Kekkonen Skrevet November 17, 2013 Share Skrevet November 17, 2013 Har en E39 med rest heat og sirkulasjonspumpe. Rest heat funksjonen fungerer som den skal når motoren er varm. Cluet er følgende: På lavt turtall (under 2500) gir varmeapperatet dårligere temp noe som selvsagt skyldes tregere sirkulasjon. Øker jeg turtallet til 3K eller over så brenner jeg nesten fingrene av meg når den står på 32 grader, Jeg har lest enkelte steder at sirkulasjonspumpa skal være med å gi bedre sirkulasjon til varmeregisteret på bla. tomgang noe som virker helt logisk. Problemet er nå følgende: På rest heat funksjon så får pumpa strøm. (så den funksjonen virker). Når motoren går får den IKKE strøm, eller rettere sagt 0.2 volt og er da ikke med å sirkulere vannet til varmeregisteret. Spørsmålet er følgende: SKAL denne pumpa være med å sirkulere kjølevannet når motoren går, eller er den KUN til rest heat funksjon når motoren ikke går? OM den skal sirkulere med motoren i gang, HVOR får den strøm ifra og HVA kan evnt gjøre at den ikke får strøm? Andre synsinger og meninger om annet enn hva jeg spør om trenger jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enge Skrevet November 20, 2013 Share Skrevet November 20, 2013 Sliter med det samme på min e39. hørte at pumpa skal gå når tenning er på, men min går ikke. har byttet ett par pumper (brukte) men den går fortsatt ikke. Skulle også hatt en løsning på dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 20, 2013 Share Skrevet November 20, 2013 Pumpa får strøm fra "heater and air condition modul", varierer litt alt etter motor (diesel/bensin osv), men ser ut til at det er der den er koblet til. Vanskelig og si eksakt uten og vite type motor og årsmod. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Pumpa skal gå når motor er i gang ja så du får full sirkulasjon når bilen går på lavt turtall(tomgang)får du mer varme når du presser motor så virker ikke pumpa som den skal,samme feil på min,får feilmelding på Aux waterpump med diagnose,skal gi en tilbakemelding hvis jeg bytter den.Skal være ufarlig for kjølesystemet om denne er defekt men kjekt å ha i orden vinterstid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Jeg har også feilkode på aux pumpe, men på min er der ikke noe pumpe under ventilene. Nå har jeg webasto vel og merke, mulig det er pumpa på denne som fungerer som aux pumpe da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Ja webasto bruker også denne pumpa,på noen modeller sitter den ikke under varmeventilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kekkonen Skrevet November 22, 2013 Forfatter Share Skrevet November 22, 2013 Har skjønt at det er veldig mye frem og tilbake ja. Nå har jeg lest ett annet sted etter at jeg postet dette at under utlufting hos bmw av kjølesystemet så "tvangskjøres" denne pumpa og at den IKKE går med tenninga på eller når motoren er i gang. Denne tråden fra bimmerfest gir meg inntrykk av at aux pumpa kun er til rest heat... ref: http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=5111044&postcount=12 Nå fant jeg også ut at pumpa mi ikke var frisk i siste ende alikevel og magnetventilen på venstresiden var veldig til og fra når jeg først fikk "stressa" kjølesystemet litt...så ny ligger nå på benken nede og blir montert i morra etter at jeg har fått trykktesta litt kjølesystem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vannslangen Skrevet November 17, 2017 Share Skrevet November 17, 2017 Gammel tråd, men kan noen forklare meg eksakt hvor denne pumpen sitter? Føler jeg har mekket på det meste på bilen men denne pumpen har jeg ikke funnet. Setter pris på svar. E39 523 touring '97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet November 17, 2017 Share Skrevet November 17, 2017 (endret) På min bil er den bak radiatoren helt nede på BILENS venstre side. Festet i plastkappa rundt vifta. Den starter med tenning på. Min bil er 525 fra 2001. Endret November 17, 2017 av orala Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 17, 2017 Share Skrevet November 17, 2017 On 22.11.2013 at 20.05, Kekkonen skrev: Har skjønt at det er veldig mye frem og tilbake ja. Nå har jeg lest ett annet sted etter at jeg postet dette at under utlufting hos bmw av kjølesystemet så "tvangskjøres" denne pumpa og at den IKKE går med tenninga på eller når motoren er i gang. Denne tråden fra bimmerfest gir meg inntrykk av at aux pumpa kun er til rest heat... ref: http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=5111044&postcount=12 Nå fant jeg også ut at pumpa mi ikke var frisk i siste ende alikevel og magnetventilen på venstresiden var veldig til og fra når jeg først fikk "stressa" kjølesystemet litt...så ny ligger nå på benken nede og blir montert i morra etter at jeg har fått trykktesta litt kjølesystem Denne pumpen brukes blant annet på første del av lufteprosessen på en E39 M52 motor som du antyderl. Varme på maks og vifte på minimum så åpnes ventilene fullt og pumpen er sterk nok til å gi god sirkulasjon gjennom blokken og rørsystemet. Deretter startes motoren for at termostat skal åpne osv....Pumpen er aktiv opp til en viss lavere fart for å hjelpe med sirkulasjonen når vannpumpa er i nedre del av pumpekurven/hastigheten så etter en viss fart kutter den ut, vet dessverre ikke hva den farten er programert til. Den er også aktiv når bilen står i ro som du sier. Problemet med dette systemet er ofte solenoidventilene som åpner og stenger, stemmene på disse kan sette seg fast. Slik du beskriver det høres det ut som en kortslutning når terminal 15 er aktiv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå