kriss66 Skrevet Desember 7, 2013 Skrevet Desember 7, 2013 Hei Tenker å skifte begge hjullagrene bak på bilen. Men hvilket verktøy. Hørt at jeg trenger presse?
Toby91 Skrevet Desember 7, 2013 Skrevet Desember 7, 2013 om jeg husker rett så trenger du ingen presse, kun verktøy til å demontere mutter på stikk aksling(36 tror jeg det var) og enten torx eller umbrako til boltene som går inn i hjullagere fra baksiden. 4stk tror jeg det var. litt vansklige å komme til når stikkakslingen fremdeles er på plass men skal være mulig.
kriss66 Skrevet Desember 7, 2013 Forfatter Skrevet Desember 7, 2013 om jeg husker rett så trenger du ingen presse, kun verktøy til å demontere mutter på stikk aksling(36 tror jeg det var) og enten torx eller umbrako til boltene som går inn i hjullagere fra baksiden. 4stk tror jeg det var. litt vansklige å komme til når stikkakslingen fremdeles er på plass men skal være mulig. Ja, er litt usikker på det. Var å så på youtube, der de slo det gamle av.. Men blir gal av å høre på dårlig hjullager hehe
Otis Skrevet Desember 7, 2013 Skrevet Desember 7, 2013 Det ligger en diy tråd om dette på forumet. Sent fra mobilen
Haug530D Skrevet Desember 7, 2013 Skrevet Desember 7, 2013 Her er en Diy: http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1710418-1998-528i-REAR-Bearing-the-Easy-Way! Du trenger vel i grove trekk 36mm pipe (12Kant) Terseverktøy 20352 her og 20353 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy-20352/ 3 Armet ters: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-203401/ Momentnøkkel, diverse pipesett i 1/4" 1/2" og 3/8" Men det meste står i linken over. Det er i tillegg lurt å bytte bremseskjold bak, da de kan være ihel rustet og bremseskoene holdes fast av disse, med en tapp som står i ett hull i Bremseskjoldet.
kriss66 Skrevet Desember 7, 2013 Forfatter Skrevet Desember 7, 2013 Takk for svar får ta meg en tur å kjøpe div verktøy
vetu03 Skrevet Desember 7, 2013 Skrevet Desember 7, 2013 Stemmer dette. Trenger 36mm 12kant med latarm også er det umnrake 4skruer. Også presse for bytte lager. Ikke mye jobb. Om du bare får det løst, presser nok ett verksted inn nytt lager for deg.
Mantis Skrevet Desember 7, 2013 Skrevet Desember 7, 2013 Kan tilføye at det går fint å bruke 3/8 istedefor dersom du har en vippbar forlenger og vanlige forlengere i vanlige størrelser.Når jeg monterer på plass igjen pleier jeg å føre inn skruene med en mangnetpenn og holder igjen med et skrujern når jeg har truffet hullene slik at skruene "ligger" i de øverste hullene. Så lurer jerg forlenger med torx-pipe inn og skrur. Har funka knall på alle de hjullagrene jeg har byttet på E39 - og det begynner å bli en del De 4 skruene som sitter på baksiden kan sitte godt og da er det lett å ødelegge noe så spinkelt som 1/4 Hender jeg må bruke et rør på 3/8 skrallen (pleier å bruke en gammel skralle med gåent drev når jeg løsner. En bruker da ikke den nye wurth skralla, hehe) slik at jeg får godt moment. Finnes selvfølgelig en mellomting mellom å nesten knekke skruene og å løsne de med et knepp, men ja det regner jeg med hvermansen forstår.
Haug530D Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 Stemmer dette. Trenger 36mm 12kant med latarm også er det umnrake 4skruer. Også presse for bytte lager. Ikke mye jobb. Om du bare får det løst, presser nok ett verksted inn nytt lager for deg. Trenger ikke presse nei, det ser du om du leser linken til Diy'en jeg la ut, jeg har selv følgt den og byttet hjullager, da brukte jeg skrustikke for å presse i det nye lageret.
vetu03 Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 Trenger ikke presse nei, det ser du om du leser linken til Diy'en jeg la ut, jeg har selv følgt den og byttet hjullager, da brukte jeg skrustikke for å presse i det nye lageret. Nei,selvfølgelig ikke. Har brukt skrustikke og vinkelsliper selv noen ganger jeg ikke har hatt presse tilgjengelig. Veldig fin DIY foresten. Men har man lett tilgang på presse, så tar det ikke mange minuttene å presse ut og inn ny.
vetu03 Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 http://bimmers.no/topic/664805-diy-utskifting-av-hjullager-bak-e39/ Her er en DIY fra forumet, også en måte å gjøre det på. Men pass på å ikke bank på lageret skjevt. Derfor greit med skrustikke eller presse.
Haug530D Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 Nei,selvfølgelig ikke. Har brukt skrustikke og vinkelsliper selv noen ganger jeg ikke har hatt presse tilgjengelig. Veldig fin DIY foresten. Men har man lett tilgang på presse, så tar det ikke mange minuttene å presse ut og inn ny. Om du bruker terseverktøyet fra Biltema trenger du bare lage ett hakk i lagerbanen på hver side og sette de 2 halvmånene inni og terse det ut.
kriss66 Skrevet Desember 8, 2013 Forfatter Skrevet Desember 8, 2013 Ser litt værre en det skal til :S Men fikk ikke helt med meg hva vinkelkutter skulle brukes til?
vetu03 Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 Om du bruker terseverktøyet fra Biltema trenger du bare lage ett hakk i lagerbanen på hver side og sette de 2 halvmånene inni og terse det ut. Ja, er mye bedre det. Den andre risikerer du jo å kappe inn i det innenfor om du er uheldig.
vetu03 Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 Ser litt værre en det skal til :S Men fikk ikke helt med meg hva vinkelkutter skulle brukes til?Er ikke noe stress, ganske fort gjort når du begynner. Det er for løsne den gamle delen som er presset fast. Du lager to hakk og bruker terseverktøy til å dra det av. Eller som den andre diy, kutter for fjerne holdet i den så du får banket den av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå