Gå til innhold

Hva betyr 50/30 på Senkesett?


Hefre auto
 Share

Anbefalte innlegg

Hei lurer på en ting, har ikkje tenk over det før men når det står høye og 50/30, vil det si at du kan justere mellom 50-30 millimeter. altså du kan ha 40/20 også, visst det er coilovers (justerbare) eller er du låst til framme er det 50 og bak er det 30?

 

takker for svar :)

Endret av sjøbuse
Endret topic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/30 betyr at det senker 50mm foran og 30mm bak. Da med enten senkefjærer, eller senkefjærer pluss (gjerne litt kortere) dempere. 50/30 er i forhold til standard høyde og ikke i forhold til m-sport, som er litt lavere enn standard.

Coilovers kan justeres i høyden både fremme og bak. På noen kan du justere stivhet også. Da står det gjerne 30-60mm TÜV i stedet. Da er den godkjent innenfor de høydene, men kan som regel justeres lavere, men da vil det ikke være TÜV godkjent lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det f.eks. 50/30 er det normalt faste fjærer som senker 50mm foran og 30mm bak, utifra original høyde. Er bilen utstyrt med f.eks. M-tech-understell vil de derfor senke noe mindre, da disse er senket litt fra før.

Edit: var for treg der gitt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere begge ha, :) ikkje noe problem i å poste noe lignende det samme, var hjelp i dere begge to :), ble litt klokere nå, har alltid lurt litt på d der :)

har alltid lurt på det samme haha :P. Var innom Gs istad og kjøpte supersport black evolution justerbart hvor det står 20-60mm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 touring har i hvertfall andre dempere enn standard. Den gangen jeg hadde det fikk jeg beskjed at jeg kunne senke 70mm med bare fjærer siden jeg hadde M-sport, mot 50mm mener jeg på standard. Grovere stab stag også på M-sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ulike, ja!

Merket er forresten Sachs og så står det M-sport på de.

Hvordan er det å ettermontere noe sånt på en bil med standard opsett? Passer det rett over? Trenger både støtdempere og fjærer?

 

Kommer kanskje vedig mye billigere utav det med kun senkefjærer frks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdempere og fjærer, evt senkeskåler (tynnere fjærskål til fordempere, som gir 1-2cm lavere front). Usikker på om støttestagene er forskjellige, men regner med det.

Nye topplager bør man bytte hele veien rundt.

Men ja, det passer rett over.

Senkefjærer er klart billigst, men kan være demperne ryker om de har stått på en stund, så det er litt 50-50 om det ender opp med å være billigste løsning.

Jeg liker å bytte alt når jeg først er i gang, så får man noenlunde oversikt og jevnere slitasje.

Bak er det greit med litt stivere dempere, for i f.eks. 3-serie på road trip med litt bagasje og en passasjer eller to, kan fort bunne demperne ila turen og da er de søppel. Bumpstop er også et alternativ.

Og så må de ikke strammes til før bilen er på bakken, det kan forkorte levetiden veldig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...