martiko Skrevet November 19, 2013 Skrevet November 19, 2013 (endret) Har fjernet swirlflaps pga lekasje. ser at noen men at man skal blinde Egr som går inn på innsuget.vil man da få forhøyet eksostemp.som vil ha noe å si for DPF. Endret November 20, 2013 av Saltkjelen Endret trådtittel for å dekke innleggets innhold.
Otis Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 Det mener jeg er godt og vel avkreftet. Dog så vil du få feilmelding på dashbordet/idrive, mener jeg. TRF kan fjerne hele EGR funksjonen fra motorstyringen.
FritzP Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 EGR ventilen er der av en grunn, og det er for å senke forbrenningstemperaturen, dette ved å tilføre motoren oksygenfattig luft. Årsaken ligger i ønsket om a få ned NOX utslippene fra eksosen. Stengning av egr ventilen vil nok gi litt høyere forbrenningstemperatur, men dette er ikke skadelig for partikkelfilteret, heller tvert i mot. Det som det diskuteres endel om er hvorvidt dette kan være skadelig for turbo da den får høyere eksostemperatur. Jeg mener dette ikke skal ha noen større betydning da motorstyringen uansett stenger egr ventilen ved max pådrag, og turbo er designet for å takle dette. For stengning av egr uten å få lys i motorlampe må det gjøres endringer i software.
martiko Skrevet November 20, 2013 Forfatter Skrevet November 20, 2013 Takk.for svar.da får jeg prøve å stenge EGR.lager ett blindlokk inne i på koblinga til egr ventilen.den vil da uansett virke som den skal men det kommer ikke inn eksos. Har hatt ett H...... med å få rent innsuget for eksos.brukte salmiak med litt Zalo oppi.
TRF Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 Som FritzP sier. Det vil ikke fungere, punktum. Den må programmeres bort.
Otis Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 Men litt sånn på side linjen... Jeg sjekket min EGR ventil og lyste litt inni innsuget med en lykt på min 525d fra 08 med 87000 km på telleren, og det innsuget var da bortimot helt rent. Det så jo nesten nytt ut, og det er ikke nytt altså. Var litt olje som lå nede i EGR, men nesten ingen koks. Det som var der kunne jeg sikkert tørket av med papir, kanskje 1 mm tykt.
martiko Skrevet November 20, 2013 Forfatter Skrevet November 20, 2013 Får droppe den blindingen foreløpig da.(men vil det ha noe å si for bilens oppførsel om den motorlampa lyser ?)innsuget er rent nå.om det har vært renset før veit jeg ikke.bilen har gått ca 200tusen km.
martiko Skrevet November 21, 2013 Forfatter Skrevet November 21, 2013 Da var glødeplugger og innsuget montert med blindplugger isteden for swirlflaps.og blindet lokk på eksos mot egr ventilen,ble bedre drag/kjørevennlighet,.og ingen motorlampelyser !.er ikke omprogramert
FritzP Skrevet November 21, 2013 Skrevet November 21, 2013 Da var glødeplugger og innsuget montert med blindplugger isteden for swirlflaps.og blindet lokk på eksos mot egr ventilen,ble bedre drag/kjørevennlighet,.og ingen motorlampelyser !.er ikke omprogramert EDC16 styreenheten som sitter på din bil trigger normalt feilkode om en bare blinder egr forbindelsen, men den trenger ikke komme med en gang, du må nok kjøre litt.
martiko Skrevet November 21, 2013 Forfatter Skrevet November 21, 2013 ok.vi får se det an,er ikke mange min å ta bort blokkeringa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå