fthomasmj Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Dette er en e39 530d 2000mod.. Det startet med at bilen begynte å jukse litt (på måte bremse litt opp/drivstoffproblemer?) dette ble bra hvis jeg holdt gassen inne,bilen sotet derimot veldig..etterhvert ble den verre og verre,men startet alltid fint når den var kald, mens den begynte å skape seg etter 5-10min,og daue.. Hvis jeg da hadde kjørt bilen i 10min og den stoppet, var det veldig vanskelig å få start på den..dagen etter/når den var kald startet den med en gang.. Til slutt ble det så vanskelig å få start på den at den så og si ikke startet når den var kald heller.. Hadde bilen inne på diagnose,her ble det ikke funnet noen feil... fikk tips om dyser, og testet disse,her ble det funnet stor intern lekkasje i dyse nr 6.. denne er skiftet, og bilen startet som et skudd..den fikk stå å svive et kvarter og alt så bra ut..så begynte det samme problemet/symptomene..bilen dauer når den blir varm, og starter med en gang når er kald. Har på nytt testet dysene, men alle ser bra ut, bilen soter heller ikke nevnerverdig nå. Railtrykket er testet og skal være bra.. Er det noen smarte hoder som klarer å fortelle meg hva dette skyldes? Kan det være noe med kaldstarter eller tempsensor? Eller en føler? Må dysen kodes inn på nytt? Bilen sviver så fint når den er kald..men med en gang den er varm og dauer, så kan jeg kinne i evigheter der den (kanskje) såvidt prøver å tenne en gang..... Håper på svar:)
fthomasmj Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Rettelse: railtrykket var konstant, og jeg forstod det slik at det skulle være iorden, men kan det evt ha seg slik at trykket er for lavt, og når den beg å bli varm så får den for mye/lite diesel? Eller kan den være så tilsotet visse plasser, at dette skaper problemer når den blir varm? tenker på noen av følerne/sensorene.... er ikke noen ekspert i det hele tatt, men prøver å tenke litt høyt hva som virker logisk for meg:)
Popza Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Kanskje ikke til så alt for mye hjelp; men kanskje en idé: Jeg hadde en gang en Renault Scenic da hadde jeg lignende problem. Umulig å starte hvis motor var varm(Måtte vente til den var kald før jeg kunne starte). Verksted fant ut at det var tempratur-sensor og kamaksel-sensor som var ødelagt. Kanskje det kan være noe slikt?
Otis Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Jeg ser i TIS at railtrykket skal være mindre enn 250 bar når du forsøker å starte motoren, men før den faktisk har startet. Og retur trykket skal være opptil 500 mbar. Om det kan hjelpe.
Rogeren Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Kamsensor er en vanlig synder, men da skal du ha feilkode. Dieselfilter, matepumpe? Går matepumpen? Ligger omtrent rett under rævva på føreren. sent by me, with Tapatalk 2
Alpejohn Skrevet November 15, 2013 Skrevet November 15, 2013 Jeg siterer TRF; Hvis matesida er i orden, gløding er i orden, sensorer er orden, har du antagelig en bil som blir verre å starte når varm, og umulig når det er skikkelig kaldt ute. Dette skyldes normalt for lavt trykk i railen (et absolutt minimum her er 250bar når starteren går). Dette kan skyldes flere ting, hovedpumpe, trykk sensor, trykk akkumulator, trykk/mengde reguleringsventil, men skyldes som oftest en defekt injektor som har “for stor indre lekkasje”, altså den lekker tilbake for mye diesel til returen. Det er ikke nødvendig å ta ut injektorene å teste dem i benk. De som jobber med det greier stort sett aldri å finne noe feil (skulle tro de ikke tester indre lekkasjen engang). De vil prøve å overbevise deg om at du trenger nye injektorer fordi sprayebildet er for dårlig, eller at du må ha diesel rens fordi det er for mye urenheter. Stort sett er det tull og pølsevev fordi de ikke vet bedre. Og klart bilen blir i orden med 6 nye injektorer (til den nette sum av 24k pluss arbeid). Å sjekke for for stor indre lekkasje er enkelt, og som oftest avdekker det problemet. Fra BMW dieselmotorer. Anbefaler og lese der, mye god info.
fthomasmj Skrevet November 20, 2013 Forfatter Skrevet November 20, 2013 Takker for gode forslag! Har etter at vi skiftet dysa, testet de andre dysene og dem skulle være iorden.. Etter dette skiftet vi veiv og kam akselsensor.. da startet bilen og virket ut til å være helt iorden, stod å sveiv en halvtime der vi også prøvde å kjøre bilen, alt så bra ut. Dagen etter så var den akkurat lik igjen, starter ikke, står bare å kinner.. får kanskje såvidt start på den, men så dauer den igjen.. virker ikke ut som temperatur ute har noen innvirkning.. mer litt tilfeldighet, som om den har dårlig kontakt eller noe..? Kanskje vi skal prøve det med trykk sensor / akkumulator / reguleringsventil.. hvor finner jeg disse? Mvh. Frank
Alpejohn Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 Hvor mange bar har du i matetrykk til HT pumpe da? Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
fthomasmj Skrevet November 20, 2013 Forfatter Skrevet November 20, 2013 Det aner jeg ikke, vet du hvordan jeg sjekker dette? det som er så merkelig er at den kan svive bortimot helt fint en dag og stå slik en halvtime, for så å ikke starte dagen etterpå.. riktignok har jeg ikke kunnet kjørt den noe spesielt, for når alt har sett ut til å virke bra, og jeg tar meg en kjøretur, så virker det ut som den bare kutter, og dauer.. da har jeg kanskje holdt den 20sek på 4000rpm, før den plutselig kutter.. (dette har jeg gjort for å prøve å "blåse den ren" etter at dysa hadde intern lekkasje og sotet sånn)..
Rogeren Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 Hvilke feilkoder har du? sent by me, with Tapatalk 2
fthomasmj Skrevet November 21, 2013 Forfatter Skrevet November 21, 2013 ifølge verkstedet som har tatt diagnose, så var alt iorden på den.. når jeg fikk start på bilen, og testet den på motorveien, kuttet den hele tiden, og da fikk jeg opp dieseleinspritsanlage eller noe i den duren..skal bety diesel-injektionssystem (som jeg merker av at den kutter) men vi tenkte det kunne være en sensor/føler e.l siden den kan svive fint en halvtime på tomgang, og også en stund på høyt turtall... (men kutter da etterhvert).....
bmw cab Skrevet November 21, 2013 Skrevet November 21, 2013 Jeg slet med det du beskriver på min 3.0da X5. Byttet 2 dyser ble bedre.Startet alltid når den var kald. Men på varm så måtte kinne LENGE,og da hostet og harket den. Måten jeg feilsøkte for å finne ut om den fikk nok diesel var å bruke tenningen. Vridde nøkkel til hakk 2 , hørte diesel pumpen pumpe.Gjorde dette 3-4 ganger før start, og da startet den med en gang, og bilen gikk nydlig på tomgang og gikk som normalt. Kom da på at diesel pumpen hadde pumpen såpass mye diesel frem at det var nok til å få start på bilen. Jeg byttet ut diesel filter og matepumpen. Volla, kvitt alle problemer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå