Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute og kjørte i Bergen igår da det regnet på sitt verste. Møtte da på en "Innsjø" midt i veien, som jeg bestemte meg for å prøve å krysse. Bilen er veldig lav, og vannet var så dypt at hele frontfangeren var under vann. Bilen stoppet tvert, midt oppe i dette. Fikk trillet bilen på "land". Bilen sto stille i 2 timer før jeg prøvde å starte igjen, den startet opp i 2sek, men døde igjen. Da jeg prøvde igjen stå motoren dønn fast, starteren bare rapte og ingen reaksjon. 

Er det noe mer håp for denne motoren? Hva kan jeg gjøre isåfall?

Bilen er en: 320d M47d20

Skrevet

Å leke båt med moderne biler går somregel ALDRI bra...

Vanskelig å si hva som har skjedd, men jeg vil tru det er kommet vann inn i elektronikken/styringseneheten til motoren. Nå ser jeg at du nevner at motoren står bom fast, det er også et tegn på at kanskje har motoren tatt inn vann gjennom innsuget og det er nesten det verste.

Anbefaler at du tar bilen inn i hus og begynner å se på hva som har skjedd, har motoren tatt inn vann så må du jobbe raskt med å få den i gang igjen ellers så vil den raskt ruste innvendig, dvs alt setter seg, har dette skjedd så er det bare å bytte motor. Har det kommet vann inn i styringsenheten til motoren så må dette også tørkes på et vis, men blir den bra igjen er noe uvist.

Har en del erfaring med påhengsmotorer som har vært under vann, her er minutter viktig, gjør rent og få det igang så hurtig som mulig for å få smurt opp alt igjen. Er det kommet vann inn i motoren så må også gammel olje ut så raskt som rå er.

Du har en stor jobb foran deg...

Skrevet

Hvordan vet du at vann har trekt inn i motor? Antar det er våt/skadet elektronikk. Motor var vel ikke helt under vann? Tenker typ at det fikk renne inn gjennom luftfilter/innsug o.l.

Akkurat i går var jeg glad for at jeg bare hadde M-sport senk. Skulle hente en mormor på Flesland og hadde ikke lest om alt vannet i avisen. Så ut som vanlig Bergensvær de første 15 minuttene av turen. Hehehe. Men skal innrømme jeg snek meg opp på fortauet til tider.

Kjørte E36 i en dam som var dypere enn jeg trodde, for noen år siden. Bilen kubbet kjapt og jeg trodde den var ødelagt, men etter tørk og lambdabytte, gikk den rent og pent igjen. Så ville tørket og prøvd igjen og så evt diagnose for å se hva som døde.men hbis du vet vann har trengt inn er det tiden som er vesentlig.

Edit: kom en før meg. :)

Skrevet

Hvordan vet du at vann har trekt inn i motor? Antar det er våt/skadet elektronikk. Motor var vel ikke helt under vann? Tenker typ at det fikk renne inn gjennom luftfilter/innsug o.l.

Akkurat i går var jeg glad for at jeg bare hadde M-sport senk. Skulle hente en mormor på Flesland og hadde ikke lest om alt vannet i avisen. Så ut som vanlig Bergensvær de første 15 minuttene av turen. Hehehe. Men skal innrømme jeg snek meg opp på fortauet til tider.

Kjørte E36 i en dam som var dypere enn jeg trodde, for noen år siden. Bilen kubbet kjapt og jeg trodde den var ødelagt, men etter tørk og lambdabytte, gikk den rent og pent igjen. Så ville tørket og prøvd igjen og så evt diagnose for å se hva som døde.men hbis du vet vann har trengt inn er det tiden som er vesentlig.

Edit: kom en før meg. :)

Ja var utrolig mye vann i fjøsangerveien, så litt bilder av flomen når jeg kom hjem. kunne se ut som det sto en BMW i vann på hvert bilde. :P Var faktisk en 7-series som stoppet nøyaktig på siden av meg, som ikke fikk start igjen heller :P

Er sikker på at bilen har fått inn vann pga, jeg fant vann i kanalen inn til luftfilter. og jeg har K&N innsatsfilter også, så er ingenting som stopper. 

virker nesten som jeg har fått et så stort trykk inne i sylindrene at motoren ikke greier å dra rundt. Er det f.eks mulig å ta ut glødeplugg for og få ut trykket? 

Dekker ikke kasko forsikring sånne ting? er jo på en måte naturskade dette her.

Skrevet

av med glødeplugger og se om motor kinner da.

om den kinner, så se om du får tørket opp nedi der og sett glødepluggene på igjen og start den

Skrevet

har du dratt inn vann kan du bytte motor desverre, hvis motor ikke drar rundt, så kan det tyde på at cyl er fulle av vann å da er det en latterlig stor sjagse for at du har bøyde råder desverre.

få bilen til et veksted å ta en diagnose først så evnt tømme cyl for vann så ta en komptest

Skrevet

Kan hende du bare har fått vannlås, dvs at sylindrene er fulle av vann:)

Da er det bare og tømme trykkrørene og sylinderne for vann, skifte olje og prøve og starte:)

Men drei motoren manuelt før du prøver og starte;)

• 4 weeks later...
Skrevet

Nei var ikke meg, kjører/kjørte sedan^^

Takk for gode tips. Men bilen er nå kondemnert pågrunn av bøyde råder som resultat av mye vann i sylindrene :sad:

Skrevet

er bilen kondemnert eller motorbytte?

Er kondemnert.Fordi Forsikringsselskapet ikke ville gi så mye om jeg ville beholde bilen. så jeg lar den gå. Hadde ikke tid eller plass om jeg skulle byttet motor selv uansett.

Skrevet

Nå tenker jeg veldig høyt, så ikke skyt meg. Men hvor dyp var innsjøen du havna oppi a??, kan vel umulig ha vært over 0,5m med vann der?. For kjerriga mi er fra Bergen, så jeg har kjørt mye der med masse vann/innsjø på veiene og tørt og fint føre, har kjørt der med lave biler og alt, har aldri vært problemer. Og jeg kjører bare BMW. Virker nesten som du ville at bilen skulle drukne, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...