Tommy89 Skrevet Desember 3, 2013 Forfatter Skrevet Desember 3, 2013 Ok, da skal jeg få sjekka om det er noen muligheter for å få tatt en softwareoppdatering der! Pleier boksene i såfall å bli plassert på ett lurt sted på disse? Kan som sagt ikke si at jeg har sett noen bokser noen steder på denne. Takker så mye for hjelpa, så får vi håpe dette er løsninga!
Tommy89 Skrevet Desember 6, 2013 Forfatter Skrevet Desember 6, 2013 Liten oppdatering her: Da har bilen vært på bilia og fått oppdatert/tilbakestilt motorstyreenhet, og etter det var ulyden jaggu borte å ! Så da hadde TRF rett i at bilen var trimma. Boller og valgfri brus til TRF-racing Takk igjen for hjelp
Otis Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Men hva kom ulyden av da? Dårlig software eller dårlig svinghjul/clutch?
TRF Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 For brå momentstigning på lavt turtall. Vi sliter selv med dette på steg 2 og oppover på disse modellene, da svinghjulene ofte varierer i tillstand (og fjærene er ganske svake originalt på disse). Men det er jo noe man kan justere bort med litt prøvekjøring og mapping, dog mister man jo en del "trøkk".
Otis Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Så da er det egentlig ikke noe å juble da? Det er jo teoretisk sett en feil der enda?
TRF Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Nja, det spørs hvor mye som var tatt ut av moment på det turtalle med den tuningen han hadde, for selv om svinghjulet er helt i orden så får du during når du øker momentet nok (eksempelvis vår steg 2 - 285hk/610Nm, sliter med dette om ikke vi har en veldig forsiktig momentøkning). Det er altså ikke nødvendigvis noe galt med fjærene, de er bare ikke sterke nok til å holde "kraftig" tuning. (som å overlaste en bil, den er jo ok når du tar ut lasta igjen)
TRF Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Det er for øvrig akkurat det samme problemet med fjærene i lockup clutchen på din nåværende bil (gratulerer med ny bil forresten!). Altså, i Lock up clutchen har man fjærer litt på samme måte som fjærer i clutch lamell eller svinghjul. Disse skal dempe vibrasjoner. Siden m57n2 "2,5d" har litt underdimmensjonerte fjærer (deler kasse med 2,0d) så sliter VELDIG mange med during under pådrag på lavt turtall etter tuning. Ettersom at de fleste da henter mesteparten av effekten ved å kødde med åpningstider på dysene blir det ikke så innlysende å justere ned momentet på lavt turtall, da de vil miste mye toppeffekt også om de bare justerer ned dyseåpningstida igjen. Skal ikke nevne navn, men et annerkjent tuningfirma har jo slitt med dette i lang tid, og kundene har fått beskjed om at det er noe galt med bilen osv. Ja, fjærene kan være slitt, men om kunde har en slik "gjør det selv" prog enhet så er det jo ikke verre enn at tuner justerer ned litt og litt til man unngår problemet, eller at brukeren ikke er så sta at han må bruke "550Nm på 2000rpm", og heller girer ned hvis han skal gi på ordentlig.
Otis Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Takk for det ja! Ja, jeg har fått med meg at girkassen ikke er så sterk som vi vil den skal være. Er det noe man kan ordne ved å skifte noe eller er det for dyrt?
TRF Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Litt usikker på hvordan det blir med eksempelvis 3,0 kasse (er jo en annen modell). Vi kjører steg 2 på flere biler med automat uten problemer, men må av og til finjustere momentet på lavt turtall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå