Gå til innhold

Amatørbygg endelig vedtatt, og retningslinjer gitt ut. Gjeldende fra 1.1.2014.


Jan E-28
 Share

Anbefalte innlegg

Da var det endelig vedtatt at det vil fra 1.1.2014 være mulig å søke om å få bygge kjøretøy selv her i Norge.

ENDELIG! Gratulerer alle sammen (spesielt de med litt penger).

 

Reglene er basert på at det er et begrenset antall biler (50 stk amatørbygg og 50 stk byggesett) og motorsykler (65 stk amatørbygg og 65 stk byggesett) som det kan søkes bygget om i året. Biler må ferdigbygges på 5 år, motorsykler på 3 år. (kan søke om utsettelse)

 

-Det er ikke lov å basere bilen på karosseri fra allerede leverte og registrerte modeller. (biler eldre en 30 år er unntatt fra denne begrensningen)

-SFOOR gruppen til Vegvesenet vil få ansvar for oppfølging av prosjektene som blir bygget under denne forskriften.

-Max 270,2bhp/1000kg for bil.

-Kun benyttes til eget bruk.

-I starten er avgiften for å søke 6000 kr for bil. Dette innebærer registrering på bygger, oppstartkontroll, rammekontroll, ferdig kontroll, og sluttkontroll. Om ny eier tar over prosjektet vil en ny avgift bli innkrevet på den nye eieren.

-Opprinnelse på komponenter vil bli krevd på slik som: Hjuloppheng, interiør, styreorgan, sikkerhetskomponenter, bremser, og motorstyring/elektronikk. Motor, girkasse, ramme/karosseri må også registreres og svares for opprinnelse på.

-Ellers inneholder forskriften en hel bråte med referanser til punkter kjøretøyet må oppfylle ihht. Kjøretøyforskriften. Slik som støy, effekt, bremser, lys, vinduer, ventilasjon, klimaanlegg, hjul, speil, sikkerhetsbelter, stoler, klemsikring, dører, hengsler, støtabsorberende rattstamme, osv. osv. osv.

-Ved endring etter registrering gjelder de vanlige reglene hva angår ombygging, oppbygging, og reparasjon.

 

Mao denne nye regelen kan en ikke bruke på hverdagsbilen en ønsker å trimme, senke, style, osv. utover det som tidligere allerede var lov.

 

 

Det kan bli spennende å følge med på hva som eventuelt vil dukke opp i fremtiden på bilshow  \:D/

 

Glemte jeg forresten å nevne at kjøretøyet ansees som nytt, og svarer engangsavgift ihht. forskrift 19.mars 2001 nr.268 om engangsavgift på motorvogn... ](*,)  :blink:

 

Kunngjøring av forskrift her. (nfsok.no link)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme. Men rørbil med blyplate som underplate. Og så ha laget en carbonplate i samme dimmen, for utbytting dagen etter godkjenning... Kan fort bli en artig bil det :-P

 

Men hva slags motorkrav kommer egentlig ut av dette? Om f.eks. det inngår avgass osv, så er vel slikt som S14 uaktuelt?

Avgifter på 215hk,  800kg, og co2 som et kullkraftverk river sikkert godt i lommeboka  :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at det kom framskritt. Dette er første steg, og et ENORMT steg!!! 

Vær glad, dette er et SINNSYKT gjennombrudd fra et Stalin regime til noe som er "litt mer normalt".

 

Nå skal vi sette oss nye mål - nemlig å fjerne hk pr kilo og avgiftsberegnings modellen. Dette må bli nye kamper i fremtiden.

 

Med dagens teknologi er det fullt mulig å lage trafikksikre biler på under ett tonn og firesifret effekt med god trafikksikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...