Gå til innhold

Xenon naerlys justert ned hos BMW ved service, naa altfor lavt!


Anterialis
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

hadde nylig min BMW e92 320D 2010 mod inne til service (60.000 km), og da jeg fikk bilen tilbake merket jeg umiddelbart at de hadde skrudd ned naerlysa. Naar jeg kjoerte i moerket, lyste de jo rett ned. Er det virkelig slik at mine lys var justert for hoeyt tidligere til tross for at ingen har "blinket" paa meg tidligere? 

 

 

Jeg har vaert hos BMW i ettertid. De justerte noe opp og det ble noe bedre, men jeg synes fremdeles de lyser lavere enn hos andre biler. Naar jeg kjoerer i 50 kmt, maa jeg svaert naerme bilen foran foer lyset starter klatre opp paa bilen foran. Hos andre biler ser jeg jo at de lyser rett inn i skiltplata uten aa ligge for naerme (tilsvarende biler mtp. hoeyde fra bakken opp til lysa). 

 

Er det jeg som syter? 

Er det en maate for meg aa finne ut selv om lysa er justert ned for mye uten aa stikke tilbake til bmw eller et annet verksted?

 

Paa forhaand takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette.

§ 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

NÆRLYS 2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):
a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. :cool: eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
B) Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
2.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover.
2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig.
2.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset.
2.5 Avstanden mellom innerste kant av de lysende flatene på lyktene skal være 60 cm eller mer.
2.6 Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.
2.7 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent.
2.8 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos: Men dette avhenger vel av høyden (bakke - frontlys) på lysa? Altså om lysa er 1 m opp fra bakkenivå, vil de vel ikke lyse 1,1 m opp på en vegg, da må jo lysa lyse oppover...

 

Er vel sånn at lysa skal lyse nedover med x % pr meter, men altså minimun 40 m bortover.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre her med bmw-xenon på nærlys (originalt) lagt merke til om lyset klatrer oppover på bilen foran i 50-zona? Normal avstand, altså ca. 2-3 sekunder avstand mellom bilene... 

 

Noen som jobber på et verksted i nærheten av Hamar som kan tilby seg å meget kjappt kikke på lysa mine med instrument for å se om de er riktig innstilt? :P  Regner ikke med det tar mange sekundene??

 

EDIT: Er det enkelt å justere lyshøyden selv? Risikerer en å få feilmeldinger om man gjør dette feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme etter justering av lys på merkeverksted. Virker som at "riktig" justering blir for lavt. Men det er ofte en enkel sak og justere disse selv. Ta med verktøy og kjør til en øde vei uten gatelys. Der kan du justere høyden til det du mener er riktig. Er ofte to skruver på hver lykt. En for høyde og den andre for sidejustering. På E39 var det umbrako skruver.

Du vil ikke få noen feilkoder ved justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ville først sjekket at høydejusteringen på lysa virker. (Du hadde org. Xenon ja?).

Når denne slutter og virke vil lysa lyse rett ned. Det kan være gåen sensorer, armen mellom sensorer og ubderstell som har hoppet av ++.

Om du parkerer bilen et stykke fra en vegg og går bak og står på hengerfestet eller legger vekt på baken, så skal lysa justere seg ned med en gang, og opp igjen når du letter av vekta.

Vis de ikke gjør det er systenet deaktivert.

Ville uansett klaget på verkstedet, for lysa skal jo ikke være sånn! Ville fått dem til og testa høydejusteringen på lysa. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

Når jeg starter opp bilen, går lysa opp og ned. Er dette en indikasjon på at alt fungerer som det skal? Er rimelig sikker på at det fungerer da jeg synes lysa går opp og ned feks. ved kjøring over fartsdumpler, men kan jo sjekke dette på måten du beskriver over =) 

 

Jeg har klaget på BMW to ganger. Første gang jeg fikk bilen tilbake, lyste det altså 17 m bortover, var skummelt å kjøre i mørket.. Jeg kom tilbake og klagde, de mente det var korrekt justert, men gikk med på å justere ørlite opp. Jeg syns det hjalp MYE for å kun være "ørliten" justering. Lyser nå kanskje 30 m  bortover. Mao. er det ikke skummelt å kjøre lenger, men jeg synes allikevel de lyser lavere enn andre biler der ute, samt. lavere enn hva det var pre-bmw service. 

 

Hva manuel justering av lys gjelder:

Vil feks én omdreining på hvert lys tilsvare samme opp-justering av begge lykter? Kan jeg mao. justere blindt vedt å skru likt på begge sider og se hvordan det blir når jeg kjører, for dermed å bare justere tilbake slik det var dersom jeg driter meg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og parkere paralellt med en lang vegg, sånn du får en lang strek bortover veggen, så justerer jeg slik at streken haller svaakt nedover til lenger frem den kommer, sånn at linja står nesten flatt. Jeg justerer da først den lykta som er nærmest veggen.

Så lyser jeg rett på veggen med grei avstand (10-20m), så justerer jeg andre lykta sånn de er like høye. Dette er lett og se. Da lyser dem ganske rett frem. Syns du det blir litt høyt, lyser du bare mot en vegg og justerer PITTELITT ned, er IKKE mye som skal til!

Du må nesten justere, test tur, justere, test tur.

Jeg har justert mange ganger før jeg ble fornøyd. :)

Ps:

Husk og vær sikker på at det er høyden du justerer og ikke sideveien. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon har jo sensor på ene bærearmen bak og motsatt bærearm forran som føler på vinkelen på bilen. Om du laster baki så bilen blir segen bak så oppdager sensorene dette og justerer lyset derretter slik at du ikke blender møtende trafikk etc.  Jeg tenker at du kan sjekke om disse sensorene står riktig og er tilkoblet. Er meget mulig at mekanikeren kan ha kommet borti de ved servicen, eller at de faktisk har glemt å feste en av de om det har vært skrudd løst ved service.  Vet at de må løse sensoren bak for å bytte blandt annet fjær eller støtdemper bak ihvertfall. Og om sensoren ikke er festet igjen etterpå så vil systemet tro at bilen er meget segen bak, og justere ned høyden på lyset så du ikke skal "blende" møtende trafikk.. If you catch my drift :)



*Redigert inn bilde*

 

Her er en sånn type sensor som jeg snakker om :)


post-74071-0-55335400-1384722129_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener Daniel80, og jeg skal høre med BMW om de har rota bak der. Men som sagt, var kun en Inspection service, så de har ikke skrudd på noen ting som helst, kun sjekket at alt er i orden (men fant tydeligvis ut at lysa var feil, så de har dem skrudd på). 

 

Hvilke skruer skal skrus på en E9x med bixenon (adaptive) for å justere opp/ned? Og hvilken retning for opp?

Takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bilde på nett:

DSC01006.jpg

Regner med skruen i midten er høydejusteringa?

2) Hva er den litt større skruen klokken 2 for skruen i midten? Den man kan skru på med hånda (uten verktøy)?

 

En annet bilde

DSC01008.jpg

 

Skruen med umbrako er vel korrekt skrue (?). Som over, hva er den litt større skruen rett ovenfor umbrakonøkkelen? På platået over, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...