Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går hoppet den ut av Drive og inn i Nøytral ved kjøring i lav hastighet opp en bakke...merket og at jeg kan dytte den dra D til N når jeg kjører uten å trukke inn knappen, er det ett tegn at det er på tide å bytte olje på kassa ? Bilen har gått 183000 km...det er en 2002 modell 530 DTA, Jeg vet noen sier det er lifetime olje på disse mens andre sier en bør bytte olje ved ca 200000 km...

Skrevet

Hei,
Oljen bør byttes etter 50-60000 km. Og lifetime olje er bare en bøtte med BS.

Er du sikker på du ikke tilfeldigvis kom borti? :)

Skader ikke og bytte oljen, men man har ingen garanti for at dette faktisk hjelper.

Jeg bytta på min kasse på rundt 195 000 km. Min tar litt tid før den begynner og flytte bilen når den er kald og jeg setter den i D. I revers funker den med en gang.

Det hjalp ikke med ny olje, og har funnet ut at det er lekkasje i en clutch eller noe slikt.

Så det er ikke sikkert det hjelper. Det kan også skape enda mer problemer, om det er mye avleiringer i kanalene i kassa, som løsner når du får på ny olje som renser, restene kan sette seg i ventiler og skape trøbbel. Dette er vel kanskje ekstra risikabelt om bilen har trekt mye campingvogn og den kan ha slura og slitt en del.

Men for all del, det kan gå bra også! Jeg merket ingenting etterpå, nå har ikke jeg hengerfeste helder.

Jeg sa jeg ville ha en prøve fra gamle oljen da bmw bytta til meg, oljen var svart, men ellers fin, ikke noe grums eller spon, ikke luktet den brent heller.

Uansett så er det bare bra for kassa og bytte. :) Men dumt om kassa er gåen og så kaster du vekk et par tusen på dette. Men sånt kan man ikke vite før man prøver. :)

Skrevet

Jeg kan også ta den inn og ut mellom N og D mens jeg kjører uten å trykke inn knappen.  Knappen trengs bare til P og R hos meg ihvertfall.  Har nappet den i fri som en glipp et par ganger mens jeg kjører men har bare satt den tilbake i D og kjørt videre. Tror ikke det er en feil men at den hopper ut av D av seg selv må jo være feil såsant du ikke har gjort det selv med en glipp som Alpejohn sier men om det i såfall skyldes gammel olje vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg også kan sette den i N uten knapp. :)

Har det for vane of sette den i N etter jeg rygger ut fra innkjørselen min, der er det bakke så bilen triller selv, så jeg setter den ikke i drive og når jeg kommer ned på flata og gir gass så er det høyt turtall pågang.. :P

Foresten, når den hoppet ut som du sier, så du om girvelger fortsatt sto i D, og om det evt. Lyste på N?

Foreslår at du lar det være en stund, og ser om det skjer flere ganger, merk deg da om girspaken fortsatt står i D, og om lyset flytter seg, se også i displayet i speedometeret. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Skrevet

Hmmm jeg har alltid brukt knappen for å bytte gir, vane sak fra min side dette....

Jeg har aldri trekt henger eller vogn med bilen, men de eierne før dette vet jeg ikke, men jeg tviler den er mye brukt da det er en orginal m sport utgave og kroken ser ny ut der den ligger baki..

Jeg så ikke på lyset da den hoppet fra D til N, satt den bare tilbake til D og kjørte videre...Dette var da første gang jeg opplever dette i denne bilen, har hatt den siden august og kjørt snaue 3000 km....Det var litt kaldt ute, vet ikke om dette har noe å si, var en ca minus 5 grader, og hadde kjørt ca 5-600 meter i lusefart og bilen har stått i garasjen over natta( garasjen er isolert og holder seg på + grader)...altså første turen på morran....

Når jeg girer selv manuelt merker jeg ingenting og den virker som ny...dog jeg gjør ikke dette ofte..

Hadde problemer med girkassen i min forrige E60 ved manuell giring, den hoppet i nødprogram og jeg måtte slå av bilen for så å starte den igjen så var den ok...

er det samme girkassen i disse bilene ? 2002 E39 530 DTA og 2004 E60 520ia ? 

Men jeg lar den være litt som den er fremover, se om dette var ett en gangs tilfelle, hvis det skjer igjen får jeg heller snakke med bilia

Skrevet

Nei de har ikke samme kasse. E39 530D har GM Kasse, 5L40E mens E60 520 har ZF kasse, GA6HP19Z

Skrevet

føler meg litt dum nå men var på bilia i dag og fikk de til å se over problemet...

ett motorfeste er røket !! 

kanskje ikke rart den hopper ut av gir når hele motoren vrir seg ved pådrag :)

fikk time på onsdag så snart er problemet ute av verden :) 

Skrevet

Bra det ordner seg uten de store havariene :-) Jeg opplevde også 1 røket motorfeste og 1 som holdt sånn halveis så når jeg ga gass så fikk jeg dunkelyder av motoren som vridde seg og slo borti.

Jeg skiftet begge girkassefestene og begge motorfestene den gangen.

Skrevet

Bra det ordner seg uten de store havariene :smile: Jeg opplevde også 1 røket motorfeste og 1 som holdt sånn halveis så når jeg ga gass så fikk jeg dunkelyder av motoren som vridde seg og slo borti.

Jeg skiftet begge girkassefestene og begge motorfestene den gangen.

Er dette motorfestet ett problem på disse bilene, jeg ser i papir bunken jeg har på denne bilen at dette og ble byttet i 2009...

Skrevet

Hm.. mistenker at mine også er dårlig, motor hopper litt av og til.. tror jeg bytter til sommeren. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Skrevet

Er dette motorfestet ett problem på disse bilene, jeg ser i papir bunken jeg har på denne bilen at dette og ble byttet i 2009...

Ble begge byttet i 2009 eller bare det ene?  Har ikke fått inntrykk av at disse er noe problem men de er vel utslitt etter ca 10 år som så mye annet på disse bilene :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...