Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen bergrnsninger på dekk dim på e39.

235/35/19 forran og 265/30/19.

Hadde det gått greit. Og vet ikke åssen det blir med senk da. Mener det er ca 10cm kant på disse.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Skrevet

Skal du ha forskjellig dim forran/bak må du ha tuv papirer på felgene og godkjenne på BT for og få det lovelig, samtidig som det ikke tar borti noen plass. Du må også ha rett loadindex og hastighetskode på dekka.

Vet ikke om der er noen grenser om alle dekk er like, så lenge alt er innenfor på sporvidde og diameter osv.

Skrevet

Såpass ja. Skjønner at jeg ikke har peil ja:-)

Loadindex? Hva er det?

Og hvor får jeg eventuelt tak i tuv papirer på felgene? Skal det følge med når en kjøper felgene?

Skrevet

Det kommer helt an på hva slags felger det er. Billige jalla-felger får du som regel aldri med noen dokumentasjon på, da disse (som oftest) ikke er TÜV-godkjente. Load Indeks (LI) er definisjon på hvor mye last dekket er konstruert for. LI kan aldri være mindre enn det som står oppført i vognkortet.

Skrevet

Kanskje jeg må se etter andre felger da.

Slår di hardet ned på felger som ikke er godkjent i vognkortet da?

Skrevet

Tror ikke dem sier noe så lenge du har like dekk rundt om, og at du er innen for 5% (?) på rulleomkrets, og at du ikke endrer sporvidden mer en 2%, vis jeg ikke husker feil. :)

Og som Saltkjelen sier såner det som regel bare skikkelige felger man får tuv til.

Også greit og sjekke at de aktuelle felgene er godkjent til din bil. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Skrevet

Tja, om de slår ned på den slags kommer helt an på hvem som er den utøvende kontrollør. Jeg vil tro at dersom oppsettet ser nogen lunde fornuftig ut (LES: "ryddig" bil, ikke ihjelsenket/rustet, shabby og rånete) vil man ikke oppleve nevneverdige problemer med dette. Det er mulig å få godkjent felger uten TÜV (jeg har selv gjort det med 19" på E39 sedan), men det forutsetter jo at sporvidden ikke er økt med mer enn 7,5mm per side, at de er innenfor lovlig +/- 5% diameter, ikke subber etc. Det essensielle er nok imidlertid hvordan bilen og eieren ter seg ut.

Skrevet

Takk for tips. Da får jeg se hva jeg gjør. Vil ikke senke den for mye. Må være kjørbar men se bra ut er ingen råner bare lyst på en pen bil.

Takk for alle svar.

Skrevet

Husk at der kan være begrensninger for senk i tuv papiret til felgene, det står i mine tuv papir at man ikke kan senke bilen mer bak (jeg har mtech understell fra før), det er 10" felger med 265/35-18".

Dvs. Det sto vel ikke at man ikke kunne, men at det med stor sansynelighet ville subbe, og det ser jeg selv også. (Har valsa bak for sikkerhetsskyld)

Men forran går det greit. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...