chrisen Skrevet November 19, 2013 Skrevet November 19, 2013 Hei! Har lurt på å bytte ut instrumentene i min 2011 f10 med den sorten som har sotet glass foran viserene. Sett på ett par brukte på ebay til ok priser. Men lurer på hvordan det blir med visning av km-stand? Vil fortsatt bilens km-stand vises eller vil donor bilens km-stand fortsatt stå i displayet? I såfall er det litt dumt med tanke på videresalg. Noen som har byttet instrumentpanel på nyere bmw som vet?
awt Skrevet November 19, 2013 Skrevet November 19, 2013 Det er langt fra rett frem å bytte speedometer. På "e-biler" må du bl.a. fjerne en chip, slette alt på denne og lodde den tilbake igjen, i tillegg til endel koding. Jeg vil tro det er noe lignende, om ikke enda mer avansert på "F-biler".
chrisen Skrevet November 19, 2013 Forfatter Skrevet November 19, 2013 http://www.ebay.com/itm/BMW-F01-F02-730d-740d-F06-F10-520d-530d-F13-640d-INSTRUMENTENKOMBI-CLUSTER-HUD-/151091719226?pt=DE_Autoteile&hash=item232dc4ac3a
chrisen Skrevet November 19, 2013 Forfatter Skrevet November 19, 2013 Gjordet det engang på en e46 og det var det plug and play, men husker ikke hva som skjedde med km-stand. I annonsen over skriver selger at innstrumen er kjørt ca 26000. Hvis det ligger lagret i display og ikke i bilen er det jo fryktelig lett å svindle eller bli svindlet..
awt Skrevet November 19, 2013 Skrevet November 19, 2013 Det jeg skrev gjelder nyere e-biler, altså e90, e60 osv. Du må gjøre det samme på F-biler. You need to blank the VIN an Mileage in EEPROM with an EEPROM Programmer like an R270, then you can write new VIN to it with E-Sys, and it will take the actual mileage from car.Be damn sure to check mileage on bench first and verify it is zero, or at least less than the car it is going into, as sometimes the R270 will show zero miles like it was cleared when it really is not, and you do not want higher mileage form Kombi being pushed out to the car.If you remove the EEPROM from PCB and blank it, you should have no problems, but if you blank it in circuit, the mileage may not blank properly. Står mer her: http://www.bmwcoding.com/showthread.php?8047-Retrofitting-used-cluster
chrisen Skrevet November 19, 2013 Forfatter Skrevet November 19, 2013 Akkurat ja. Men dersom en bare hadde satt ett nytt inn, ville det fungert som normalt bare med feile tall? Eller ville det ikke virket i det heletatt?
chrisen Skrevet November 20, 2013 Forfatter Skrevet November 20, 2013 Ingen som har en teori på dette? Er det bare plug and play for å få det til å virke, men for de rette tall så må det koding ect til?
Saltkjelen Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 Grunnen til at dette skal kodes er for at den skal linkes til bilens chassinummer (utstyrsnivå og kilometerstand). Instrumentpanelet i bilen den kommer fra kan ha et helt annet utstyrsnivå og funksjoner enn du allerede har og dette vil klusses med i form av at funksjoner ikke vil fungere og vice versa dersom det ikke kodes. Sentrale opplysninger om bilen din ligger allerede lagret i instrumentpanelet og dette må videreføres over på det nye. På bakgrunn av dette er ikke instrumentpanelet plug and play (selv om det kanskje vil fungere - til en viss grad). Nye biler er for smarte til dette..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå