Gå til innhold

Diffbrems BMW E39 ...?


icemanM5
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har M5 diff (inkl. drivaksler og mellomaksel) på min e39 touring, så det passer over. 

DEG vil jeg prate mer med... ;) Hehe.. Fortell hva jeg trenger for å få dette til å passe på min E39 touring? :)

 

Jeg har automat da, med tanke på mellomakselen.... Passer bakre del fra M5 i fremre del fra 525 TDS? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

DEG vil jeg prate mer med... ;) Hehe.. Fortell hva jeg trenger for å få dette til å passe på min E39 touring? :)

 

Jeg har automat da, med tanke på mellomakselen.... Passer bakre del fra M5 i fremre del fra 525 TDS? :)

 

 

 

Hei mister, lurte på det ang. M5 diff retrofit, fikk du laga custom mellomaksling eller har du kun bakre del fra M5?

Og, passer stikkakslingene rett i navet?

 

Jeg har en 540 touring med 6 trinnskasse (samme som M5), og dermed passer passer hele mellomakselen fra M5. Hvordan det blir med automat og annen kasse vet jeg ikke, om du kan bruke fremre del fra din passer på bakre fra m5. Men jeg vet det er flere som har denne diffen på e39 uten noe "custom"-deler.

 

Jeg har også drivaksler fra m5, og disse skal passe i navet. Men igjen så er dette på en 540, og jeg vet ikke om det er samme type nav på andre e39. 540 og M5 deler mye av understellet, så det passer greit over.

 

Ulempen med å bytte diff er at cruisecontrollen ikke lenger fungerer som den skal (gjelder etter 99 modeller eller noe slikt, i allefall for 540), pga annen utveksling. Dvs. den kutter i blant, og andre ganger vil den ikke på i det hele tatt. Uten at jeg egentlig har savnet det. Fordelene er mange fler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg får tak i meg en E39 M5 diff og stikk-akslinger, så skal jeg se litt.... Mulig jeg burde få tak i komplett M5-bakstilling, med tanke på at jeg har en 525 TDS, og ikke en 540.... Da skal ihvertfall det meste passe, så må jeg evt se på det med mellomaksling når bakstillinga kommer på bilen..... :) Blir jo litt "learning by doing" da, men om resultatet blir som jeg håper så er det virkelig verdt det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomaksel må som sagt lages med fremre del som passer din girkasse (avhengig av hvilken hardykobling du har) og bakre del fra M5, må kortes inn littegrann.

Enkleste når man har I6 motor, er å bruke 540/535 stikkaksler og E36 M3 flenser på diffen.

 

Innfestning på diffen til stikkaksler er 102mm for M5, mens den er 94mm for 540. Medbringer (flens) fra E36 M3 har innfestning på 94mm, mens den passer i 210 diffen til M5..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg får tak i meg en E39 M5 diff og stikk-akslinger, så skal jeg se litt.... Mulig jeg burde få tak i komplett M5-bakstilling, med tanke på at jeg har en 525 TDS, og ikke en 540.... Da skal ihvertfall det meste passe, så må jeg evt se på det med mellomaksling når bakstillinga kommer på bilen..... :) Blir jo litt "learning by doing" da, men om resultatet blir som jeg håper så er det virkelig verdt det... :)

Bakstillingen er lik på 525 tds touring og 540 utenom,diff og stikk akslinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du sjekker bmwfans.info så får du opp utveksling der mener jeg.

Om du sjekker deler på bakaksling, og diffen. Mener det er utvekslingen som står i kommentarfeltet der. :)

Da har jeg sjekket med bmwfans.info, og etter hva jeg fant ut der, så skal både 525 TDS med automat, og M5 med manuell ha samme utveksling, 3,15 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The Quaife ATB Helical LSD differential never locks harshly with a set pre-load of wheel slip across the driven axle, like a conventional clutched LSD. Rather, the 523i Manual Quaife ATB Helical LSD differential automatically biases the torque away from the spinning wheel across the axle, to a constantly varying degree, and never locks."

Er det noe jeg har misforstått her, eller betyr dette at den ikke fungerer som en lamell-diff i praksis når den "bremser/sperrer...?

Jeg er ute etter noe som fungerer på den måten at når jeg får hjulspinn, så skal den dra på begge til jeg slipper gassen... SOM en lamell-diff gjør...

Quaife-diffen fungerer i prinsippet motsatt av en åpen diff, den fordeler momentet til det hjulet med mest feste, men ikke enten eller selvfølgelig. I sving med mindre feste på innerhjulet får ytterhjulet overført mer kraft.. En torsen diff uten forspenn kan spinne på et hjul hvos motstanden er for liten, men quaife sin har endel forspenn så det vil den ikke gjøre, finner ikke bedre diff etter min mening!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ha diff brems på 540en.

Har undersøkt litt og tror jeg ender med quaife.

Virker som det stort sett er positive erfaringer, og det frister med en ny frisk innsats kombinert med nye lagre kontra en herjet m5 diff.

Blir ikke så mye dyrere heller da folk flest krever mer enn nok for en gammel m5 diff..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

jeg hiver meg med her jeg også!

 

Jeg må også ha diff brems på 540en.
Har undersøkt litt og tror jeg ender med quaife.
Virker som det stort sett er positive erfaringer, og det frister med en ny frisk innsats kombinert med nye lagre kontra en herjet m5 diff.
Blir ikke så mye dyrere heller da folk flest krever mer enn nok for en gammel m5 diff..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

må nok si meg enig der at det frist med ny innsats og nye lagre.

folk skal jo ha like mye bare for en m5 diff som det koster for en ny Quaife innsats oO

 

men så var det og finne innsatsen billigst også da! så på ebay da koster det over 12k pluss frank og moms.

men fra Quife selv kosta den rundt 8k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...