Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

om jeg husker rett så trenger du ingen presse, kun verktøy til å demontere mutter på stikk aksling(36 tror jeg det var) og enten torx eller umbrako til boltene som går inn i hjullagere fra baksiden. 4stk tror jeg det var.

litt vansklige å komme til når stikkakslingen fremdeles er på plass men skal være mulig.

Skrevet

om jeg husker rett så trenger du ingen presse, kun verktøy til å demontere mutter på stikk aksling(36 tror jeg det var) og enten torx eller umbrako til boltene som går inn i hjullagere fra baksiden. 4stk tror jeg det var.

litt vansklige å komme til når stikkakslingen fremdeles er på plass men skal være mulig.

 

Ja, er litt usikker på det. Var å så på youtube, der de slo det gamle av.. Men blir gal av å høre på dårlig hjullager :( hehe 

Skrevet

Her er en Diy:

 

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1710418-1998-528i-REAR-Bearing-the-Easy-Way!

 

Du trenger vel i grove trekk 36mm pipe (12Kant)

 

Terseverktøy

 

20352 her og 20353

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy-20352/

 

 

3 Armet ters:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-203401/

 

Momentnøkkel, diverse pipesett i 1/4" 1/2" og 3/8"

 

Men det meste står i linken over.

 

Det er i tillegg lurt å bytte bremseskjold bak, da de kan være ihel rustet og bremseskoene holdes fast av disse, med en tapp som står i ett hull i Bremseskjoldet.

Skrevet

Stemmer dette. Trenger 36mm 12kant med latarm også er det umnrake 4skruer. Også presse for bytte lager. Ikke mye jobb. Om du bare får det løst, presser nok ett verksted inn nytt lager for deg.

Skrevet

Kan tilføye at det går fint å bruke 3/8 istedefor dersom du har en vippbar forlenger og vanlige forlengere i vanlige størrelser.
Når jeg monterer på plass igjen pleier jeg å føre inn skruene med en mangnetpenn og holder igjen med et skrujern når jeg har truffet hullene slik at skruene "ligger" i de øverste hullene. Så lurer jerg forlenger med torx-pipe inn og skrur. Har funka knall på alle de hjullagrene jeg har byttet på E39  - og det begynner å bli en del :)

De 4 skruene som sitter på baksiden kan sitte godt og da er det lett å ødelegge noe så spinkelt som 1/4 :) Hender jeg må bruke et rør på 3/8 skrallen (pleier å bruke en gammel skralle med gåent drev når jeg løsner. En bruker da ikke den nye wurth skralla, hehe) slik at jeg får godt moment. Finnes selvfølgelig en mellomting mellom å nesten knekke skruene og å løsne de med et knepp, men ja det regner jeg med hvermansen forstår.

Skrevet

Stemmer dette. Trenger 36mm 12kant med latarm også er det umnrake 4skruer. Også presse for bytte lager. Ikke mye jobb. Om du bare får det løst, presser nok ett verksted inn nytt lager for deg.

 

Trenger ikke presse nei, det ser du om du leser linken til Diy'en jeg la ut, jeg har selv følgt den og byttet hjullager, da brukte jeg skrustikke for å presse i det nye lageret.

Skrevet

Trenger ikke presse nei, det ser du om du leser linken til Diy'en jeg la ut, jeg har selv følgt den og byttet hjullager, da brukte jeg skrustikke for å presse i det nye lageret.

Nei,selvfølgelig ikke. Har brukt skrustikke og vinkelsliper selv noen ganger jeg ikke har hatt presse tilgjengelig. Veldig fin DIY foresten. Men har man lett tilgang på presse, så tar det ikke mange minuttene å presse ut og inn ny.

Skrevet

Nei,selvfølgelig ikke. Har brukt skrustikke og vinkelsliper selv noen ganger jeg ikke har hatt presse tilgjengelig. Veldig fin DIY foresten. Men har man lett tilgang på presse, så tar det ikke mange minuttene å presse ut og inn ny.

 

Om du bruker terseverktøyet fra Biltema trenger du bare lage ett hakk i lagerbanen på hver side og sette de 2 halvmånene inni og terse det ut.

Skrevet

Om du bruker terseverktøyet fra Biltema trenger du bare lage ett hakk i lagerbanen på hver side og sette de 2 halvmånene inni og terse det ut.

Ja, er mye bedre det. Den andre risikerer du jo å kappe inn i det innenfor om du er uheldig.

Skrevet

Ser litt værre en det skal til :S Men fikk ikke helt med meg hva vinkelkutter skulle brukes til?

Er ikke noe stress, ganske fort gjort når du begynner. Det er for løsne den gamle delen som er presset fast. Du lager to hakk og bruker terseverktøy til å dra det av. Eller som den andre diy, kutter for fjerne holdet i den så du får banket den av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...