsellamper i dash, men kanskje hjernen har noen feilmeldinger likevell pga dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...