Gå til innhold

F11, Active Cruise Control eller Head-Up Display?


BMV
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.
Vurderer kjøp av ny F11 520d xDrive.
For å holde budsjettet har jeg bla. valget mellom Active Cruise Control (ca 17000 kr) og Head-Up Display (ca 15000 kr).
Hva ville du valgt?
Hvordan fungerer HUD med solbriller på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler og hvis jeg måtte valgt bort en av de så hadde jeg nok valgt bort HUD. Utrolig kult og nyttig, men jeg er ennå mer glad i ACC'en.

 

Og HUD'en fungerer akkurat like fint med solbriller som uten. Både lysstyrken og høyden samt info som presenteres kan justeres via iDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har ingen erfaring med Active cuise control, men har HUD, og denne er helt topp, skal ikke ha BMW uten dette igjenn. Når det kommer til HUD og solbriller så fungerer det utmerket så sant du ikke har solbriller med progressive glass i, da syner den nesten ikke pga. at progressive glass fjerner refleksjoner.

 

mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUDen fungerer ikke "like fint" med solbriller, det kommer veldig ann på solbrillene.

Jeg hadde Ray-Bans aviators med blått glass, der så man det ikke. Nå har jeg Ray-Ban clubmaster med grønt, og de ser jeg huden med. (Vet ikke hvorfor det var slik - ingen av de er progressive)

Om spørsmålet, så kommer det egentlig ann på hvor du bor og hvor du kjører, om det er nyttig i det hele tatt, man burde vurdere utstyr utifra egen nytte. HUD i mine øyne er alltid nyttig, mens ACC ser jeg på som en "unødvendig luksusting" (sett fra mitt behov) og ville selv valgt HUD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor slik til at jeg ikke har behov for noe av dette utstyret som du nevner, skal du ha ACC så må du kjøre mye på motorvei. HUD er litt gimik, men her også må du kjøre mye på motorvei for å ha glede av dette. Bor du slik til at du kjører 90 % på normale norske veien så mener jeg at dette utstyret er bortkastet penger, heller bruk dette på noe sikkerhetsmessig ting som lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor slik til at jeg ikke har behov for noe av dette utstyret som du nevner, skal du ha ACC så må du kjøre mye på motorvei. HUD er litt gimik, men her også må du kjøre mye på motorvei for å ha glede av dette. Bor du slik til at du kjører 90 % på normale norske veien så mener jeg at dette utstyret er bortkastet penger, heller bruk dette på noe sikkerhetsmessig ting som lys.

Enig med deg. (Jeg må kutte på totalen, ser jeg, og da ryker HUD og ACC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har HUD og har kjørt en del bil med både HUD og aktiv cruisecontrol. Som det nevnes ville jeg kjørt mye på motorvei eller større veier med tett trafikk. HUD gir nytte på alle type veier. Slippe å flytte blikket ned på instrumentene for å ha overblikk er jo gunstigere jo mer svingete veier. Om jeg hadde betalt ekstra for det ved ny bil vet jeg ikke (men antakelig), men jeg er veldig glad jeg har det. Fungerer helt fint, også med solbriller. Bor i innlandet og kjører mye svingete småveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å diskutere dette da vi har forskjellig ståsted. Jeg er selvfølgelig ikke imot HUD eller ACC, poenget er egentlig hvor mye bruk for dette har man egentlig... Jeg kjører mye på motorvei i Tyskland og da er det et "must", men min påstand er at kjører man mye på småe veier og nesten bare til butikken så må du innrømme at dette utstyret er bortkastet penger. Går man i dybden på hva men egentlig har bruk for så er det ikke mye vi trenger, dvs det beste blir "nice to have" og da blir det opp til den enklete å finne ut hva man vil legge penger i. En av utsyret jeg overhode ikke vil bruke penger på er soltak.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har begge deler, og skulle jeg velge bort noe ville jeg valgt bort HUD. Min erfaring er at HUD er vanskelig å se når man bruker solbriller som har polariserte glass.

Aktiv Cruise Control med stop&Go synes jeg er meget bra, bruker det også når jeg ligger i kø. da følger bilen hastigheten til køen, og hvis køen stopper følger blien etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det har blitt sagt tidligere her så kommer det selvsagt mye ann på hvordan man til vanlig bruker bilen.

Det eneste jeg kan bidra med er mine egne erfaringer da jeg har begge deler.

 

Jeg føler faktisk ikke at ACC kun er nyttig på motorveien. Jeg kjører omtrent 1,5 mil hver vei til jobb hver dag og som i mange andre byer så er det et par punkter hvor det alltid er kø. Her er ACC'en helt nydlig å kjøre med da bilen bremser ned, stopper og setter igang igjen når køen beveger seg. Selvsagt kan man kalle det latskap å ikke gidde å holde bremsen nede og flytte beinet til gassen når køen beveger seg, men sånn er det nå engang med en slik bil. Det meste av luksus-utstyret på en slik bil kan man fint klare seg uten... det er bare ekstra deilig når det først er der ;)

 

Jeg vil utvilsomt ha både HUD og ACC på min neste 5'er også, men skulle jeg være nødt for å velge bort en av de så står jeg ved at jeg hadde droppet HUD.

 

Igjen... dette er bare mine meninger utifra mitt kjøremønster.

 

Lykke til uansett hva du velger i bestillingen din. Du får uansett en fantastisk kjøremaskin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har slått fra meg ACC da jeg vil kjøre bilen selv, på en måte, selv om det sikkert er kjekt å hvile føttene helt av og til under lengre etapper.

Men jeg er i tvil om HUD er verdt 13740,- (jeg har valgt utøket innhold (6WA) til 1660 fra før av, og dette er "gratis" med HUD).
Men så tror jeg at den infoen som vises i HUD også kan vises i skjermen mellom speedometer og turteller (6WA), og da er infoen i allefall synlig i samme retning som veien  likevel (i motsetning til å måtte se på iDrive-/infotainment-skjermen), selv om man må gløtte litt ned.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...