Gå til innhold

Eksoslekkasje inn i kupe E91 320D

TorErik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

I Sommer måtte jeg bytte turbo i min 320D, grunnet havari.

Kjørte opp en lang opoverbakke med tom tilhenger etter, når jeg kom på toppen kom en stygg lyd i bilen, og den gikk i nødmodus.

Tenkte med en gang turbohavari og fikk levert bilen til nærmeste merkeverksted som var Bavaria . (skulle på jobb og hadde ikke tid til å sjekke det ut selv)

Fikk bekreftet at turboen var gåen, og ba de om å bytte den. 

Byttet da Turbo, veivhusventilasjon, alt av pakninger og noen nye eksosklemmer.

Fikk bilen igjen, og den fungerte utmerket helt fram til jeg står på tomgang eller i et lyskryss. 

Da kommer det eksos inn via klimaanlegget og inn i kupeen.

Reiste tilbake til verkstedet og fikk bekjed om at eksosklemma mellom turbo og partikkelfilter var skeiv, så skulle bytte den og pakningen imellom. Siden jeg bor i Bergen ble de nye delene sendt til Bergen og byttet hos Jæger.

Fortsatt lekkasje, så var innom Jæger nok en gang og fikk justert inn eksosanlegget på nytt da det visstnok stod i spenn, og lakk mellom partikelfilter og turbo nok en gang. 

Nå mener de at det skal være tett mellom turbo og eksosanlegg iallefall. Og at lekkasjen må komme fra en annen plass. Kunne være en sprekk i manifolden mener de. Det kunne de ikke se uten å demontere en hel del, noe de ikke ville gjøre før jeg betaler en egen time rekner jeg med.

Bilen var helt topp før jeg leverte den på verkstedet, kan jeg forlange at den skal være som før selv om lekkasjen ikke kommer fra turbo, men fra feks manifold? De hadde kun tatt ned turboen fra undersida tror jeg, og latt manifolden stå igjen. Så har vel ikke fått sett om det er noen sprekker i den.

Er sprekt eksosmanifold et kjent problem på disse bilene? Har ikke tilgang på verkstedet før 13 desember, så får ikke sjekket opp i det selv før, men er det noen som kan tenke seg til hvor denne eksosen kommer fra?

Er fryktelig irriterende å kjøre rundt i Bergen om dagen når kupeen fyller seg med eksos hele tida :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer med såpass mye at jeg svingte innom svendsen eksos tidligere idag for å få de til å kikke på problemet.

Han hadde bilen oppå bukk og sjekket eksosanlegget nøye, og det er iallefall tett fra turbo og bakover, så da kommer problemet fra motorrommet som jeg fryktet.

Det viser seg at det kommer olje/ er oljesøl ved inngangen til intercooleren på turbosida, så han på svendsen eksos mente at det kunne være mye dritt i systemet som lagde lukt.

Det kunne også tyde på at det var en feil med egr mente han. Enten at den kunne stå litt åpen hele tida eller noe lignende.

Nå skal jeg av med innsuget i løpet av jula for å bytte glødeplugger uansett, men hadde vært greit å få orden på det her uten og ha skrudd på bilen først iogmed at turbobytte ble gjort på verksted, og problemet har oppstått i etterkant av dette.

Så får vel bruke en dag av ferien på å reise tilbake til Bavaria.. :/

Pollenfilteret var forresten helt nedsota, så der hadde du nok rett.

Var ute med bilen en tur nå i kveld, og når jeg nærma meg parkeringsplassen her nede ble lukta/lufta helt ekstrem. Skikkelig sur lukt som også merkes godt i øynene. 

Kan umulig være spesielt sunt kjøre rundt med i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har vært borti noe lignende? Litt nysjerrig da jeg både har vært på jæger og bavaria 2 ganger og de ikke finner utav hvor dette kommer ifra..

Ringte bavaria som ba meg komme innom igjen en tur når jeg kommer igjen fra jobb, så håper de finner utav det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Tips: ikke hør på synsere på eksos sjappa når de snakker om helt andre ting. 

Ellers . . . Eksos i spenn høres og fantastisk ut. Det er ikke mulig med mindre de har montert feil. 

Var det ikke slik før bytte skal det ikke være sånn etterpå. Lever bilen og be om leiebil til de har funnet feilen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...