Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Klarte å fylle på litt mer enn anbefalt i kjølevæske tanken.

Lurer på om dette er farlig?

Også var det gult kjølevæske i tanken. Heldte i blått. Er dette farlig?

Skrevet

Hei

Klarte å fylle på litt mer enn anbefalt i kjølevæske tanken.

Lurer på om dette er farlig?

Også var det gult kjølevæske i tanken. Heldte i blått. Er dette farlig?

Hvis du synes du fylte for mye går det an å tømme den litt. Gult med blått er ikke farlig, så lenge det ikke kommer rødt i denne blandingen :)

Skrevet

Hei

Luften i ekspansjonstanken er der for at kjølevesken skal kunne utvide seg ved oppvarming, har du overfyldt maksmerket med "litt" så har det lite å bety, men det er jo enkelt å tappe av ned til maksmerket da.

 

Når det gjelder blanding av kjølevesketyper så er det mye og mange rare synspunkter på dette, men som en generell regel så skal ikke de forskjellige typene blandes, dette for at de er beregnet til forskjelleige motortyper (alu eller stål blokk). Men når det er sagt så skal alle kjøleveskene være blandbare, også rød og blå.

 

Etter min vurdering så trenger du ikke få panikk pga at du ha påfyldt litt blå væske på gul, men det ser sikkert ikke så flott ut. En annen regel er at frostvæsken skal byttes regelmessig ift bilfabrikantens anbefalinger, her anbefales det å følge type og lengde. 

Skrevet

har ingen peiling på når man skal stoppe å fylle på e36er. På e46en har man en pinne som stikker opp når det er fult. Det fant jeg ikke her :S.

Men man kan ihvertfall se kjølevæsken når man åpner tanken, og akkurat nå er den ganske nær toppen :S. Er dette farlig å kjøre rundt med? eller bør jeg tappe med en gang?

Skrevet

Ville nok ikke kjørt med for mye. Kan være for lite plass til veska å expandere. Da kan delervav systemet sprekke for å få plass.

Er vel en strek på siden av tanken med max og min merke.

Skrevet

Ville nok ikke kjørt med for mye. Kan være for lite plass til veska å expandere. Da kan delervav systemet sprekke for å få plass.

Er vel en strek på siden av tanken med max og min merke.

den var ikke særlig synlig spør du meg :P.

men takk for hjelpen! Skal tappe med en gang ;)

Skrevet

På min 728 med M52 motor var det heller ikke lett å se. Mye enklere på 740'n.

Expansjonstanken er somregel det som ryker om det blir for mye trykk i systemet.

Her er 740 måleren. Når den røde pinnen ligger jevnt met toppen av hullet er det riktig nivå.. Her er det altså for mye.

post-49693-0-43844300-1384878904_thumb.j

Skrevet

Har du prøvd dette eller gjetter du? Min gjore ikke det.

Leste faktisk rundt på ulike forumer nå nettopp. Mange sier at den kaster ut det som er til overs. Men nå vet ikke jeg om BMW biler gjør slikt.

 

Har ikke den pinnen du viste forresten. på e36 står det Kald/Cold (Jævlig dårlig!). Det gjør det ihvertfall på 94 modellen min.

 

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ut væsken. Sugerør er nok ikke særlig lurt :P Tror neppe kjølevæske er sunt for helsen ;).

Skrevet

Leste faktisk rundt på ulike forumer nå nettopp. Mange sier at den kaster ut det som er til overs. Men nå vet ikke jeg om BMW biler gjør slikt.

 

Har ikke den pinnen du viste forresten. på e36 står det Kald/Cold (Jævlig dårlig!). Det gjør det ihvertfall på 94 modellen min.

 

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ut væsken. Sugerør er nok ikke særlig lurt :P Tror neppe kjølevæske er sunt for helsen ;).

 

Sugerør funker ganske fint det, blir som og boble bensin :P Ekke sunt det heller, blir bare litt uggen i magen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...